Svar: Vuggestue og sygdomme

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :) Jeg er jo i den heldige situation, at jeg har fået lov til at følge dig og din datter, siden hun var en ganske lille pige på kun 3 måneder og jeg ved derfor godt, at I har haft en lidt svær start på det hele ... Her tænker jeg både på problemer med kolik, refluks, mavebesvær og så naturligvis de perioder med sygdom, som I har været igennem.

At du er sygeplejerske hjælper ofte, fordi du kan handle, du kan reagere hensigtsmæssigt, men det kan som du skriver også nogle gange være en hæmsko, fordi du måske ser ting eller tror at situationen er værre end den er og det er naturligvis problematisk. Det er dejligt at høre, at du har fået god hjælp og stadig får hjælp til at få talt om alle dine tanker, det er vigtigt og betyder rigtig meget i hverdagen for jer alle tre :o)

Jeg tror det er meget vigtigt at du forsøger at holde tingene lidt adskilt. Det er rigtigt, at din datter naturligt vil få flere infektioner i vuggestuen, end hun vil få derhjemme, men det betyder jo ikke at hun bliver så syg, at det kræver indlæggelse eller at hun pludselig kommer til at fejle noget, som ikke kan behandles. Risikoen for at få Influenza A (H1N1) er ikke særlig stor og de fleste som bliver smittet med denne form for influenza, vil opleve et mildt sygdomsforløb sammenlignet med den almindelige vinterinfluenza som vi normalt har i Danmark ...

Hun vil naturligvis kunne blive forkølet, få mellemørebetændelse osv. ligesom hun også vil kunne få skoldkopper og andre sygdomme, som hører til i vuggestuer og børnehaver og især i vinterhalvåret, vil hun være særlig udsat. Netop Rota-virus som du er bange for, kan man jo vaccinere imod og det kan du også tale med jeres læge om.

I forhold til smittefare og smitterisiko, så er der ...

Annonce

... naturligvis nogle ting som gør sig gældende. Der er de mere 'indre ting' som handler om at styrke din datters immunforsvar. Det vil sige, sørge for at hun får en sund og varieret kost, med masser af fibre, proteiner, vitaminer og mineraler. Det er i forbindelse med immunforsvaret særlig godt at give hende fisk. Fisk indeholder blandt andet Selen og netop Selen fungerer som antioxidant.

Der er også de ydre ting, som har stor betydning: Hun bør ikke udsættes for tobaksrøg hjemme eller ude, hun skal bruge sig selv fysisk, hun skal lege ude, have frisk luft - d-vitamin via sollyset osv. Du skal sørge for at have et godt indeklima, der skal gøres rent, dyner, puder, rullemadras, sengelinned osv. skal vaskes jævnligt og så skal I sørge for generelt at have en god håndhygiejne.

Netop håndhygiejne er meget vigtigt for at nedbringe antallet af infektioner - især i daginstitutioner og mange steder har man allerede gjort flere tiltag hertil. Det er f.eks. at puslepuden afsprittes efter hver skiftning, at både barnets og pædagogernes hænder vaskes i forbindelse med bleskift, pudsning af næse, når de spiser mad.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

De fleste daginstitutioner har en hygiejnepolitik og jeg synes du skal tale med pædagogerne i vuggestuen om hvordan de griber det an. Mange institutioner har helt fast retningslinier omkring hygiejne og følger sundhedssstyrelsens bog "Hygiejne i daginstitutioner" og i nogle kommuner kommer der også hygiejne-kontrol, ofte lavet af sundhedsplejerske eller kommunallæge.

Det er således noget man er meget opmærksom på og det vil være helt relevant at du drøfter med institutionens personale, hvad tanker de gør sig omkring det at nedbringe smitte blandt børnene.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat. Knus herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.