Svar: Det bløde punkt lukker sig

28. november 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det lille barn har flere fontaneller (bløde punkter), og de lukker sig på forskelligt tidspunkt. Den store fontanelle, som sidder oven på hovedet (den forreste firkantede fontanelle), lukker sig ofte i 2. leveår, men de suturer (mellemrum mellem kraniepladerne) der sidder omkring den store fontanelle lukker sig ofte mellem 6-12 måneder.

Jeg synes, at du skal få jeres læge til lige at mærke på det bløde punkt og vurdere, hvorvidt fontanellen er ved at lukke sig, eller om det snarere er suturerne der lukker sig og om det kan forklare, hvorfor du synes at hans fontanelle virker mindre...

Hvis fontanellen er ved at lukke sig for tidligt, så er det vigtigt at holde øje med det. Det er vigtigt at kraniet kan give sig, så hjernen kan vokse. Hvis ...

Annonce

... fontanellerne lukker sig for hurtigt, så vil trykket i hjernen kunne stige, og det kan være farligt.

Men det er også sådan, at din dreng har en stor fontanelle på bagsiden af hovedet (den bagerste trekantede fontanelle). Hos nogle børn er den lukket ved fødslen, hos de fleste lukker den sig mellem 3-6 måneders alderen, men hos nogle står den åben i længere tid - og hvis den står åben, så kan det betyde mindre, hvis den forreste fontanelle lukker sig, fordi der så stadig kan være plads til at hjernen kan vokse.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er en specialistopgave at undersøge jeres drengs fontaneller (bløde punkter) og i første omgang bør du drøfte det med lægen, som så kan henvise jer videre, hvis det skønnes nødvendigt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor