Svar: Skilsmisse - 5 år, 7 mdr.
20. april 2012
Alder:
5 år, 7 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og alle dine åbne og ærlige tanker. Jeg er oprigtigt ked af at høre at du og din mand går fra hinanden. Det er altid en rigtig svær og ofte også voldsom beslutning, især når man har børn og naturligt også når det er din mands og ikke dit valg.
Det er rigtig godt at du har talt med jeres læge og at du har fået tilbudt samtaler med en psykolog. Det er rigtig vigtigt at du får hjælp til at bearbejde alle dine tanker og følelser og får mulighed for at tale med nogen, så du har overskud og kræfter til at tage dig af børnene og rumme dem og deres reaktioner.
Lige nu er der hele naturligt uoverskueligt for dig. Der er mange ting der skal overvejes, - arbejde, indtægt, ny bolig - kan det hele løbe rundt økonomisk og hvordan kan det hele rent praktisk gå op. I skal også drøfte, hvor børnene skal bo og hvordan samværet skal være. Og det gør ondt, for det er som du skriver, drømmen om kærnefamilien der brister og I er nu i en situation, som ingen ønsker for hverken sig selv eller sine børn ...
I forhold til børnene, som jo er der jeg kan give lidt tanker med på vejen, så er der naturligvis forskel på om man er 5 eller 2 år gammel. Jeres dreng vil kunne forholde sig til meget mere end lillesøster og det er rigtig vigtigt at I forklarer ham tingene som de er, åbent og ærligt og især lægger vægt på at fortælle ham, at I stadig elsker ham, at I ikke kan holde op med at elske ham, selvom I ikke længere elsker hinanden og at det ikke har noget med ham at gøre. Det er ikke hans skyld.
Det er fint at I lige nu bor sammen og er den familie som I har været hidtil og hvis det økonomisk kan hænge sammen at den ene af jer bliver i lejligheden, hvor I bor nu, så vil det være rigtig godt. Så har børnene hjemmet de kender, som en fast og tryg base. Deres værelse, deres ting osv. på den måde er det som det plejer at være.
Når den af jer, der vil finde et nyt sted at bo, har fundet dette, så I ved hvor det er og lejligheden er klar til at blive vist frem osv. så skal I sige det til jeres børn. Det vil være rigtig godt, hvis den nye lejlighed kan blive gjort klar, hyggelig og indrettet så børnene kan være der - så de kan se det, når de så besøger den af jer, der flytter. Så det med det samme virker hyggeligt og rart at skulle være begge steder.
Det vil være en rigtig god idé at finde en lejlighed i nærheden af den institution og skole, hvor jeres børn bor, så I stadig bor tæt på hinanden og så deres netværk, legekammerater, invitationer til fødselsdag osv. ikke ændres. Det er altså vigtigt at ders hverdag kan ligne sig selv så meget som muligt og at de ikke skal sige nej til at være sammen med venner, fordi de i den weekend skal flytte langt væk, for at være sammen med enten mor eller far. Jo tætter I kan bog på hinanden rent geografisk, så de på sigt kan cykle mellem mor og far, jo bedre er det ofte for barnet.
Det er rigtig synd at jeres dreng skal opleve brud mellem jer, når han samtidig skal starte i SFO 1. juni. Modsat, så skal han jo starte skole i august og en ny verden begynder igen der .. Jeg synes derfor ikke der er nogen idé i at trække tiden ud, det vil også påvirke børnene, hvis I "spiller skuespil" og forsøger at være sammen, når beslutningen er taget. Og det er trods alt bedre at have to forældre, der har det godt hver for sig, end to forældre der har det skidt, når de er sammen ...
Det vil være en rigtig god idé at du eller børnenes far fortæller i institutionen og på SFO´en at I er igang med en skilsmisse, så pædagogerne er klar over det og forstår, hvorfor både jeres søn og datter nogle gange måske reagerer med manglende overskud. I skal ikke fortælle det til pædagogerne før I har sagt det til børnene, men det er vigtigt at de ved det og I skal også fortælle jeres børn, at de voksne ved det og at de gerne må tale med de voksne om det, for nogle gange kan det være rart at tale med en voksen, der ikke er mor og far. For det er rart og okay, at synes at mor og far er dumme i den her situation ... :)
Det kan være svært for en 5 årig at tale om følelser, men det kan bestemt også være svært for et barn på kun 2 år, som naturligt mærker forandringen tydeligt på sin krop, men som ikke har ret mange ord at sætte på. Rigtig mange forældre bliver skilt mens børnene er små, det vil sige under 5 år gamle og for disse børn er det vigtigt at give rum og plads til at tale om de følelser der opstår - også selvom man er så lille, at man mangler ord. Det kan være en rigtig god idé at læse bøger højt om skilsmisse. Det er ofte lettere at tale om personen i bogen end at tale om sig selv og at læse højt kan være en måde at komme igang med at tale om nogle af de svære ting og få sat lidt ord på, legalisere at det er svært og at det gør ondt.
Du kan låne flere bøger på biblioteket om skilsmisse, til børn i alderen 2-5 år, du kan også prøve at se lillegub.dk, som er en e-bog og malebog henvendt til børn under 5 år. Der er også en skilsmisseguide til forældrene.
Du kan via statsforvaltningen få råd og vejledning om alt det der kan være svært at finde ud af og overskue, eller måske slet ikke har nået at tænke på endnu. Du kan starte med at gå ind på statsforvaltning.dk og læse om skilsmisse.
Børns vilkår tilbyder telefonisk rådgivning om skilsmisse, gratis og anonymt. Forældretelefonen har nummer 35 55 55 57.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre og sender dig et stort knus med på vejen .. :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske