Svar: Sygdom og spiser ikke

11. september 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære forældre

Det er altid rigtig hårdt når ens barn er syg, sover dårligt og ikke spiser eller drikker særlig meget og jeg kan godt forstå at I synes det er rigtig hårdt.

Det er fint at I har talt med lægen om panodil. Det skal naturligvis bruges med omtanke, men netop det at man kan slå feberen ned og fjerne de værste smerter kan give lidt mere appetit og gøre at jeres lille dreng begynder at drikke og spise lidt mere.

I skriver at han har blærer i munden og det gør naturligvis ondt. I skal derfor være opmærksom på at frugt, saft, juice og lignende kan svie i munden på ham og være direkte ubehageligt. I stedet kan det være rart at få lidt mælk og mælkeprodukter, som smører og lindrer, ligesom lidt lysere og blødere brød kan være mere rart end det lidt grovere og mere bitre brød.

Det vil også være rigtig godt at give ham grød, f.eks. havregrød, som samtidig giver hans mave lidt at arbejde med. Du må også gerne give ham kiks - en mariekiks er okay til syge børn, ligesom en is kan være rigtig dejlig. Lidt ris eller pasta med lidt sovs kan også være godt ...

Annonce

... - det er let at spise og giver en vis mæthed og ro i maven. En kop te med lidt sukker og mælk eller varm mælk må han også gerne få.

I det hele taget er det en rigtig god idé at tilbyde ham det, som han viser interesse for og lade ham spise, det han vil. Mere end holde fokus på hvad han får.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det vil derudover være en rigtig god idé at du lader ham sidde lidt på skødet, når I skal have mad, så han kommer lidt væk fra sin stol i en periode, når han lige nu er ked af at sidde der. Det er sikkert ikke stolen han protesterer over, men mere det at skulle spise - han har ondt i halsen og i munden og han ved godt at når man sidder ved bordet, så skal der noget ind der, hvor det gør ondt ... derfor protesterer han. Jeg tænker derfor at du skal prøve at sidde med ham på skødet og så se om han viser lidt interesse for den mad du har på din tallerken, så han stille og roligt får en fornemmelse af at lidt godt kan spises, at det kan være okay at få lidt i munden igen.

Jeg håber for jer alle tre at han snart blive rask, rigtig mange tanker herfra og rigtig god bedring:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder