Svar: Ørevoks - 7 mdr.
1. februar 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Ørevoks er naturligt, og vi producerer ørevoks som en del af kroppen immunforsvar. Ørevoks sørger for, at der ikke kommer støv og snavs ind i det indre øre, og på den måde beskyttes øret mod infektioner.
Øret er normalt selvrensende, det betyder, at ørevoks naturligt vil flyde ud af øret, og her vil man så kunne vaske det væk, når man er i bad. Hos små børn anbefales det, at man tørrer øret og den ydre øregang med snippen af en stofble, en blød vaskeklud eller lignende - og man skal helst ikke bruge vatpinde. Vælger man at bruge en vatpind, er det, som du skriver, vigtigt med en sikkerhedsvatpind, og den skal IKKE stikkes ind i øret, men kun lige køres forsigtigt rundt i kanterne af det ydre øre. Hvis man stikker en vatpind eller lignende ind i øregangen, så kan man risikere at presse det ørevoks, som sidder der, længere ind i øret, hvor det så kan sætte sig som en prop.
Der er forskel på, hvor meget ørevoks vi producerer, nogle mennesker producerer mere end andre. Der er også forskel på, hvordan vores ørevoks ser ud. Hos europæere er ørevoks ofte fugtigt/fedtet, hvor det hos f.eks. asiater ofte er tørt. Der kan også være forskel på, hvornår vi producerer ekstra ørevoks, hvis din dreng f.eks. har været forkølet i en periode, så vil det være naturligt, at han producerer ekstra ørevoks i denne periode, det kan også være, at han har en særligt snæver øregang, det kan også gøre, at ørevoks lettere samler sig...
Du skriver, at du hos din dreng kan se "en tydelig, stor klat ørevoks inde i øret, som nærmest dækker det inderste hul". Da han ikke er mere end knap 7 måneder gammel, så vil jeg ikke anbefale, at du forsøger at fjerne dette selv. Man kan få forskellige produkter til fjernelse af ørevoks, men det skal ikke anvendes til så lille et barn. Jeg vil anbefale, at du får jeres læge til det, eller du kan bestille en tid hos en øre-næse-hals-læge, som også vil kunne se, hvordan jeres drengs indre øre i øvrigt ser ud... Hvis jeres dreng har en prop af ørevoks siddende, så er det vigtigt at få den fjernet, fordi det kan gå ud over hans hørelse og dermed ud over hans sproglige udvikling.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske