Svar: Flitsbue

12. december 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Oscars mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng :)

Det er rigtig godt at høre, at jeres dreng nu er sat i behandling for refluks, og at du oplever, at det faktisk hjælper - i hvert fald er hans grådperioder blevet mindre og det er ikke længere helt så ubehageligt for ham at spise, så langt så godt :)

At han laver flitsbue, når han spiser, og når han generelt ligger, tænker jeg faktisk hænger sammen med hans refluks. Hos børn der lider af refluks, vil man nogle gange opleve, at barnet på grund af syren fra mavesækken - som jo svier og gør ondt - begynder at strække sig i en stilling, hvor spiserøret strækkes ud og tilbageløbet lettere undgås. Det er altså en måde for barnet at afhjælpe de smerter, som naturligt kommer, når mavesyren står og kører op og ned mellem mavesæk og spiserør.

Flitsbuestilling under måltidet kan også skyldes, at det går lidt for hurtigt eller langsomt via flasken og det kan derfor nogle gange hjælpe at skifte til en anden flaskesut, alt efter om problemet er det ene eller det andet. Hvis det går for hurtigt, så kan det være en mulighed at skifte til f.eks. en calma-sut fra medela, hvis det går for langsomt, så kan det være en god idé at prøve med en almindelig flaskesut i naturgummi, som er blødere og lettere for ham at arbejde med.

Der er altså højst sandsynligt en sammenhæng mellem hans flitsbuestilling og hans refluksproblemer...

Det er rigtig godt, at du har fået ham tjekket igennem, for når baby ligger i C-form eller bananform eller flitsbue, så kan det skyldes låsninger eller skævvridninger i nakke, bækken eller ryg. Det har du dog nu fået ...

Annonce

... konstateret, at han ikke har, og det er rigtig godt.

Det kan dog ikke udelukkes, at han godt kan have nogle spændinger, som generer ham - og som naturligt, som du selv er inde på, kan blive forstærket af, at han har ondt, og det svier når han spiser, og giver også problemer nu, hvor han begynder at ligge mere på gulvet, leger osv. Der kan godt være tale om noget mere muskulært eller stramninger i sener, og det kan behandles med massage og udtrækningsøvelser og lignende. Der findes børnefysioterapeuter, som også er uddannet til at kunne lave manuel terapi og/eller osteopati, som derfor går ind og behandler med tryk og stræk af både led og muskler, og det lyder som noget, du godt kunne overveje. Det kunne måske være en idé at få din dreng tjekket igennem, så han hjælpes til at komme ud af sin "flitsbue-stilling" og igen kan begynde at slappe mere af og ikke være så spændt og stiv i kroppen, når du f.eks. sidder med ham.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er meget positivt, at han er glad for babymassagen, det er en vigtig og dejlig hyggestund for jer begge, og det skal du endelig blive ved med. Det er også helt normalt, at han begynder at se sig mere omkring og ikke længere er så fokuseret på dig. Han vil kikke efter lys eller nogle gange kikke på kanten mellem din pande og din hårgrænse, mere end han vil kikke dig i øjnene - og det er helt normalt. Du skal dog stadig have fornemmelsen af, at hans kontakt er fin og direkte, ligesom han også skal begynde at pludre og kommunikere mere i dialog med dig. Du må ikke føle at du slet ikke har øjenkontakt med ham :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.