Svar: Hvornår kan/skal man opdrage under et måltid?

21. maj 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Charlotte

Tak for dit brev - det korte svar på dit spørgsmål er NU ...:)

Opdragelse starter i princippet, når barnet begynder at spise rigtig mad, sidder med ved bordet osv. Der er naturligt nogle regler for, hvordan det foregår, når vi spiser og børn spejler sig i os forældre, og når vi spiser sammen, så lærer barnet rigtig mange ting.

Det er f.eks. opdragelse at hun skal have vasket hænder i forbindelse med et måltid, ligesom hun skal tørres om munden, når hun har spist - også selvom hun protesterer.

Det er opdragelser at hun sidder i sin høje stol ved bordet, når hun spiser. Det er f.eks. en god idé at alle måltider indtages der, så hun forbinder det med stedet, hvor der spises - og ikke tilbyde hende mad imens hun går rundt.

Det er opdragelse at maden så vidt muligt skal i munden og det vil være rigtig godt at have fokus på det I gerne vil lære hende i stedet for at skælde ud, når hun gør noget forkert. Så i stedet for at skælde ud, når hun smider maden på gulvet, så prøv at sige det I ønsker "ind i munden skat, ind i munden" :)

Det er opdragelse at lære hende at spise med bestik og med den alder hun har nu, må I f.eks. gerne begynde at lære hende at spise med en gaffel. Det kan være en god idé at have to gafler, så hun selv styrer den ene og I styrer den anden - du kommer maden på den ene gaffel og giver hende den i hånden og hun spiser af den og imens kommer du maden på den næste gaffel og I bytter så undervejs. Stille og roligt kan hun så selv forsøge at komme maden på gaflen, netop ved at hun ser hvordan du gør og spejler sig i det.

Det er opdragelse at give hende en kop med to hanke og lære hende at drikke ved at holde koppen med begge hænder og f.eks. sige "begge hænder skat, begge hænder", så hun husker det og mestrer det.

Og det begynder alt sammen nu - naturligvis med anerkendelse for hendes alder og udvikling - at hun nogle gange naturligt spiser med fingrene ...

Annonce

... og at det er vigtigt at få lov til dette. At hun nogle gange vil have svært ved at overskue måltidet og har brug for mere hjælp end andre gange. At hun nogle gange kan have svært ved at styre sine bevægelser og derfor "rammer forkert", altså ikke rammer munden. At hun, når hun er træt, naturligt vil have tendens til at køre fingrene rundt i håret, hvorved der kommer sovs i håret, ørerne osv. ...:)

Hvis hun er fascineret i at lege med maden, synes det er spændende at mase maden mellem fingrene, at det klistrer osv. så anerkend dette. Lad hende være med til at bage boller og få bolledej i hænderne, tag hende med ud i sandkassen og lad hende lege med sand og vand. Hvis hun fascineres af lyd, tallerkenen eller skeen der bankes i bordet, så lad hende slå på tromme og lave lyd med andre ting. Hvis hun synes det er spændende med ting der forsvinder, puttes i, hældes ud osv. så giv hende byggebægre der kan stables og kommes ind i hinanden, legetøj der springer op og puttes i, tømmes, sættes sammen osv. Jo mere du kan stimulere alle disse ting uden for middagsbordet, jo mere vil hun kunne koncentrerer sig om maden, når hun skal spise.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er rigtig fint hvis hendes mad som udgangspunkt er samme mad som I andre spiser. Naturligvis vil det stadig være godt at hun får grød, da det lægger en god bund og er sundt for hende, men grøntsager, kød, fisk, ris, pasta osv. Hun kan spise familieretter, naturligvis tilpasset hende i konsistens, i forhold til krydderier osv. Der vil naturligvis være visse fødevare og visse retter som hun bedre kan lide end andre og det vil være rigtig fint at I søger for at der altid er mindst en ting hun kender og er glad for og gerne spiser - men I må gerne variere hende indtag så meget som muligt og give hende familiemad. Jo mere varieret hun spiser nu, jo mere forebygger I kræsenhed efter 1 års alderen ...:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla