Svar: Film for skræmmende?

22. november 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Medierådet i Danmark vurderer film til børn og unge og sætter nogle officielle grænser for, hvad børn og unge bør se. Der findes forskellige klassificeringer:

Tilladt for alle.
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år.
Tilladt for børn over 11 år.
Tilladt for børn over 15 år.

Filmen "Min nabo Totoro" har, så vidt jeg har kunne finde ud af, klassificeringen "Tilladt for alle" og kan derfor umiddelbart godt ses af en pige på 3 år. Du skriver, at der i filmen ikke er skygger eller uhyggelig musik, og det tænker jeg er vigtigt. Det har meget at sige, hvordan stemningen er. Det er hos jer også sådan, at hun ser filmen sammen med sin far og nogle gange dig - og I taler om det, ser på hende og vurderer hvordan hun reagerer, I er opmærksomme på hende, og det er rigtig fint.

Hun vil naturligvis godt kunne blive påvirket af de følelser som filmen vækker i hende - herunder at moren i filmen er syg og dør. Og de kan sætte gang i en masse tanker og netop fordi hun er god til at bruge sit sprog, så kommer der nu naturligt nogle spørgsmål. Og det er vigtigt, at du forsøger at tale med hende om disse på så naturlig en måde som muligt. Samtidig med, at hun ikke må begynde at blive bange for, at det er sker i filmen vil overgå hende.

Medierådet skriver blandt andet på deres hjemmeside:

"Jo mindre børn er, desto sværere har det ved at overskue hele filmen, og de oplever enkeltscener som små historier. Derfor kan film med mange dramatiske scener, cliffhangers eller skift i intensitet være skræmmende for de små. Til gengæld kan andres reaktioner, så som morskab, latter osv. betyde, at ...

Annonce

... sådanne scener ikke virker så voldsomme på de yngste, fordi de også orienterer sig i forhold til andre personer, når de ser film. Drama, som udelukkende foregår i dialogen, går hen over hovedet på dem.

I takt med stigende erfaring med verden og sproglig udvikling danner det typiske barn flere grundlæggende begreber. F.eks. bliver begrebet ”mor” sammensat af erfaringer først med barnets egen mor og siden med andre mødre, som barnet møder i daginstitutioner osv. For de mindste børn, opleves en mor på film som repræsentant for barnets egen mor, og hvis en mor dør på film, kan det opleves som et følelsesmæssigt og fysisk/kropsligt tab. Ligeledes vil børn identificere sig så stærkt med andre børn på film, at deres vanskeligheder opleves som noget, der sker for dem selv". (Citat medierådet.dk)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg tænker, at da jeres datter for ca ½ år siden så filmen, forstod hun nok ikke dybden af filmen på samme måde, som hun gør nu - og at hun med den alder hun har nu, naturligt begyner at forbinde tabet af mor i filmen med tabet af mor i virkeligheden - og det er derfor hun har søgt bekræftelse af, at du stadig henter hende i børnehaven. Vurderingen af hvorvidt hun stadig skal se filmen må afhænge af, hvorvidt hun i hverdagen er påvirket af tankerne om, at I kan blive syg eller dø fra hende. Hvis det fylder meget, gør hende ked af det og unødigt bekymret, så synes jeg, at I skal holde en pause fra filmen, og så kan I se den, når hun bliver ældre. Hvis hun ikke bekymrer sig, men bliver helt rolig ved dine svar og generelt virker upåvirket af det, så kan hun godt se filmen sammen med jer.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke