Svar: Udslæt om mund - kontakteksem eller allergi?

4. oktober 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med jer

Tak for brevet og det fine spørgsmål omkring allergi eller en kontakt-reaktion :)

Det lyder rigtigt, at jer datter reagerer med lokalirritation om munden på grund af tomatsovsen og ikke noget allergisk. Præcis som I også har oplevet med storesøster, når hun som lille spiste ketchup.. Mange børn reagerer på denne måde overfor f.eks. tomat, og når I ikke oplever det i samme grad hos storesøster mere, så kan det godt hænge sammen med, at hun spiser bedre nu, så det meste mad lander i munden, ligesom hun også har en alder, hvor hun naturligt selv kan tørre sig om munden...

Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at jeres datter kan have allergi overfor fisk eller skaldyr, men jeg tænker umiddelbart, at hvis det var tilfældet, så ville hun sandsynligvis blive påvirket i munden og svælget. Hun ville sandsynligvis hæve op, og det ville klø i munden på hende, ligesom hun også ville kunne få ondt i maven, kaste op og måske få diarré. Hun ville også kunne få udslæt (nældefeber) eller have problemer med børneeksem.. Og hun har ingen andre symptomer end røde pletter omkring munden, som ...

Annonce

... forsvinder i løbet af en halv times tid (hvilket naturligvis også kan være slemt nok). Samtidig ses allergi overfor fisk ofte først fra 2 års alderen og op, men igen, det kan ikke udelukkes, og det kan også godt dukke op tidligere...

Sandsynligheden for at det er allergi, tænker jeg umiddelbart ikke er ret stor, men jeg kan ikke diagnosticere, og hvis I vil være helt sikre, kan I det være en god idé at tale med jeres læge omkring det. Man kan f.eks. godt lave en priktest på små børn og/eller tage en blodprøve, hvis lægen skønner det relevant, også selvom barnet er under 2år. Det er dog en lægelig vurdering :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I kan prøve at smøre jeres datter med lidt vaseline omkring munden, når hun spiser, for på den måde at lave en hinde, som måske kan gøre, at huden ikke reagerer så voldsomt. Det er også en god idé, at I løbende gennem måltidet, tørrer med en fugtig lun klud omkring munden på hende, så mad ikke får lov til at sidde der for længe - men det lyder som om, at I allerede er meget opmærksomme på dette og faktisk gør det helt rigtige.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor