Svar: Sutteafvænning - med tvang eller med tid
11. februar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære mor til barn, der bruger sut
Tak for dit brev - og lad mig lige starte med at slå fast, at jeg bestemt ikke er imod sutter. Der er både fordele og ulemper ved en sut og i visse situationer, vil jeg faktisk anbefale at man giver barnet en sut. Det kan f.eks. være spædbarnet, der ikke kan finde ud af at holde tungen ned og dermed svøbe om brystet - her kan en sut hjælpe. Det kan være barnet der har et meget stor suttebehov og hvor behovet ikke stilles via bryst eller flaske .. Eller det kan være barnet der foretrækker at sutte på tommelfinger, her er sutten også en god idé ...
For mange børn er sutten den kæreste ven og derfor naturligt også noget de har rigtig svært ved at slippe. Og jeg har den holdning, at når vi som forældre introducerer en sut for vores børn, lader den indgå som noget trygt og dejligt - ja så skal vi, når den skal fjernes, naturligvis gøre dette med respekt for barnet og barnets behov og ikke via tvang.
Derfor er det bedste udgangspunkt at barnet selv viser interesse og virker parat. Og det gør jeres datter ikke endnu. Hun er også kun knap 2.5 år og det er helt naturligt at hun har brug for sin sut.
Det bedste I kan gøre er at have lidt regler omkring brug af sutten. At den f.eks. kun bruges, når hun skal sove eller hvis hun er meget ked af det. At hun f.eks. ikke taler med sutten i munden, men at den fjernes, så man kan høre hvad hun siger og så den ikke påvirker hendes sprog. At den f.eks. har en fast plads, hvor den ligger og hvor hun så får den fra, når den er nødvendig.
Det er også rigtig fint at I bruger en putteklud, I kan evt. koble sutten på denne, for på den måde at lade kluden indgå som et fast ritual sammen med sutten. På den måde kan kluden tage over, når hun stille og roligt skal slippe sin sut.
Det er den daglige brug af sutten, som kan risikerer at ødelægge tænderne og hos jer lyder det som om at sutten ikke bruges så meget. Hvis du er i tvivl om hendes tænder er påvirkede, så få tandlægen til at tjekke det.
Det er langt at foretrække sutten frem for tommelfingeren og hos jer lyder det som om at hvis jeres datter ikke får sin sut, så vil hun kunne begynde at bruge sin finger i stedet - og den kan I ikke fjerne og den kan påvirke tænderne rigtig meget. Derfor tænker jeg at I hos jer skal give det tid.
Måske vil hun være parat til sommer, måske først om et år - I må her forsøge jer lidt frem. Det kan være en god idé inden at læse lidt bøger for hende om at slippe sutten og I kan også overveje om sutten skal sendes til julemanden, hænges på et suttetræ, gives til tandlægen, byttes for et stykke legetøj eller lignende. Nogle gange er det godt med en sådan "gulerod", andre gange er det bedre at tage hende med i processen, lave en aftale omkring suttestop og så holde fast i at nu er det sådan. Hun kan selv være med til at smide sutterne ud og I skal naturligvis holde fast i at der så ikke købes flere - heller ikke, når I er oppe at handle :)
Det er en god idé at minimere brugen af sutten op til at den slippes helt, så hun til den tid ikke får den om dagen men kun får den til putning om aftenen.
Mine egne piger har ikke brugt sut, de har fået den tilbudt, men har ikke haft behovet. Den yngste havde en kort periode, da hun startede i børnehave som 2 årig, hvor hun pludselig syntes sutten var spændende - de andre børn havde sut. Men på det tidspunkt kunne hun slet ikke finde ud af at sutte på den, men gumlede bare på den og så var interessen væk igen:)
Læs også meget gerne min artikel "Når børn bruger sut", som du finder i min artikelsamling.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske