Svar: Ørevoks - 7 mdr.

1. februar 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Ørevoks er naturligt, og vi producerer ørevoks som en del af kroppen immunforsvar. Ørevoks sørger for, at der ikke kommer støv og snavs ind i det indre øre, og på den måde beskyttes øret mod infektioner.

Øret er normalt selvrensende, det betyder, at ørevoks naturligt vil flyde ud af øret, og her vil man så kunne vaske det væk, når man er i bad. Hos små børn anbefales det, at man tørrer øret og den ydre øregang med snippen af en stofble, en blød vaskeklud eller lignende - og man skal helst ikke bruge vatpinde. Vælger man at bruge en vatpind, er det, som du skriver, vigtigt med en sikkerhedsvatpind, og den skal IKKE stikkes ind i øret, men kun lige køres forsigtigt rundt i kanterne af det ydre øre. Hvis man stikker en vatpind eller lignende ind i øregangen, så kan man risikere at presse det ørevoks, som sidder der, længere ind i øret, hvor det så kan sætte sig som en prop.

Der er forskel på, hvor meget ørevoks vi producerer, nogle mennesker producerer mere end andre. Der er også forskel på, hvordan vores ørevoks ser ud. Hos europæere er ørevoks ...

Annonce

... ofte fugtigt/fedtet, hvor det hos f.eks. asiater ofte er tørt. Der kan også være forskel på, hvornår vi producerer ekstra ørevoks, hvis din dreng f.eks. har været forkølet i en periode, så vil det være naturligt, at han producerer ekstra ørevoks i denne periode, det kan også være, at han har en særligt snæver øregang, det kan også gøre, at ørevoks lettere samler sig...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du skriver, at du hos din dreng kan se "en tydelig, stor klat ørevoks inde i øret, som nærmest dækker det inderste hul". Da han ikke er mere end knap 7 måneder gammel, så vil jeg ikke anbefale, at du forsøger at fjerne dette selv. Man kan få forskellige produkter til fjernelse af ørevoks, men det skal ikke anvendes til så lille et barn. Jeg vil anbefale, at du får jeres læge til det, eller du kan bestille en tid hos en øre-næse-hals-læge, som også vil kunne se, hvordan jeres drengs indre øre i øvrigt ser ud... Hvis jeres dreng har en prop af ørevoks siddende, så er det vigtigt at få den fjernet, fordi det kan gå ud over hans hørelse og dermed ud over hans sproglige udvikling.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder