Svar: Søvn - sygdom - klacid behandling

3. november 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Jeg er ked af at høre, at jeres dreng har været så hårdt ramt af sygdom, men godt at han blev sat i rigtig behandling, og nu er feberfri. Der er dog ingen tvivl om, at sygehusindlæggelsen har været svær for ham og at en del af den reaktion I oplever lige nu handler om dette.

Han har en alder, hvor han er lige på grænsen til at forstå, at I stadig er der, selvom han ikke kan se jer og det er naturligt svært for ham, når han skal sove. Det er svært at sige godnat til dagen og alle oplevelserne og svært når I putter ham og går. Det er helt normalt for hans alder, at han reagerer overfor dette. Og samtidig, så er han jo så havnet i en situation, hvor han har været syg og har skulle behandles og gennemgå forskellige behandlinger.

Han er så lille at han ikke forstår, hvad der sker. Han forstår ikke hvorfor han hoster, hvorfor noget gør ondt, hvorfor I ser bekymrede ud, hvem lægen er, hvorfor han skal lyttes på osv. Og meget af det han har oplevet har naturligt virket som et overgreb - det er ikke rart at få medicin, det er ikke rart at få taget blodprøver osv. osv. og at han reagerer er naturligt, det er et sundhedstegn, men ikke desto mindre svært.

Derudover har han også haft øreproblemer og har nu fået lagt dræn. Han har altså gennem længere tid haft ondt i ørerne og er sandsynligvis blevet vækket af smertejag om natten. Og selvom smerterne nu er væk, så er erfaringen det ikke - kroppen husker. Derfor vil der være en risiko for at han bliver ved med at vågne om natten, indtil kroppen lærer, at det ikke gør ondt mere. Og derfor oplever mange, at selvom der er lagt dræn, så vågner barnet stadig…

Det vil være mest sandsynligt hvis han fik tynd mave og ondt i maven af Klacid behandling. Det vil være usædvanligt, hvis han vågner om natten og græder på grund af den behandling. Jeg hælder mest til at tro, at han vågner og græder fordi han drømmer om alt det han har oplevet, og at det er rigtig svært for ham at få bearbejdet. Han kan jo ikke tale med jer om det, kan ikke sætte ord på, men ...

Annonce

... vil have en masse tanker og følelser i sig.

Nogle gange kan det hjælpe at sætte ord på. Det kan hjælpe at I sætter jer og taler dagen igennem eller I kan læse små bøger, som handler om ting han oplever f.eks. en billedbog om at være på sygehuset, for på den måde at hjælpe ham af med noget af sit tankemylder.

Det er rigtig fint at I lige nu er hos ham, når han skal sove. Hvis det kan lade sig gøre, at få ham til at falde i søvn i egen seng, vil det være rigtig godt, så han stadig forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Han kan evt. få sin flaske i sengen, for at blive liggende der samtidig med at I så kan sætte jer hos ham og læse en historie, tale om dagen, synge en sang eller lignende. Han skal evt. puttes en lille smule senere end I plejer, for at være sikre på, at han er parat til at sove, når I putter.

Hvis han slet ikke kan finde ro alene og bliver voldsomt ked af det, så må I lægge jer med ham. Det vigtigste er, at han er tryg og finder ro og igen begynder at forbinde det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Og når han så atter er tryg ved at sove, så må I igen arbejde på at få ham til at sove i sin seng.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

At han stadig ikke spiser og drikker så meget, kan godt skyldes klacidbehandlingen, ligesom smerter og sygdom generelt jo kan give madlede, kvalme osv. Det vigtigste er væske og I må gerne give ham lidt æblejuice eller fortyndet saft. I kan evt. prøve med et sugerør… I kan også give ham vand, f.eks. af en kildevandsflaske, evt. med tut, det kan være at han synes det er sjovere at drikke af en sådan. Derudover må I give ham lidt livretter - hvad I fornemmer at han helst vil spise. Måske vil han have lidt yoghurt, suppe eller lignende, som glider lettere ned…

Det skulle meget gerne vende og feberen er jo heldigvis væk nu, så mon ikke han snart begynder at virke mere frisk igen - det håber jeg:)

Jeg vil anbefale jer min bog "Helens bog om børn og sygdom". I den kan I læse om de forskellige sygdomme, hvordan I observerer jeres dreng, giver ham medicin osv.

Derudover - fortsat god bedring:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år