Svar: Knopper på penis - 15 år
3. juni 2003
Alder:
15 år
Hej med dig
En del mænd søger læge, fordi de frygter at have fået condylomer, som viser sig at være nogle naturligt forekommende, små horntappe, der hedder spiculae glandis. De sidder på volden af penis og i furen bag den. De kræver ingen behandling.
På kønsorganerne hos både kvinder og mænd sidder også nogle talgkirtler som, især hvis der er ophobet talg i dem, danner en lille knop. Det er også helt normalt og ufarligt.
Det der hedder condylomer, er en seksuelt overført sygdom. De kan være hvide eller lyserøde og varriere meget i størrelsen. Hos mænd sidder condylomer oftest på indersiden af forhuden eller i furen bag volden på penishovedet. De kan også sidde lige ved urinrørets åbning. Condylomer skal behandles.
Hvis du er i tvivl om, hvad det er du har, så bør du gå til lægen også selvom det ikke er så rart. Lægen vil ikke finde det mærkeligt eller pinligt, og han har i øvrigt tavshedspligt, så du kan roligt tage derhen. Hvis du har et problem med din nuværende læge, står det dig jo frit for at vælge en anden (mand eller kvinde).
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske