Svar: Flitsbue
12. december 2020
Alder:
2 mdr.
Kære Oscars mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng :)
Det er rigtig godt at høre, at jeres dreng nu er sat i behandling for refluks, og at du oplever, at det faktisk hjælper - i hvert fald er hans grådperioder blevet mindre og det er ikke længere helt så ubehageligt for ham at spise, så langt så godt :)
At han laver flitsbue, når han spiser, og når han generelt ligger, tænker jeg faktisk hænger sammen med hans refluks. Hos børn der lider af refluks, vil man nogle gange opleve, at barnet på grund af syren fra mavesækken - som jo svier og gør ondt - begynder at strække sig i en stilling, hvor spiserøret strækkes ud og tilbageløbet lettere undgås. Det er altså en måde for barnet at afhjælpe de smerter, som naturligt kommer, når mavesyren står og kører op og ned mellem mavesæk og spiserør.
Flitsbuestilling under måltidet kan også skyldes, at det går lidt for hurtigt eller langsomt via flasken og det kan derfor nogle gange hjælpe at skifte til en anden flaskesut, alt efter om problemet er det ene eller det andet. Hvis det går for hurtigt, så kan det være en mulighed at skifte til f.eks. en calma-sut fra medela, hvis det går for langsomt, så kan det være en god idé at prøve med en almindelig flaskesut i naturgummi, som er blødere og lettere for ham at arbejde med.
Der er altså højst sandsynligt en sammenhæng mellem hans flitsbuestilling og hans refluksproblemer...
Det er rigtig godt, at du har fået ham tjekket igennem, for når baby ligger i C-form eller bananform eller flitsbue, så kan det skyldes låsninger eller skævvridninger i nakke, bækken eller ryg. Det har du dog nu fået konstateret, at han ikke har, og det er rigtig godt.
Det kan dog ikke udelukkes, at han godt kan have nogle spændinger, som generer ham - og som naturligt, som du selv er inde på, kan blive forstærket af, at han har ondt, og det svier når han spiser, og giver også problemer nu, hvor han begynder at ligge mere på gulvet, leger osv. Der kan godt være tale om noget mere muskulært eller stramninger i sener, og det kan behandles med massage og udtrækningsøvelser og lignende. Der findes børnefysioterapeuter, som også er uddannet til at kunne lave manuel terapi og/eller osteopati, som derfor går ind og behandler med tryk og stræk af både led og muskler, og det lyder som noget, du godt kunne overveje. Det kunne måske være en idé at få din dreng tjekket igennem, så han hjælpes til at komme ud af sin "flitsbue-stilling" og igen kan begynde at slappe mere af og ikke være så spændt og stiv i kroppen, når du f.eks. sidder med ham.
Det er meget positivt, at han er glad for babymassagen, det er en vigtig og dejlig hyggestund for jer begge, og det skal du endelig blive ved med. Det er også helt normalt, at han begynder at se sig mere omkring og ikke længere er så fokuseret på dig. Han vil kikke efter lys eller nogle gange kikke på kanten mellem din pande og din hårgrænse, mere end han vil kikke dig i øjnene - og det er helt normalt. Du skal dog stadig have fornemmelsen af, at hans kontakt er fin og direkte, ligesom han også skal begynde at pludre og kommunikere mere i dialog med dig. Du må ikke føle at du slet ikke har øjenkontakt med ham :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske