Svar: Sutteafvænning - med tvang eller med tid

11. februar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til barn, der bruger sut

Tak for dit brev - og lad mig lige starte med at slå fast, at jeg bestemt ikke er imod sutter. Der er både fordele og ulemper ved en sut og i visse situationer, vil jeg faktisk anbefale at man giver barnet en sut. Det kan f.eks. være spædbarnet, der ikke kan finde ud af at holde tungen ned og dermed svøbe om brystet - her kan en sut hjælpe. Det kan være barnet der har et meget stor suttebehov og hvor behovet ikke stilles via bryst eller flaske .. Eller det kan være barnet der foretrækker at sutte på tommelfinger, her er sutten også en god idé ...

For mange børn er sutten den kæreste ven og derfor naturligt også noget de har rigtig svært ved at slippe. Og jeg har den holdning, at når vi som forældre introducerer en sut for vores børn, lader den indgå som noget trygt og dejligt - ja så skal vi, når den skal fjernes, naturligvis gøre dette med respekt for barnet og barnets behov og ikke via tvang.

Derfor er det bedste udgangspunkt at barnet selv viser interesse og virker parat. Og det gør jeres datter ikke endnu. Hun er også kun knap 2.5 år og det er helt naturligt at hun har brug for sin sut.

Det bedste I kan gøre er at have lidt regler omkring brug af sutten. At den f.eks. kun bruges, når hun skal sove eller hvis hun er meget ked af det. At hun f.eks. ikke taler med sutten i munden, men at den fjernes, så man kan høre hvad hun siger og så den ikke påvirker hendes sprog. At den f.eks. har en fast plads, hvor den ligger og hvor hun så får den fra, når den er nødvendig.

Det er også rigtig fint at I bruger en putteklud, I kan evt. koble sutten på denne, for på den måde at lade kluden indgå som et fast ritual sammen med sutten. På den måde kan kluden tage over, når hun stille og roligt skal slippe sin sut.

Det er den daglige brug af sutten, ...

Annonce

... som kan risikerer at ødelægge tænderne og hos jer lyder det som om at sutten ikke bruges så meget. Hvis du er i tvivl om hendes tænder er påvirkede, så få tandlægen til at tjekke det.

Det er langt at foretrække sutten frem for tommelfingeren og hos jer lyder det som om at hvis jeres datter ikke får sin sut, så vil hun kunne begynde at bruge sin finger i stedet - og den kan I ikke fjerne og den kan påvirke tænderne rigtig meget. Derfor tænker jeg at I hos jer skal give det tid.

Måske vil hun være parat til sommer, måske først om et år - I må her forsøge jer lidt frem. Det kan være en god idé inden at læse lidt bøger for hende om at slippe sutten og I kan også overveje om sutten skal sendes til julemanden, hænges på et suttetræ, gives til tandlægen, byttes for et stykke legetøj eller lignende. Nogle gange er det godt med en sådan "gulerod", andre gange er det bedre at tage hende med i processen, lave en aftale omkring suttestop og så holde fast i at nu er det sådan. Hun kan selv være med til at smide sutterne ud og I skal naturligvis holde fast i at der så ikke købes flere - heller ikke, når I er oppe at handle :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er en god idé at minimere brugen af sutten op til at den slippes helt, så hun til den tid ikke får den om dagen men kun får den til putning om aftenen.

Mine egne piger har ikke brugt sut, de har fået den tilbudt, men har ikke haft behovet. Den yngste havde en kort periode, da hun startede i børnehave som 2 årig, hvor hun pludselig syntes sutten var spændende - de andre børn havde sut. Men på det tidspunkt kunne hun slet ikke finde ud af at sutte på den, men gumlede bare på den og så var interessen væk igen:)

Læs også meget gerne min artikel "Når børn bruger sut", som du finder i min artikelsamling.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to