Svar: Søvn og øreproblemer
28. marts 2013
Alder:
16 mdr.
Kære stadig lidt trætte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng har rigtig mange problemer med ørerne - desværre igen, selvom han har fået dræn. Det er rigtigt synd for både ham og jer ...
Mange ”dårlige sovere” er børn med øreproblemer. Der er en klar sammenhæng mellem det at ligge ned og sove og så et øget tryk i øret. Det er derfor vigtigt at jeres dreng ligger med sit hoved eleveret, det vil lette trykket i øret og gøre at han kan sove lidt bedre. I kan elevere hans madras i hovedenden af sengen, ved at lægge et sammerullet håndklæde, en pude eller lignende ind under madrassen.
Det er ikke videnskabeligt bevist at man kan nedsætte risikoen for mellemørebetændelse ved at fjerne mælk fra barnets kost. Det er dog bevidst at børn der bliver ammet ofte får færre infektioner i mellemøret og det er også sådan, at når man giver flaske, så skal man være meget opmærksom på at barnet ikke bør få flaske når det ligger fladt. Det er vigtigt at barnet er lettere oprejst, fordi der kan være risiko for tilbageløb til det eustakiske rør i barnets øre og dermed større risiko for mellemørebetændelse. Man ved også at børn med mælkeallergi ofte vil have tendens til hævelse af slimhinderne i mund og svælg. Dette nedsætter funktionen af det eustakiske rør og det kan give tendens til mellemørebetændelse. Rent teoretisk kan der derfor være en sammehæng mellem mælkeallergi og mellemørebetændelse og behandlingen her vil være at fjerne mælken, men det gør man jo alligevel, fordi barnet ikke tåler mælk ...
Når alt dette er sagt, så vil det, med den alder jeres dreng har nu, være en rigtig god idé at komme helt væk fra flasken. I stedet kan han få en godnatgrød og lidt mælk af en kop i køkkenet og derefter blive puttet med godnathistorie, sang eller lignende. Det kan godt være svært at undvære flasken, for når han sutter, så letter det faktisk på trykket i ørerne. Derfor vil børn der har øreproblemer, ofte gerne sutte - men i stedet for flaske, bør han så have en sut.
Når børn har problemer med ørerne, så sover de afbrudt. Børn med væske i mellemøret eller decideret mellemørebetændelse kan godt blive puttet og falde i søvn, men når de har ligget i stykke tid på et fladt underlag, begynder det at gøre ondt. Når der er betændelse i mellemøret, så er slimhinden i mellemøret påvirket af virus eller bakterier. Det eustakiske rør fyldes med betændelse, så der ikke bliver tilført luft til mellemøret, og det giver barnet smerter. Barnet falder derfor i søvn, men vågner efter lidt tid, fordi det gør ondt i øret, smerterne kommer som jag, barnet vækkes af smerterne, græder og er tydeligt ked af det.
Man kan skelne imellem to typer mellemørebetændelse, den akutte og den sekretoriske mellemørebetændelse. Ved den akutte mellemørebetændelse får barnet pludselig feber og smerter fra ørerne, trommehinden kan springe spontant, og man siger, at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud, og trommehinden er sprunget, holder smerten op, og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte mellemørebetændelse skyldes bakterier eller virus.
Den sekretoriske mellemørebetændelse kaldes også for væske i mellemøret. Her hæver slimhinden op, for eksempel i forbindelse med en forkølelse, og det 'eustakiske rør' tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det eustakiske rør. Det vil ofte medføre hørenedsættelse, som ofte vil være langvarig og dermed få indflydelse på barnets sprogudvikling.
Det er blandt andet derfor, at man er meget opmærksom på, hvor mange mellemørebetændelser børn har i forhold til, hvornår man vil anbefale at lægge dræn.
Og jeres dreng lyder faktisk til at have været hele møllen igennem - gentagende mellemørebetændelser, begge typer og også drænanlæggelse og alligevel sover han dårligt - eller måske netop derfor sover han dårligt ....
Det er sådan at kroppen husker. Det betyder at der bliver lagret en erfaring i kroppen om at det gør ondt eller er ubehageligt at lægge sig til at sove. Det ændrer sig igen, men det tager tid at få indarbejdet en ny erfaring, en ny rytme, som lærer barnet at det atter er okay, man kan godt sove roligt igen.
Jeg sammenligner det ofte med stress, hvor folk som har oplevet rigtig stress, mærket deres krop kollapse, mærket udbrændtheden - ofte også vil mærke at kroppen husker. Der skal ikke ret meget til, hjertet skal ikke slå ret meget hurtigere, før kroppen siger: "det her har du mærket før, nu får du lige en advarsel til" og den stressramte mærker meget tydeligt signalerne, også selvom hun eller han faktisk ikke er stressede lige der.
Hos små børn ser man altså lidt samme fænomen, at deres krop husker, at erfaringen om at det er ubehageligt at sove lejrer sig i kroppen og det virker som om at de i en periode derfor protesterer voldsomt mod at overgive sig til søvnen, selvom de tydeligt er trætte eller at de igennem længere tid vågner op, er meget urolige, kede af det, ekstra tryghedssøgende osv. i løbet af natten.
Det bedste I kan gøre er at berolige, betrygge og hjælpe jeres dreng videre i søvnen med masser af ro, nærhed og omsorg. Det er vigtigt at få lagret en ny erfaring om at det at skulle sove ikke er forbundet med ubehag og smerter. Og da det ene sygdomsforsløb hos jer erstatter det andet, så er dette naturligt svært og jeg kan godt forstå at I er trætte og efterhånden trænger til at sove. Det er dog vigtigt at I ved, at det ikke er fordi I gør noget forkert eller ikke gør det godt nok - men at jeres drengs sygdomsforløb og hele situationen hos jer, har været rigtig uheldig ...
Tal med lægen om at give jeres dreng smertestillende og forsøg så også at holde fast i nogle rutiner om natten, som I alle kan leve med på sigt. Det vil sige - hjælp ham med stillingskift og nærhed, tillad jer selv at sove sammen i en periode, hvis det giver alle større ro og bedre søvn. Og prøv at vænne ham fra flasken og fra at skulle have noget i munden hver gang han skal sove - en sut kan hjælpe ham, men prøv at lære ham at finde den selv, så det ikke jer jer, der yder denne service om natten.
Og ja - det er helt normalt at han roder rundt med fingrene i ørerne, når han har de øreproblemer, som han har ...
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god bedring med ham og god påske! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske