Svar: Lillebror og storebror

9. april 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med tilbage :)

Børn har generelt glæde af at lege med andre børn i forskellige aldre. De lærer mest, hvis de leger både med yngre, ældre og også alderssvarende børn. Og lige nu lyder det helt naturligt også også helt okay, at jeres yngste vælger at lege med de lidt ældre drenge. Han nyder dette rigtig meget og kan i de fleste situationer godt følge med og de vil gerne lege med ham og naturligt oplever han så nogle gange at det er svært - han bliver lidt ked af det, føler sig ikke god nok. Og her skal I naturligvis igen og igen fortælle ham, at der ikke er noget galt med ham, der er bare nogle ting man kan når man er 3 år og andre ting man kan, når man er 5 år. Og han lærer det naturligt hen af vejen, han kan øve sig og vil naturligt finde ud af det - så I på den måde beroliger og trøster ham og samtidig også viser ham, at han jo ikke skal give op.

Jeg tænker at tingene naturligt vil ændre sig lidt når storebror og de andre 5-6 årige starter i skole. De starter måske allerede i SFO her til maj og det betyder at lillebror naturligt her skal begynde at søge andre børn at lege med. Jeg synes derfor ikke der er grund til at presse ham til at lege med andre, men tænker at det kommer helt af sig selv.

Han lyder til at være rigtig ked af og også påvirket af, hvis han ikke får lov til at gå på stuen og lege med nogle af de store drenge og jeg synes faktisk han skal have lov til det. Han reagerer jo blandt andet med ikke at kunne mestre renlighed, hvilket han ellers har kunne og det synes jeg er synd. Hvorfor ikke give ham den sidste måned før de store starter i skole og lade ham nyde dette - og så tage de udfordringer det så må give, når han derefter skal finde ud af, hvordan det så er.

Tilbage i børnehaven vil stadig være 4 og 5 årige børn, som jo stadig vil være ældre end ham og som han kan lege med, spejle sig i osv. og der vil også komme nye små børn til - som han så skal tage hensyn til, vise hensyn og hvor de så skal spejle sig i ham og i alt det han kan og han har lært. Det bliver derfor naturligt en ny rolle for ham, at han pludselig bliver "en af de store" og det vil han sikkert nyde, hvor han derhjemme jo naturligt vil være "lille" - i forhold til storebror og storebrors nye skolekammerater.

Jeres udfordring hjemme bliver måske især at hjælpe jeres lillebror med at finde sin plads. For det er rigtig svært at være mellembarn. Han er jo tydeligt større en lillesøster og kan rigtig meget, men når storebror starter i skole, så vil storebror naturligt være meget stor og vil ...

Annonce

... lære rigtig mange nye ting - og hvad er lillebror så .. denne usikkerhed vil I godt kunne mærke og det er måske den, som allerede viser sig en gang imellem ...

Netop når han bliver ked af det og kommer med udtalelser som "jeg er dårlig til .." eller "jeg er en taber". Det er her vigtigt at I hjælper ham med at finde ud af, hvad det er han kan og er god til. Hjælper ham med at finde en rolle i familien, hvor han er sin egen og ikke som lillesøster eller storebror - men stadig helt fantastisk og unik, fordi ingen er som ham. Børn vil naturligt sammenligne sig med hinanden og det er vigtigt at I hjælper ham med at få følelsen af at være noget særligt, netop fordi han er den han er, ingen er som han og ingen kan tage hans plads.

I spørger, hvordan I skal forholde jer, når han gerne vil lege med de store drenge og lige nu synes jeg han skal have lov. Men I skal naturligvis være opmærksomme på at storebror og hans nye venner, måske ikke har lyst til at lege med lillebror, når de kommer på besøg - og det er vigtigt også at anerkende storebrors lyst til at være alene med sine venner, uden at lillebror behøver være der. Hvis lillebror kan være med, er det helt fint, men kan han ikke, er det også okay og I må så finde en måde at aktivere lillebror på imens storebror leger med de andre.

At lillebror spejler sig i storebror og mener det samme - det synes jeg lyder helt naturligt og det er helt okay. Det er sandsynligvis en periode og I vil sandsynligvis komme til at opleve, at de vil det modsatte af hinanden på et tidspunkt. Det er også en del af at blive selvstændig, netop at have sin egen mening og at ville noget andet end de andre ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja - hans pludselige behov for ble igen, anfald at frustration og mange følelser der kommer frem, handler sandsynligvis om den store usikkerhed han føler lige nu. Han mærker jo at storebror skal I skole men ved ikke hvad det betyder. Han mærker at der sker en masse ændringer og han forstår det ikke, men bliver naturligt urolig og det viser sig så netop på denne måde. Så ja - jeg tolker det også som at han har det svært lige nu og det viser han så på denne måde.

Igen må I vise ham, at det er okay. At I godt forstår at det kan være svært at være ham og hele tiden forklare ham igen og igen, at han er noget særligt og at han ikke skal være som de andre, men skal være sig selv :)

I kan læse bogen "Glade børn med højt selvværd" af Dan Svarre, den kan måske give jer lidt redskaber til hvordan I kan møde jeres dreng, så han netop synes at han er god nok som han er ...

Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!