Svar: Søskendejalousi, svært at være storesøster
8. juni 2012
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Freja
Tak for dit brev og tillykke med at I har fået en lillebror :) Og tak for din fine beskrivelse af, hvad der foregår hos jer.
Det er vigtigt for mig at sige, at jeres pige reagerer helt naturligt. Det er rigtig svært at få en lillebror, - også selvom hun holder af ham. Man siger at søskende jalousi handler om især 3 store følelser nemlig sorg, vrede og angst.
Sorgen handler om at hun har mistet retten til at have jer for sig selv. Vreden handler om at I har sat hende i denne situation og den er ofte rettet mod mor. Angsten handler om at hun er bange for at I vil elske ham højere end hende og at han tager hendes plads. Og det er store og meget voldsomme følelser, som I naturligt skal anerkende og forsøge at rumme.
Du kan sammenligne det med at din mand kom hjem med en anden kvinde. Puttede og kælede med hende, kyssede, krammede osv. Du kunne se at når de to kikkede på hinanden, så var det med et særligt blik, hans stemme ændrede sig - han var forelsket i hende ... Hvordan ville du have det? Og det er lidt samme situation, som vi stiller vores ældste i, når vi bringer en ny baby ind i familien. Og selvom du forsøger at minimere dine kærtegn og pludren med ham, når storesøster er i nærheden, så mærker hun alligevel at han er noget særligt.
Hvad ville hjælpe dig i en sådan situation? Det der ville hjælpe dig mest, ville nok være at din mand holdt om dig, så dig og var der for dig. Fortalte dig igen og igen at han elskede dig, at du var noget ganske særligt og at ingen nogensinde kunne tage din plads. Du var hans pige! Og det er præcis det du skal gøre for din datter. Du skal fortælle hende igen og igen, hvor dejlig hun er og hvor glad du er for at du/I har hende. At I slet ikke ville vide, hvad I skulle gøre, hvis hun ikke var der mere, for hun betyder alt for jer.
Når hun siger "hvor er han kær, hvor er han sød, se ham lige mor", så sig ja men fortæl hende også at hun er ligeså kær, ligeså sød og ligeså dejlig og fortæl hende, hvordan hun var som baby. Vis hende billeder af dengang hun var ligeså lille og fortæl hvad I lavede og hvordan hun var, så hun hører at du var og er ligeså forelsket i hende, som du er i ham.
Prøv at lade være med at stille spørgsmål som "synes du lillebror er irriterende?", for det er rigtigt svært at svare på. Hun ved jo at I helst ser at hun synes han er fantastisk .. Prøv i stedet at sætte ord på hendes følelser og legaliser at hun har de følelser hun har. "Jeg kan godt forstå du synes lillebror er irriterende, det er helt okay". Og også nogle gange sige "jeg ved godt du gerne vil have mig for dig selv, jeg vil også rigtig gerne være sammen med dig skat, skal vi ikke aftale ..." så hun hører at du også vil hende, at du savner jeres tid før lillebror kom og at I så kan lave en aftale om hvordan I kan få lidt af den tid tilbage. Det er her så rigtig vigtigt at du overholder den aftale du har lavet, ellers vil du skuffe hende alt for meget.
Jeres datters følelser handler om at hun:
- Føler sig tilsidesat
- Føler ikke at hun er den foretrukne
- Føler sig uværdig til jeres kærlighed og sammenligner sig med sin lillebror, som i hendes øjne naturligt er en rival
- Føler sig usynlig
- Føler ikke at der er tilstrækkeligt med kærlighed til alle
- føler at "min plads i mors hjerte er alt for usikker"
Og som du også ved fra dig selv, så er det man føler i hjertet ikke altid logisk og I giver sandsynligvis jeres datter masser af opmærksomhed, nærhed og tager måske næsten mere hensyn til hende nu, end I gjorde før lillebror kom. Men det ændrer ikke på at hun stadig føler sin plads i familien usikker og at hun har rigtig meget brug for at vide (igen og igen og igen), hvor meget hun betyder for jer :)
Det kan være en rigtig god idé at læse bøger for hende om at få en baby i huset. Der findes mange gode børnebøger om dette emne. F.eks. "Er jeg stor nu?" om Valdemar på 4 år, der skal være storebror. Eller "Jeg vil også være en baby", en gammel bog af Mats Leten, eller f.eks. "Laura får en lillebror". En tur på biblioteket kan være en god idé - der er mange muligheder.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske