Svar: Drikker og spiser lidt - 13 mdr.
7. januar 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Renata
Det kunne godt lyde som om at jeres dreng har en eller anden form for maveinfektion der generer ham, da hans afføring pludselig har ændret farve og konsistens og da hans indtag af mælk og mad har ændret sig den sidste tid ...
Væske er naturligvis vigtigt og han bør få vand og mælk. Med den alder han har nu, behøver han ikke mere end 350-500ml mælk dagligt og det er alt incl. blandt andet også yoghurt, sovs osv.
Netop yoghurt - f.eks. lidt tykmælk, cultura eller A38 kunne være en god idé at give ham lidt af. Det kan være med til at holde maven igang naturligt og du kan servere det med lidt revne æbler eller lidt rugbrødsdrys eller müsli.
Du kan også overveje om det måske ville være en idé at give ham en kur af mælkesyrebakterier. Du kunne f.eks. give ham Bifiform minidråber. De kunne måske være med til at rette op på den ubalance der lige nu er i din søns mave og som giver ham maveproblemer. Det er rigtig vigtigt at maven fungerer ellers vil det naturligt påvirke hans indtag af mad og drikke og det vil igen påvirke maven i negativ retning og så kommer man hurtigt ind i en cirkel, som er svær at bryde.
Netop med den alder han har nu, hvor han naturligt begynder at spise mere selektivt, ikke længere vokser helt så meget og ikke længere naturligt putter alt i munden, er det særlig vigtigt at maven fungerer og at han har lyst til at spise og drikke.
Hvis han får feber eller virker utilpas, så skal du naturligvis få ham undersøgt ved lægen og sikre dig at han ikke har fået en infektion, som kræver medicinsk behandling. Men indtil videre, tænker jeg at mælkesyrebakterier måske kan hjælpe lidt i den rigtige retning ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske