Svar: Bøvl med maven - 5 mdr.

4. juni 2012

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor til den dejligste pige

Dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar :)

Da jeg for snart mange år siden læste til sygeplejerske, - uha hvor tiden dog går - så lærte jeg at man altid skulle tage "tre på hinanden følgende prøver", når man tog afføringsprøver. Fordi man derved havde større chance for at finde ud af, hvilken virus der gav maveproblemerne ... Om disse retningslinjer er lavet om ved jeg desværre ikke, men det kunne være en idé at tale med lægen om hvorvidt man bør tage en ny prøve ...

Den hyppigste årsag til diarré hos småbørn vil ofte være en maveinfektion og ofte vil der være tale om Norovirus, Rotavirus eller Adenovirus. Diarréen vil ofte vare fra et par dage og op til et par ugers varighed, der vil være flere end tre tynde afføringer dagligt og afføringen vil være vandig og slimet. Barnet vil ofte have mavesmerter og kan også få feber. Man skal holde øje med om der er blod i afføringen, om barnet begynder at kaste op og om barnet bliver dehydreret. Hvis barnet ikke tager føde eller væske nok til sig, hvis barnet på nogen måde virker sløv og apatisk, ikke reagerer som det plejer på skiftning osv. så skal lægen kontaktes med det samme.

Børn kan naturligvis også få en bakteriel maveinfektion. Det kan ske hvis barnet spiser eller drikker noget som er inficeret. Det gælder f.eks. urent drikkevand eller smitte med salmonella. Sandsynligheden for dette er ikke så stor, når der er tale om så lille et barn som jeres, men I skal naturligvis være opmærksomme for nogen garanti er der ikke.

Det ...

Annonce

... vil være en rigtig god idé at I giver hende kogt vand og kun bruger kogt vand til fremstillingen af modermælkserstatning. Selvom hun med den alder hun har nu, godt må få vand direkte fra den kolde hane, så vil det skåne hendes mave og tarmsystem, at I giver hende kogt afkølet vand.

Det er fint at I er stoppet med laktulosen. I kan også overveje at tilbyde hende lidt mere af den almindelige allomin og skære lidt ned i mængden af den syrnede allomin, for at se om det kan gøre en forskel.

Der er tilsat blandt andet Prebiotica til den modermælkserstatning din datter får. Det er "mælkesyrebakterier", der fremmer den naturlige bakterieflora i din datters mave og tarm og dermed giver "balance" i maven. Du kan dog godt tale med lægen om, hvorvidt det vil være en idé at tilbyde din datter ekstra mælkesyrebakterier i en periode, som en kur, fordi hun har de maveproblemer hun har. Det kunne f.eks. være Bifiform Minidråber eller BioGaia.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til hendes vægt, så skal hun naturligvis stadig tage på. Det er dog helt normalt at børn i overgangsperioden, hvor de starter med skemad, ikke øger deres vægt helt så meget. Hun bør dog ikke vægtmæssigt gå i stå og er du i tvivl om, hvorvidt hun vokser godt nok eller ikke tager på fordi hun har maveproblemer, så er det relevant at drøfte det med lægen. Du kan i livets bog her på siden indtaste din datters vægt og længde mål fra fødslen og til nu og se hvordan hun ligger på kurven.

Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Og god bedring med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene