Svar: Hvordan behandler man feber?

15. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lea

Feber er et tegn på at barnet er sygt, men det siger ikke noget om, hvor alvorlig sygdommen er. Det betyder at børn godt kan være meget syge, selvom de ikke har særlig høj feber og de kan også være kun 'lidt' syge, selvom feberen/temperaturen er meget høj. Når man skal vurdere hvor syge børn er, kan man altså ikke kun nøjes med at se på temperaturen, men er også nødt til at se på barnet generelt.

Hvis barnet leger, pludrer, bevæger sig, gerne vil drikke og spise lidt og mere eller mindre opfører sig som det plejer, så har barnet det okay - man siger at almen tiltanden er god. Hvis barnet modsat ikke leger, ligger passivt hen, ikke spiser eller drikker og generelt opfører sig meget anderledes end det plejer, så er almentilstanden dårlig og så skal lægen kontaktes og det uanset om temperaturen er 38°, 39° eller 40° :o)

Som sagt er feber altid et tegn på sygdom og et barn med feber bør aldrig sove ude, aldrig slæbes rundt i forretninger, på besøg eller lignende - man er naturligvis nødt til at køre ud, når man skal ses af lægen eller på apoteket - men ellers skal et barn med feber være hjemme, være indendøre, hvor man kan observere barnet.

Der er temperaturforhøjelse ved de fleste smitsomme sygdomme og børns temperatur stiger meget let. Især små børn får tit høj feber det vil sige over 39,0°. I de første levemåneder kan et barn dog have en normal temperatur, selvom barnet er meget syg.

Når temperaturen stiger får barnet kulderystelser og ved temperaturfald vil barnet ofte få svedeture. Når temperaturen er høj, skal barnet ikke have for meget tøj på eller ligge ...

Annonce

... for varmt, så falder temperaturen lettere. Let feber er ikke farligt. Derfor skal man altid holde øje med sit barn, hvis det har feber, så man kan give barnet lidt ekstra tøj på, lægge et lille tæppe omkring barnet, når barnet fryser og afklæde barnet når barnet sveder og tydeligt har det varmt, så man på den måde hjælper barnet af med varmen.

Man skal sørge for at barnet får masser af væske, det er det vigtigste ved sygdom - barnet skal drikke væske (bryst, flaske, vand). Vil barnet ikke drikke skal man kontakte lægen.

Hvis barnet virker sløv, slapt, fraværende, kølig, bleg eller blålig trods feber, har besvær med vejrtrækningen, har meget høj temperatur eller på anden måde virker dårlig, så skal man altid kontakte lægen. Jo yngre barnet er, desto tidligere bør lægen kontaktes ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

En normal temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celcius. Temperaturen vil ofte være lavest om morgenen og stige lidt i løbet af dagen og bør vil også naturligt blive mere varme i forbindelse med at de ammes, leger osv. Den mest præcise temperatur måles i barnets endetarm, det der hedder rektalmåling og det kan anbefales at bruge dette i stedet for at bruge f.eks. øretermometer.

Det er ikke slemt at få målt rektal temperatur. Læg din dreng på siden eller lad ham ligge på ryggen med benene bukket op, ligesom når du skifter ham. Kom lidt vaseline på spidsen af termometret og før det langsomt ind i endetarmen, det skal ikke særlig langt ind for at måle præcist.

Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om feber og temperaturstigning, måling, observationer osv. Fortsat held og lykke med ham :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet