Svar: Falde i søvn - opkast!

28. februar 2009

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lene

Det er meget normalt at børn i forbindelse med sygdom og opkastning kun kaster op om natten og ikke i løbet af dagen. Det hænger ofte sammen med, præcis som du også selv skriver, at barnet samtidig er forkølet, har hævede slimhinder, slimdannelse osv. og når barnet har ligget ned og sovet i nogle timer, så er barnet generet i luftveje, hoster og kaster dermed op. Barnet når ikke at blive så generet i dagtimerne, fordi barnet ikke sover så længe, næsen bliver pudset osv.

At det er madrester og mavesaft der kommer op lyder ikke som tegn på mavesår, men snarere som om at hun har svært ved at nedbryde og bearbejde noget af den føde hun får ned. Det er ofte flere timer siden hun har spist og stadig har hun ikke rigtig nedbrudt maden. Det kan skyldes at hun stadig har en virus i kroppen, der generer, hvilket også kan være årsagen til at hun ikke spiser så meget om dagen. AT det skulle skyldes mavemunds-forsnævring der først viser sig ved 1½ år lyder usandsynligt. Det burde have givet problemer før.

Man kan naturligvis overveje om hun kan have noget allergi, men da hendes afføring er normal og hun i øvrigt ikke har noget symptomer, ikke ondt i maven eller lignende, så lyder dette heller ikke som en årsag.

Jeg synes det er relevant at du drøfter det med lægen og får en lægelig vurdering af hvorvidt I skal se tiden an eller om det vil være hensigtsmæssigt at I får en henvisning til børneafdeling. Der er ingen grund til at du går og er unødigt bekymret, så hellere undersøge en gang for meget end en gang for lidt.

Jeg har valgt at lægge dit spørgsmål på side, hvis nogen ...

Annonce

... forældre har oplevet noget lignende, så er de velkomne til at skrive. Så kan vi alle blive lidt klogere :o)

Med hensyn til at din datter er spændt fast om dagen, så synes jeg du skal tale med institutionen omkring dette. Omkring brug af seler i daginstitution så skriver sundhedsstyrelsen:

"Sundhedsstyrelsen tilråder, at spædbørn og småbørn overvåges og tilses jævnligt under søvn og fraråder samtidig generelt brugen af soveseler. Begrundelsen herfor er, at det altid er forbundet med en vis risiko at anvende seler i barnevogne og i krybber. Ingen barnesele kan anses for at være fuldstændig sikker. På den anden side kan der også ske ulykker, hvis børn lægges til at sove uden sele. Desuden er børn, der er overladt til sig selv, sårbare over for insekter, fugle og dyr. Spørgsmålet om overvågning af – og et jævnligt tilsyn med – sovende småbørn drejer sig således ikke alene om, hvor sikkert det er at sove med eller uden sele."

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Citat: Hygiejne i daginstitutioner. Anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed. Sst. 2008

Jeg ved at ovenstående anbefaling betyder at man i visse institutioner slet ikke har børn til at sove i krybber og barnevogne og at man i andre institutioner vælger at lade børnene stå ude at sove - men uden sele og så med opsyn af en voksen. Der er altså afsat en person til at blive hos børnene hele tiden imens de sover, hvilket naturligvis kræver lidt ekstra personale ressourcer ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat god bedring med hende :o) og du må naturligvis gerne melde tilbage hvordan det går. Tak :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder