Svar: Sygdom og spiser ikke
11. september 2008
Alder:
12 mdr.
Kære forældre
Det er altid rigtig hårdt når ens barn er syg, sover dårligt og ikke spiser eller drikker særlig meget og jeg kan godt forstå at I synes det er rigtig hårdt.
Det er fint at I har talt med lægen om panodil. Det skal naturligvis bruges med omtanke, men netop det at man kan slå feberen ned og fjerne de værste smerter kan give lidt mere appetit og gøre at jeres lille dreng begynder at drikke og spise lidt mere.
I skriver at han har blærer i munden og det gør naturligvis ondt. I skal derfor være opmærksom på at frugt, saft, juice og lignende kan svie i munden på ham og være direkte ubehageligt. I stedet kan det være rart at få lidt mælk og mælkeprodukter, som smører og lindrer, ligesom lidt lysere og blødere brød kan være mere rart end det lidt grovere og mere bitre brød.
Det vil også være rigtig godt at give ham grød, f.eks. havregrød, som samtidig giver hans mave lidt at arbejde med. Du må også gerne give ham kiks - en mariekiks er okay til syge børn, ligesom en is kan være rigtig dejlig. Lidt ris eller pasta med lidt sovs kan også være godt - det er let at spise og giver en vis mæthed og ro i maven. En kop te med lidt sukker og mælk eller varm mælk må han også gerne få.
I det hele taget er det en rigtig god idé at tilbyde ham det, som han viser interesse for og lade ham spise, det han vil. Mere end holde fokus på hvad han får.
Det vil derudover være en rigtig god idé at du lader ham sidde lidt på skødet, når I skal have mad, så han kommer lidt væk fra sin stol i en periode, når han lige nu er ked af at sidde der. Det er sikkert ikke stolen han protesterer over, men mere det at skulle spise - han har ondt i halsen og i munden og han ved godt at når man sidder ved bordet, så skal der noget ind der, hvor det gør ondt ... derfor protesterer han. Jeg tænker derfor at du skal prøve at sidde med ham på skødet og så se om han viser lidt interesse for den mad du har på din tallerken, så han stille og roligt får en fornemmelse af at lidt godt kan spises, at det kan være okay at få lidt i munden igen.
Jeg håber for jer alle tre at han snart blive rask, rigtig mange tanker herfra og rigtig god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske