Svar: Skilsmisse - 5 år, 7 mdr.

20. april 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Anne

Tak for dit brev og alle dine åbne og ærlige tanker. Jeg er oprigtigt ked af at høre at du og din mand går fra hinanden. Det er altid en rigtig svær og ofte også voldsom beslutning, især når man har børn og naturligt også når det er din mands og ikke dit valg.

Det er rigtig godt at du har talt med jeres læge og at du har fået tilbudt samtaler med en psykolog. Det er rigtig vigtigt at du får hjælp til at bearbejde alle dine tanker og følelser og får mulighed for at tale med nogen, så du har overskud og kræfter til at tage dig af børnene og rumme dem og deres reaktioner.

Lige nu er der hele naturligt uoverskueligt for dig. Der er mange ting der skal overvejes, - arbejde, indtægt, ny bolig - kan det hele løbe rundt økonomisk og hvordan kan det hele rent praktisk gå op. I skal også drøfte, hvor børnene skal bo og hvordan samværet skal være. Og det gør ondt, for det er som du skriver, drømmen om kærnefamilien der brister og I er nu i en situation, som ingen ønsker for hverken sig selv eller sine børn ...

I forhold til børnene, som jo er der jeg kan give lidt tanker med på vejen, så er der naturligvis forskel på om man er 5 eller 2 år gammel. Jeres dreng vil kunne forholde sig til meget mere end lillesøster og det er rigtig vigtigt at I forklarer ham tingene som de er, åbent og ærligt og især lægger vægt på at fortælle ham, at I stadig elsker ham, at I ikke kan holde op med at elske ham, selvom I ikke længere elsker hinanden og at det ikke har noget med ham at gøre. Det er ikke hans skyld.

Det er fint at I lige nu bor sammen og er den familie som I har været hidtil og hvis det økonomisk kan hænge sammen at den ene af jer bliver i lejligheden, hvor I bor nu, så vil det være rigtig godt. Så har børnene hjemmet de kender, som en fast og tryg base. Deres værelse, deres ting osv. på den måde er det som det plejer at være.

Når den af jer, der vil finde et nyt sted at bo, har fundet dette, så I ved hvor det er og lejligheden er klar til at blive vist frem osv. så skal I sige det til jeres børn. Det vil være rigtig godt, hvis den nye lejlighed kan blive gjort klar, hyggelig og indrettet så børnene kan være der - så de kan se det, når de så besøger den af jer, der flytter. Så det med det samme virker hyggeligt og rart at skulle være begge steder.

Det vil være en rigtig god idé at finde en lejlighed i nærheden af den institution og skole, hvor jeres børn bor, så I stadig bor tæt på hinanden og så deres netværk, legekammerater, invitationer til fødselsdag osv. ikke ændres. Det er altså vigtigt at ders hverdag kan ligne sig selv så meget som muligt og at de ikke skal sige nej til at være sammen med venner, fordi de i den weekend skal flytte langt væk, for ...

Annonce

... at være sammen med enten mor eller far. Jo tætter I kan bog på hinanden rent geografisk, så de på sigt kan cykle mellem mor og far, jo bedre er det ofte for barnet.

Det er rigtig synd at jeres dreng skal opleve brud mellem jer, når han samtidig skal starte i SFO 1. juni. Modsat, så skal han jo starte skole i august og en ny verden begynder igen der .. Jeg synes derfor ikke der er nogen idé i at trække tiden ud, det vil også påvirke børnene, hvis I "spiller skuespil" og forsøger at være sammen, når beslutningen er taget. Og det er trods alt bedre at have to forældre, der har det godt hver for sig, end to forældre der har det skidt, når de er sammen ...

Det vil være en rigtig god idé at du eller børnenes far fortæller i institutionen og på SFO´en at I er igang med en skilsmisse, så pædagogerne er klar over det og forstår, hvorfor både jeres søn og datter nogle gange måske reagerer med manglende overskud. I skal ikke fortælle det til pædagogerne før I har sagt det til børnene, men det er vigtigt at de ved det og I skal også fortælle jeres børn, at de voksne ved det og at de gerne må tale med de voksne om det, for nogle gange kan det være rart at tale med en voksen, der ikke er mor og far. For det er rart og okay, at synes at mor og far er dumme i den her situation ... :)

Det kan være svært for en 5 årig at tale om følelser, men det kan bestemt også være svært for et barn på kun 2 år, som naturligt mærker forandringen tydeligt på sin krop, men som ikke har ret mange ord at sætte på. Rigtig mange forældre bliver skilt mens børnene er små, det vil sige under 5 år gamle og for disse børn er det vigtigt at give rum og plads til at tale om de følelser der opstår - også selvom man er så lille, at man mangler ord. Det kan være en rigtig god idé at læse bøger højt om skilsmisse. Det er ofte lettere at tale om personen i bogen end at tale om sig selv og at læse højt kan være en måde at komme igang med at tale om nogle af de svære ting og få sat lidt ord på, legalisere at det er svært og at det gør ondt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan låne flere bøger på biblioteket om skilsmisse, til børn i alderen 2-5 år, du kan også prøve at se lillegub.dk, som er en e-bog og malebog henvendt til børn under 5 år. Der er også en skilsmisseguide til forældrene.

Du kan via statsforvaltningen få råd og vejledning om alt det der kan være svært at finde ud af og overskue, eller måske slet ikke har nået at tænke på endnu. Du kan starte med at gå ind på statsforvaltning.dk og læse om skilsmisse.

Børns vilkår tilbyder telefonisk rådgivning om skilsmisse, gratis og anonymt. Forældretelefonen har nummer 35 55 55 57.

Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre og sender dig et stort knus med på vejen .. :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland