Svar: Bange for sygdom
17. oktober 2018
Alder:
18 mdr.
Kære Claudia
Tak for dit brev og dine ærlige tanker omkring dine bekymringer :)
For de fleste af os er det ikke noget vigtigere, end at vores børn har det godt. Og der er ikke noget vi ønsker mere, end at de skal have et godt og lykkeligt liv. Derfor forstår jeg godt, at du nogle gange kan være bange for, at din dreng skal fejle et eller andet, hvor du ikke kan hjælpe ham ...
Når det er sagt, så er det dog vigtigt at nævne, at de bekymringer og tanker du har ikke bør fylde så meget i hverdagen, at du generelt går og er bange for, at der skal ske din dreng noget, eller at han skal fejle forskellige ting. Hvis du generelt er mange bange eller nervøs på din drengs vegne, så vil det være rigtig godt, at du taler med din læge omkring dine tanker. Du kan evt. tage dit brev med og vise det til lægen, så din læge kan se, hvad det er du går og tænker på :)
Med hensyn til udslæt, knopper, tørre pletter osv. Så er det helt naturligt, at små børn får dette - også uden at det betyder, at de har allergi eller lider af børneeksem.
Udslæt kan skyldes rigtig mange ting. Det opstår f.eks. ofte i forbindelse med forkølelser, hvor barnet har fået en infektion (virus eller bakterier) og i forbindelse med forskellige børnesygdomme. Det kan også skyldes solpåvirkning eller skyldes tør luft eller manglende luft til huden eller fugtighed på huden... børn kan f.eks. også sagtens få udslæt omkring munden, når de spiser grød, tomater og lignende - uden at det handler om eksem eller allergi, men fordi fødevarerne irriterer barnets hud.
Når din dreng har udslæt, så skal du naturligvis altid overveje, hvad det mon kan være. Det kan være værd at overveje, om det lige er startet, eller om din dreng har haft udslættet i længere tid. Du skal også lægge mærke til, hvordan det ser ud - er der røde plamager, er der tale om afgrænsede pletter, knopper, er det tørt, fugtigt, er der vabler, sidder udslættet nede i huden, eller kan du mærke det, når du stryger dine fingre hen over det osv.
Det kan også være en god idé at overveje, om din dreng har feber. Hvis han har en infektion, så vil han ofte også have feber, og hans udslæt vil så ofte netop skyldes den infektion eller sygdom, som han har. Det kunne f.eks. være 3-dages-feber, skoldkopper, lussingesyge eller lignende. Der er dog også børnesygsomme som giver udslæt, selvom barnet ikke har feber.
Børneksem er en hudsygdom, som giver tendens til tør og kløende hud. Huden mangler naturlige fedtstoffer, som skal sikre at hudcellerne holder på fugt. Man sammenligner det ofte med en mur af mursten, hvor mørtlen mellem stenene mangler. Det gør muren skrøbelig og modtagelig for infektioner, og sådan er det også for børn med børneeksem, - fugten fra deres hud fordamper meget let, huden bliver tør og føles ru. Immunsystemet er nedsat hos børn med børneeksem. Det betyder, at hudens evne til at bekæmpe udefrakommende bakterier og virus er nedsat og huden er derfor ekstra modtagelig for infektioner.
Børneeksem er delvist arveligt og derudover spiller miljøet også en rolle. Hos mange børn med børneeksem vil man opleve, at forældre eller søskende har haft høfeber, astma eller selv har haft børneeksem.
De udslæt din dreng har haft i knæhaserne behøver ikke have noget med børneeksem at gøre, men jeg kan naturligvis ikke udelukke det. Det kan sagtens skyldes, at han har haft det varmt, at hans bukser har generet ham og måske siddet lidt tæt. Måske har han kløet, svedt osv. og huden er derfor blusset op.
Det udslæt, som din dreng har på den ene balle kan sagtens skyldes, at bleen holder på fugtigheden, og at der ikke kommer luft til så tit... :) Det kan naturligvis også være en reaktion på bleen, nogle børn får det, man kalder for bleudslæt. Det er røde plamager, som der kan gå hul på, og hvor der også kan komme sår. Børn kan også få svamp i bleområdet. Derfor er det vigtigt at skifte bleen tit og også lade ham ligge og "lufttørre" med bar numse, så huden får luft :)
Tør hud, som du beskriver kan naturligvis godt skyldes eksem. Hos helt små børn starter eksemet ofte på kinderne, hagen og i hårbunden. Det kan også sidde på arme og ben, og hvis det sidder her, vil det ofte side på forsiden af benene og på yderside af armene.
Hos større børn sidder børneksem ofte i albuebøjninger og i knæhaser og på hænder, håndled og ankler. Nogle har også problemer med eksem bag ørerne og mange børn har problemer med eksem på fødderne - især om vinteren.
Du skal naturligvis i hverdagen forsøge at forebygge allergi og børneeksem hos din dreng. Det gør du f.eks. ved at undgå tobaksrygning, sørge for et sundt indeklima uden røg, fugt og for meget støv, undgå parfumerede hudplejeprodukter, rengøringsmidler og lignende - vælg svanemærkede produkter og gå efter Astma-Allergi Danmarks blå krans...
Hvis han har tendens til tør hud, så er det vigtigt, at du hjælper ham med en god hudpleje. Det vil være rigtig godt, hvis du en gang imellem bruger badeolie i vandet eller smører ham dagligt med en god creme, også gerne når han har været i bad. Du skal også være særligt opmærksom i vintermånederne og når frostvejret kommer... Og får han tegn på eksem, er det vigtigt, at du følger lægens anvisninger, hvis eksemen blusser op. Jo hurtigere du kan behandle ham og behandle rigtigt, jo bedre er det :) Det kan være en god idé at, du altid har en lille tube med fugtighedcreme med i tasken, så du kan smøre ham, hvis du pludselig oplever, at han virker lidt tør :)
Jeg vil anbefale dig Helens bog om børn og sygdom. I den kan du læse mere om de forskellige børnesygdomme, som børn kan få, hvad du kan gøre selv og hvornår du skal kontakte lægen... :) Men du skal naturligvis ikke læse den, hvis du tænker, at det vil gøre dig ekstra bekymret... :)
Man kan sagtens have et godt liv med både allergi og eksem :) Og der er rigtig mange ting, som spiller ind på, hvorvidt vi har et godt liv, ligesom der naturligvis er forskel på hvad vi hver især forstår ved et godt liv... :) Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske