Svar: Skal jeg altid respektere hendes nej?

8. oktober 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at din datter altid har haft svært ved berøring og tæt kontakt - og sådan er der naturligvis nogen som er. Du nævner, at du selv havde det på samme måde, da du var barn og at du kan huske, at det var meget ubehageligt, når nogen overtrådte den grænse. Derfor er det naturligvis også rigtig godt, at du respekterer hende og lader hende styre, hvor meget fysisk kontakt og nærhed hun har brug for og netop inviterer hende hen, være med, sidde tæt med dig osv. når hun viser behov, ligesom du så fint fortæller hende, hvor dejligt du synes det er, når I så er tætte sammen :)

Du fortæller at du har spurgt hende, hvorfor hun ikke kan lide kys og kram, hvortil hun svarer at det ved hun ikke. Hun ved dog godt at hun har det sådan og er således bevidst om det, måske bevidst om, at hun her er lidt anderledes ... Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om din datter måske har det man kalder for taktil skyhed.

Den taktile sans er vores følesans og mennesker, som har taktil skyhed reagerer overfor berøring. Det kan være kærtegn og kys - men det kan også være at de føler ubehag ved bestemt tøj, de føler måske at tøj kradser eller de bryder sig ikke om vaskemærker eller andet - det irriterer dem. Det kan være syninger i strømper eller bukser, tøjet sidder ikke rigtigt, det er ikke behageligt. Nogen har det i forhold til mad - de bryder sig ikke om mad i forskellig konsistens og kan slet ikke klare, hvis mad kommer ud på fingrene eller omkring munden ... nogle børn vil på samme måde ikke forme bollerne med hænderne, for det er ubehageligt med følelsen af dej, der klistrer, ligesom de ikke bryder sig om at lege med sand, fingermaling eller lignende.

Disse børn vil faktisk meget ofte, præcist som du beskriver, vægre sig mod at blive løftet op, få knus osv. men hvis de selv tager initiativet, så går det bedre. De skal ligesom forberede sig selv på at nu kryber de op på skødet og så kan de bedre klare kontakten og nærheden.

Nogle af disse børn bliver ofte opfattet som meget urolige. De har svært ved at sidde stille og er meget ofte i bevægelse. Og også når de sover, kan de være motorisk meget urolige. Nogle af dem har glæde af en speciel dyne - en kugledyne, som virker ved at give forskellige tryk på kroppen og som hjælper dem til større ro...

Der findes blandt anet ergoterapeuter, der er uddannet i at give børn med taktil skyhed støtte og som kan lave forskellige øvelser med børnene - ligesom du kan ...

Annonce

... oplæres i, hvordan du kan hjælpe din datter, så hun bedre og bedre kan tåle berøring og jeg synes du bør overveje om dette er tilfældet hos jer og kunne være en hjælp.

Og når det så er sagt, så kan det naturligvis også være at hun blot ikke rigtig er typen der "gider kæle" hele tiden. Hun er storesøster og opfatter sig som "den store pige", hvor lillebror så er den der kæles med. Og her skal du naturligvis nogle gange og sandsynligvis de fleste gange acceptere, at hun ikke vil knuse og kramme og andre gange, så synes jeg faktisk godt at du må prøve at kramme hende - også for at se hvad der sker...

Hvis det tydeligt er for meget for hende, så skal du naturligvis stoppe, men det kan godt være at hun nogle gange synes det er rigtig dejligt, hvis du bruger humor og virkelig viser hende, hvor meget du gerne vil hende. Så når hun afviser dig, så kysser du videre over hele kroppen imens du f.eks. siger "pigerne i denne familie skal kysses, kysses, kysses" eller "jeg er nødt til at kysse dig, jeg kan slet ikke holde op" eller lignende, så hun mærker, at hun ikke får lov til at afvise dig, men at du holder fast i at hun er så dejlig, at du bliver nødt til at kysse hende - det kan jo også være ret dejligt at mærke det ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og nogle gange skal du måske ikke altid spørge hende "må jeg give dig et knus?", når I skal sige farvel, men næsten forvente dig "hov, skal vi ikke lige knuse?", så du lægger op til at det vil du gerne og det er noget I har glemt. Ligesom du kan gøre det til noget naturligt at I giver et morgenknus, når I står op - det er en fast regel at give morgenknus hos jer og måske vil hun så en dag selv komme og sige "jeg har ikke fået mit morgenknus i dag"...

For at give hinanden knus, kys og kram, at blive holdt om, når man er ked af det, frustreret, træt - eller bare fordi man har lyst - det er rigtig vigtigt, når man er en familie og noget du sætter stor pris på. Men det skal naturligvis gøres på den rigtige måde og hvor det er rart for alle - og ikke som du selv har oplevet det, da du var barn, hvor det tydeligt overskred dine grænser. Jeg tænker at du kan bruge din egen erfaring på en rigtig god måde - du kan sætte dig ind i, hvordan hun har det og fornemme hende, du kan også forklare hende, at du selv havde det sådan, da du var barn - men du ved også hvad der gjorde en forskel for dig og hvorfor det har ændret sig og at det også kan være dejligt med knus og kram ...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor