Svar: Falde i søvn - opkast!
28. februar 2009
Alder:
19 mdr.
Kære Lene
Det er meget normalt at børn i forbindelse med sygdom og opkastning kun kaster op om natten og ikke i løbet af dagen. Det hænger ofte sammen med, præcis som du også selv skriver, at barnet samtidig er forkølet, har hævede slimhinder, slimdannelse osv. og når barnet har ligget ned og sovet i nogle timer, så er barnet generet i luftveje, hoster og kaster dermed op. Barnet når ikke at blive så generet i dagtimerne, fordi barnet ikke sover så længe, næsen bliver pudset osv.
At det er madrester og mavesaft der kommer op lyder ikke som tegn på mavesår, men snarere som om at hun har svært ved at nedbryde og bearbejde noget af den føde hun får ned. Det er ofte flere timer siden hun har spist og stadig har hun ikke rigtig nedbrudt maden. Det kan skyldes at hun stadig har en virus i kroppen, der generer, hvilket også kan være årsagen til at hun ikke spiser så meget om dagen. AT det skulle skyldes mavemunds-forsnævring der først viser sig ved 1½ år lyder usandsynligt. Det burde have givet problemer før.
Man kan naturligvis overveje om hun kan have noget allergi, men da hendes afføring er normal og hun i øvrigt ikke har noget symptomer, ikke ondt i maven eller lignende, så lyder dette heller ikke som en årsag.
Jeg synes det er relevant at du drøfter det med lægen og får en lægelig vurdering af hvorvidt I skal se tiden an eller om det vil være hensigtsmæssigt at I får en henvisning til børneafdeling. Der er ingen grund til at du går og er unødigt bekymret, så hellere undersøge en gang for meget end en gang for lidt.
Jeg har valgt at lægge dit spørgsmål på side, hvis nogen forældre har oplevet noget lignende, så er de velkomne til at skrive. Så kan vi alle blive lidt klogere :o)
Med hensyn til at din datter er spændt fast om dagen, så synes jeg du skal tale med institutionen omkring dette. Omkring brug af seler i daginstitution så skriver sundhedsstyrelsen:
"Sundhedsstyrelsen tilråder, at spædbørn og småbørn overvåges og tilses jævnligt under søvn og fraråder samtidig generelt brugen af soveseler. Begrundelsen herfor er, at det altid er forbundet med en vis risiko at anvende seler i barnevogne og i krybber. Ingen barnesele kan anses for at være fuldstændig sikker. På den anden side kan der også ske ulykker, hvis børn lægges til at sove uden sele. Desuden er børn, der er overladt til sig selv, sårbare over for insekter, fugle og dyr. Spørgsmålet om overvågning af – og et jævnligt tilsyn med – sovende småbørn drejer sig således ikke alene om, hvor sikkert det er at sove med eller uden sele."
Citat: Hygiejne i daginstitutioner. Anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed. Sst. 2008
Jeg ved at ovenstående anbefaling betyder at man i visse institutioner slet ikke har børn til at sove i krybber og barnevogne og at man i andre institutioner vælger at lade børnene stå ude at sove - men uden sele og så med opsyn af en voksen. Der er altså afsat en person til at blive hos børnene hele tiden imens de sover, hvilket naturligvis kræver lidt ekstra personale ressourcer ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat god bedring med hende :o) og du må naturligvis gerne melde tilbage hvordan det går. Tak :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske