Svar: Søskendejalousi, svært at være storesøster

8. juni 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Freja

Tak for dit brev og tillykke med at I har fået en lillebror :) Og tak for din fine beskrivelse af, hvad der foregår hos jer.

Det er vigtigt for mig at sige, at jeres pige reagerer helt naturligt. Det er rigtig svært at få en lillebror, - også selvom hun holder af ham. Man siger at søskende jalousi handler om især 3 store følelser nemlig sorg, vrede og angst.

Sorgen handler om at hun har mistet retten til at have jer for sig selv. Vreden handler om at I har sat hende i denne situation og den er ofte rettet mod mor. Angsten handler om at hun er bange for at I vil elske ham højere end hende og at han tager hendes plads. Og det er store og meget voldsomme følelser, som I naturligt skal anerkende og forsøge at rumme.

Du kan sammenligne det med at din mand kom hjem med en anden kvinde. Puttede og kælede med hende, kyssede, krammede osv. Du kunne se at når de to kikkede på hinanden, så var det med et særligt blik, hans stemme ændrede sig - han var forelsket i hende ... Hvordan ville du have det? Og det er lidt samme situation, som vi stiller vores ældste i, når vi bringer en ny baby ind i familien. Og selvom du forsøger at minimere dine kærtegn og pludren med ham, når storesøster er i nærheden, så mærker hun alligevel at han er noget særligt.

Hvad ville hjælpe dig i en sådan situation? Det der ville hjælpe dig mest, ville nok være at din mand holdt om dig, så dig og var der for dig. Fortalte dig igen og igen at han elskede dig, at du var noget ganske særligt og at ingen nogensinde kunne tage din plads. Du var hans pige! Og det er præcis det du skal gøre for din datter. Du skal fortælle hende igen og igen, hvor dejlig hun er og hvor glad du er for at du/I har hende. At I slet ikke ville vide, hvad I skulle gøre, hvis hun ikke var der mere, for hun betyder alt for jer.

Når hun siger "hvor er han kær, hvor er han sød, se ham lige mor", så sig ja men fortæl hende også at hun er ligeså kær, ligeså sød og ligeså dejlig og fortæl hende, hvordan hun var som baby. Vis hende billeder af dengang hun var ligeså lille og fortæl hvad I lavede og ...

Annonce

... hvordan hun var, så hun hører at du var og er ligeså forelsket i hende, som du er i ham.

Prøv at lade være med at stille spørgsmål som "synes du lillebror er irriterende?", for det er rigtigt svært at svare på. Hun ved jo at I helst ser at hun synes han er fantastisk .. Prøv i stedet at sætte ord på hendes følelser og legaliser at hun har de følelser hun har. "Jeg kan godt forstå du synes lillebror er irriterende, det er helt okay". Og også nogle gange sige "jeg ved godt du gerne vil have mig for dig selv, jeg vil også rigtig gerne være sammen med dig skat, skal vi ikke aftale ..." så hun hører at du også vil hende, at du savner jeres tid før lillebror kom og at I så kan lave en aftale om hvordan I kan få lidt af den tid tilbage. Det er her så rigtig vigtigt at du overholder den aftale du har lavet, ellers vil du skuffe hende alt for meget.

Jeres datters følelser handler om at hun:

- Føler sig tilsidesat

- Føler ikke at hun er den foretrukne

- Føler sig uværdig til jeres kærlighed og sammenligner sig med sin lillebror, som i hendes øjne naturligt er en rival

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Føler sig usynlig

- Føler ikke at der er tilstrækkeligt med kærlighed til alle

- føler at "min plads i mors hjerte er alt for usikker"

Og som du også ved fra dig selv, så er det man føler i hjertet ikke altid logisk og I giver sandsynligvis jeres datter masser af opmærksomhed, nærhed og tager måske næsten mere hensyn til hende nu, end I gjorde før lillebror kom. Men det ændrer ikke på at hun stadig føler sin plads i familien usikker og at hun har rigtig meget brug for at vide (igen og igen og igen), hvor meget hun betyder for jer :)

Det kan være en rigtig god idé at læse bøger for hende om at få en baby i huset. Der findes mange gode børnebøger om dette emne. F.eks. "Er jeg stor nu?" om Valdemar på 4 år, der skal være storebror. Eller "Jeg vil også være en baby", en gammel bog af Mats Leten, eller f.eks. "Laura får en lillebror". En tur på biblioteket kan være en god idé - der er mange muligheder.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor