Svar: Hvordan lærer ens barn at vente?

20. februar 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det lyder som om, at I allerede gør mange rigtig gode ting, og jeg kan godt forstå, du synes det er svært - der er dog ingen tvivl om, at jeres dreng er sulten, og han har naturligt svært ved at vente på mad. Når han er sulten, så vil han spise - sådan er det, og sådan var det også, da han var helt lille og kun fik mælk..

På sigt skal han naturligt lære at vente, - ikke bare på mad, men på mange ting. Han skal lære at vente på, at det bliver hans tur, han skal lære at vente på at alle får overtøj på, før I kan komme ud af døren, han skal lære at vente til der er sagt værsgo eller vente på, at andre får talt færdig, så der er plads til at han kan sige noget... Det handler om sociale kompetencer, og det lærer han mange steder. Han lærer det sammen med dig og i forskellige situationer - nogle gange ved at du forklarer og fortæller, andre gange ved at han mærker det på sin egen krop, nogle gange ved at du f.eks. i hverdagen præciserer "vi skal lige vente på, at det bliver vores tur", eller "nu venter jeg på dig" eller lignende.

Det kommer hen af vejen, og det er en læring som først er så småt igang. Det tager dog rigtig lang tid, før han er i stand til at vente og kan finde ud af, at tage hensyn til andre - han skal mindst være 2-2.5 år, før han begynder at kunne det, og selv i denne alder vil det ikke lykkes altid...

Når det kommer til mad og den situation du beskriver, så er det en rigtig fin løsning at tilbyde ham, at han kan hjælpe til. Det afleder ham og giver ham samtidig en rolle af at føle sig betydningsfuld, og I anerkender hans selvstændighed og lyst til at kunne selv. Derfor er det rigtig godt, at I lader ham være med til at dække bord, lader ham selv kravle op på sin høje stol og sætte sig til rette osv. Det er meget fint, og det er super flot, at han faktisk kan det, når han ikke er ældre end han er.

Når det ikke fungerer, så handler det sandsynligvis netop om hans alder, at han kun er 15 måneder gammel, men det kunne også meget vel handle om, at han faktisk er reelt sulten. Du skriver, ...

Annonce

... at han tilbydes eftermiddagsmad mellem frokost og aftensmad, og du fortæller også, at I giver ham mad tidligt, fordi I ikke kan nå at lave mad til alle, når det skal være allerede kl 17... Men hvad tid spiser I så? Jeg synes faktisk, at det lyder som en god idé, hvis I kan tilbyde jeres dreng et ekstra mellemmåltid f.eks. kl 16.30 og så kunne I måske alle spise sammen kl 18, så han også vænnes til at spise aftensmad sammen med jer.

I må gerne give ham nogle af de fødevarer, som I alligevel vil bruge til aftensmaden - det kan være lidt udskåret frugt og grønt. Det kan også sagtens være rester fra aftenen i forvejen f.eks. et stykke rugbrød og en frikadelle. Det gør egentlig ikke så meget, så længe det er sund mad. I bør ikke tilbyde ham tørret frugt, kiks eller lignende, som tager pladsen op for den egentlige mad - men tilbyde ham lidt af de fødevarer, som I naturligt også vil spise lidt af til aften - og har han spist lidt grønt der, så betyder det ikke så meget, hvis han ikke spiser så meget grønt til aftensmaden, har han spist en frikadelle som "før aftensmad", betyder det ikke så meget, hvis han ved middagsbordet lidt senere spiser mere pasta end kød...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når alt dette er sagt, så mærker han sandsynligvis også, at mor er gravid og at der er ændringer på vej derhjemme... og det kan naturligt også gøre, at han især sidst på dagen, begynder at klynge sig lidt ekstra og viser ekstra behov for nærhed og tæt fysisk kontakt. Når han klynger sig til jeres ben og tydeligt har svært ved at slippe, så er det derfor vigtigt, at du/I bøjer jer ned, giver ham den nærhed og kontakt, som han viser behov for, lader ham mærke, at I stadig er der for ham hundrede procent og rigtig gerne vil jer. Måske har han også været i dagpleje eller vuggestue i løbet af dagen, og det vil naturligt også gøre hans behov for at have jer tæt på større...

Jeg vil anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse", i den beskriver jeg blandt andet, hvordan vores børn lærer sociale kompetencer...

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor