Svar: 5 årig svær at aflevere

20. april 2015

Kategori:
Alder:
5 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor i vildrede

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres ældste datter og alt hvad I har tænkt og forsøgt. Og stort tilykke med at du venter dig - hvor dejligt! Håber at den første kvalme snart er overstået…:)

Som jeg læser dit brev, så er jeres ælste datter rigtig glad for børnehaven og trives på alle måder der. Hun er glad for de voksne, leger fint med de andre børn, giver udtryk for at save børnehaven, når I ikke er der. Hun går også fint hjemmefra og vil egentlig gerne af sted osv. Hun trives altså i børnehaven - men det hun har rigtig svært ved er selve afleveringen. Det er rigtig svært at sige farvel.

Du nævner, at hun måtte stoppe til gymnastik, fordi hun villle være hos den voksne og ikke ville være med på gulvet. Det kunne måske være et udtryk for, at hun også her har haft svært ved at I er gået og hendes løsning har så været at holde sig til den voksne, til underviseren… Det kan også handle om noget helt andet. Jeg tænker dog, hvordan oplever I generelt hendes evne til at sige farvel til jer? Er det generelt et problem? Hvis hun skal passes af bedsteforældre eller andre, hvordan reagerer hun så? Hvis I er hjemme og den ene af jer tager af sted, hvordan reagerer hun så på at I kører? Altså hvordan har hun det med at sige farvel… Herunder ligger også en overvejelse omkring, hvordan hun har det med at være på afstand af jer. Kan hun f.eks. være alene inde i huset, hvis I er ude i haven? Eller vil hun i en sådan situation også følge jer eller blive ked af det, fordi hun føler at I går fra hende?

Jeg spørger, fordi det er vigtigt lige at finde ud af, om det er en dybere liggende angst for at I går, at I skal forsvinde osv. som udløser jeres svære afleveringer. Som I skriver, så skal hendes følelser naturligt tages alvorligt, og det er vigtigt at hun føler at I lytter til hende og forstår, at det her er svært. Er der en dybere liggende angst i hende, en separationsangst, angst for at I forsvinder, så skal der naturligvis særlig hjælp til...

Det lyder dog som om at det er selve afleveringen i børnehaven, som er svær og at det næsten er blevet en rutine I er kommet ind i. I ved alle sammen at det er svært og det skaber næsen en forudsætning om, at det skal være svært, at der skal være gråd og konflikt, når hun bliver afleveret… jeres datter siger faktisk selv nu, at det nok ikke kan undgås hun siger at hun nok aldrig vil kunne lade være.

Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt at I gør afleveringen så kort som mulig, som I hele tiden har holdt fast i. At I følger hende ind, sørger for at en voksen tager imod, ønsker hende en god dag og går.

Det er en rigtig god idé, at lade hende møde ind i børnehaven og lade hende spise morgenmad der. Det er lettere at møde ind, blive sat ved bordet og gå igang med at spise - så har hun noget at tage sig til - og dermed også lettere at sige farvel.

Hvis pigerne kan blive afleveret samtidig er det fint, men hvis ikke, så synes jeg, at I skal prøve at aflevere lillesøster først. Hvis I gør det, vil jeres ældste datter måske føle, at I har lidt mere tid til hende, og at I ikke skal skynde jer at sige farvel, ...

Annonce

... for at tage jer af lillesøster. Som det er lige nu, så lyder det som om, at hun bliver ekstra ked af at blive afleveret, fordi hun ved, at I går tilbage til lillesøster, så nu vil hun slet ikke ud af gardaroben, men vil være hvor lillesøster er…

Det er meget vigtigt, at I ikke sammenligner de to piger. I bør ikke sige f.eks. "lillesøster kan sagtens" eller "hvorfor kan du ikke ligesom lillesøster" eller lignende. Det vil ikke være befordrende for hendes selvværd, hvis I på den måde kommer til at sammenligne pigerne. Hun vil meget let føle sig forkert og det er ikke nogen god følelse.

Det er også vigtigt, at I ikke siger "nu skal du ikke blive ked af det i dag, vel?!", fordi det vil forstærke følelsen af, at det her er ekstra svært. Hvis I på denne måde sætter ord på, så bekræfter I jo, at det her er en svær situation - også for jer - og det vil dermed styrke hendes følelse af, at hun nok ikke kan klare det...

Hun er udmærket klar over, at I gerne vil sige farvel uden gråd og konflikter. I har talt om det hjemme på mange måder, pædagogerne er inddraget, I har forsøgt med belønning osv. Hun ved godt, hvad I forventer af hende, det behøver I sådan set ikke tale mere om… Men har I spurgt hende, om hun selv har nogen forslag til, hvordan hun vil afleveres? Måske har hun en idé om, hvad der kan hjælpe hende. Det kan være et forsøg værd.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Er det altid mor, der afleverer eller afleverer I sammen? Du skriver "vi"… Hvis det altid er mor, som afleverer, så kan det hjælpe, at det i en periode i stedet er far. Det skaber en helt ny situation, og far vil naturligt sende nogle andre signaler, fordi han er en anden… og omvendt:)

Og ja - så tænker jeg faktisk også, at I er nødt til at holde fast i at sådan er det. Der er nogle ting man skal, også selvom man ikke har lyst. Hun trives jo umiddelbart, har det godt med børnehaven, de voksne osv. Og er rigtig glad for stedet, og derfor kan I med ro i sindet aflevere hende. I ved, at hun har det godt og er glad - og derfor er det vigtigt, at I holder fast i, at nu skal I sige farvel. I skal ikke løbe rundt og lege fangeleg, men I skal holde fast i, at nu går I ind og siger farvel, hun skal gå med, I kan holde i hånden, når I går ind, og bagefter skal I køre. I fortæller, at I forstår at hun savner jer, I savner også hende, men I ses igen i eftermiddag og så er det farvel.

Når I fortæller hende, at I forstår hende og forstår at det er svært, så vil hun ikke føle sig forkert, og hendes følelser er ikke forkerte. I kan således godt give hende en følelse af at blive forstået, selvom tingene er nødt til at være som I siger - selvom I er nødt til at sige farvel. Så ja, en balance mellem at vise forståelse, men også stoppe et "cirkus", som hurtigt kan blive forlænget… I må godt til en vis grad være lidt bestemte, og præcis, som du selv skriver, "fortælle hende, at det er ok, at hun savner, men nu SKAL hun gå med ind og sige farvel".

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Glæder mig til at følge jeres lille familie, nu hvor du har fulgt med på sidelinjen, og også er gravid igen…:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika