Svar: Søvn og øreproblemer

28. marts 2013

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære stadig lidt trætte mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres dreng har rigtig mange problemer med ørerne - desværre igen, selvom han har fået dræn. Det er rigtigt synd for både ham og jer ...

Mange ”dårlige sovere” er børn med øreproblemer. Der er en klar sammenhæng mellem det at ligge ned og sove og så et øget tryk i øret. Det er derfor vigtigt at jeres dreng ligger med sit hoved eleveret, det vil lette trykket i øret og gøre at han kan sove lidt bedre. I kan elevere hans madras i hovedenden af sengen, ved at lægge et sammerullet håndklæde, en pude eller lignende ind under madrassen.

Det er ikke videnskabeligt bevist at man kan nedsætte risikoen for mellemørebetændelse ved at fjerne mælk fra barnets kost. Det er dog bevidst at børn der bliver ammet ofte får færre infektioner i mellemøret og det er også sådan, at når man giver flaske, så skal man være meget opmærksom på at barnet ikke bør få flaske når det ligger fladt. Det er vigtigt at barnet er lettere oprejst, fordi der kan være risiko for tilbageløb til det eustakiske rør i barnets øre og dermed større risiko for mellemørebetændelse. Man ved også at børn med mælkeallergi ofte vil have tendens til hævelse af slimhinderne i mund og svælg. Dette nedsætter funktionen af det eustakiske rør og det kan give tendens til mellemørebetændelse. Rent teoretisk kan der derfor være en sammehæng mellem mælkeallergi og mellemørebetændelse og behandlingen her vil være at fjerne mælken, men det gør man jo alligevel, fordi barnet ikke tåler mælk ...

Når alt dette er sagt, så vil det, med den alder jeres dreng har nu, være en rigtig god idé at komme helt væk fra flasken. I stedet kan han få en godnatgrød og lidt mælk af en kop i køkkenet og derefter blive puttet med godnathistorie, sang eller lignende. Det kan godt være svært at undvære flasken, for når han sutter, så letter det faktisk på trykket i ørerne. Derfor vil børn der har øreproblemer, ofte gerne sutte - men i stedet for flaske, bør han så have en sut.

Når børn har problemer med ørerne, så sover de afbrudt. Børn med væske i mellemøret eller decideret mellemørebetændelse kan godt blive puttet og falde i søvn, men når de har ligget i stykke tid på et fladt underlag, begynder det at gøre ondt. Når der er betændelse i mellemøret, så er slimhinden i mellemøret påvirket af virus eller bakterier. Det eustakiske rør fyldes med betændelse, så der ikke bliver tilført luft til mellemøret, og det giver barnet smerter. Barnet falder derfor i søvn, men vågner efter lidt tid, fordi det gør ondt i øret, smerterne kommer som jag, barnet vækkes af smerterne, græder og er tydeligt ked af det.

Man kan skelne imellem to typer mellemørebetændelse, den akutte og den sekretoriske mellemørebetændelse. Ved den akutte mellemørebetændelse får barnet pludselig feber og smerter fra ørerne, trommehinden kan springe spontant, og man siger, at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud, og trommehinden er sprunget, holder smerten op, og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte mellemørebetændelse skyldes bakterier eller virus.

Den sekretoriske mellemørebetændelse kaldes også for væske i mellemøret. Her hæver slimhinden op, for eksempel i forbindelse med en ...

Annonce

... forkølelse, og det 'eustakiske rør' tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det eustakiske rør. Det vil ofte medføre hørenedsættelse, som ofte vil være langvarig og dermed få indflydelse på barnets sprogudvikling.

Det er blandt andet derfor, at man er meget opmærksom på, hvor mange mellemørebetændelser børn har i forhold til, hvornår man vil anbefale at lægge dræn.

Og jeres dreng lyder faktisk til at have været hele møllen igennem - gentagende mellemørebetændelser, begge typer og også drænanlæggelse og alligevel sover han dårligt - eller måske netop derfor sover han dårligt ....

Det er sådan at kroppen husker. Det betyder at der bliver lagret en erfaring i kroppen om at det gør ondt eller er ubehageligt at lægge sig til at sove. Det ændrer sig igen, men det tager tid at få indarbejdet en ny erfaring, en ny rytme, som lærer barnet at det atter er okay, man kan godt sove roligt igen.

Jeg sammenligner det ofte med stress, hvor folk som har oplevet rigtig stress, mærket deres krop kollapse, mærket udbrændtheden - ofte også vil mærke at kroppen husker. Der skal ikke ret meget til, hjertet skal ikke slå ret meget hurtigere, før kroppen siger: "det her har du mærket før, nu får du lige en advarsel til" og den stressramte mærker meget tydeligt signalerne, også selvom hun eller han faktisk ikke er stressede lige der.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hos små børn ser man altså lidt samme fænomen, at deres krop husker, at erfaringen om at det er ubehageligt at sove lejrer sig i kroppen og det virker som om at de i en periode derfor protesterer voldsomt mod at overgive sig til søvnen, selvom de tydeligt er trætte eller at de igennem længere tid vågner op, er meget urolige, kede af det, ekstra tryghedssøgende osv. i løbet af natten.

Det bedste I kan gøre er at berolige, betrygge og hjælpe jeres dreng videre i søvnen med masser af ro, nærhed og omsorg. Det er vigtigt at få lagret en ny erfaring om at det at skulle sove ikke er forbundet med ubehag og smerter. Og da det ene sygdomsforsløb hos jer erstatter det andet, så er dette naturligt svært og jeg kan godt forstå at I er trætte og efterhånden trænger til at sove. Det er dog vigtigt at I ved, at det ikke er fordi I gør noget forkert eller ikke gør det godt nok - men at jeres drengs sygdomsforløb og hele situationen hos jer, har været rigtig uheldig ...

Tal med lægen om at give jeres dreng smertestillende og forsøg så også at holde fast i nogle rutiner om natten, som I alle kan leve med på sigt. Det vil sige - hjælp ham med stillingskift og nærhed, tillad jer selv at sove sammen i en periode, hvis det giver alle større ro og bedre søvn. Og prøv at vænne ham fra flasken og fra at skulle have noget i munden hver gang han skal sove - en sut kan hjælpe ham, men prøv at lære ham at finde den selv, så det ikke jer jer, der yder denne service om natten.

Og ja - det er helt normalt at han roder rundt med fingrene i ørerne, når han har de øreproblemer, som han har ...

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre, fortsat held og lykke.

Rigtig god bedring med ham og god påske! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin