Svar: Udslæt om mund - kontakteksem eller allergi?
4. oktober 2020
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Tak for brevet og det fine spørgsmål omkring allergi eller en kontakt-reaktion :)
Det lyder rigtigt, at jer datter reagerer med lokalirritation om munden på grund af tomatsovsen og ikke noget allergisk. Præcis som I også har oplevet med storesøster, når hun som lille spiste ketchup.. Mange børn reagerer på denne måde overfor f.eks. tomat, og når I ikke oplever det i samme grad hos storesøster mere, så kan det godt hænge sammen med, at hun spiser bedre nu, så det meste mad lander i munden, ligesom hun også har en alder, hvor hun naturligt selv kan tørre sig om munden...
Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at jeres datter kan have allergi overfor fisk eller skaldyr, men jeg tænker umiddelbart, at hvis det var tilfældet, så ville hun sandsynligvis blive påvirket i munden og svælget. Hun ville sandsynligvis hæve op, og det ville klø i munden på hende, ligesom hun også ville kunne få ondt i maven, kaste op og måske få diarré. Hun ville også kunne få udslæt (nældefeber) eller have problemer med børneeksem.. Og hun har ingen andre symptomer end røde pletter omkring munden, som forsvinder i løbet af en halv times tid (hvilket naturligvis også kan være slemt nok). Samtidig ses allergi overfor fisk ofte først fra 2 års alderen og op, men igen, det kan ikke udelukkes, og det kan også godt dukke op tidligere...
Sandsynligheden for at det er allergi, tænker jeg umiddelbart ikke er ret stor, men jeg kan ikke diagnosticere, og hvis I vil være helt sikre, kan I det være en god idé at tale med jeres læge omkring det. Man kan f.eks. godt lave en priktest på små børn og/eller tage en blodprøve, hvis lægen skønner det relevant, også selvom barnet er under 2år. Det er dog en lægelig vurdering :)
I kan prøve at smøre jeres datter med lidt vaseline omkring munden, når hun spiser, for på den måde at lave en hinde, som måske kan gøre, at huden ikke reagerer så voldsomt. Det er også en god idé, at I løbende gennem måltidet, tørrer med en fugtig lun klud omkring munden på hende, så mad ikke får lov til at sidde der for længe - men det lyder som om, at I allerede er meget opmærksomme på dette og faktisk gør det helt rigtige.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske