Svar: Frustration og mistrivsel

19. marts 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Linda

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker. Du gør dig rigtig mange gode overvejelser i forhold til din datter og det lyder som om at du gør det rigtig godt, rummer hende, lytter og anerkender :)

Der er ingen tvivl om at det lige nu er svært for din datter. Der er modstand i børnehaven, de andre børn stiller krav og kan nogle gange måske være lidt hårde i deres sprog og facon - og det er naturligt svært for hende. Hun er rigtig godt igang med at finde ud af at lege, hvilket indebærer at hun både skal kunne sige fra og nogle gange også lade de andre bestemme og det er en rigtig svær balance, som hun naturligt skal øve sig på de næste år.

Hun har en alder, hvor hun begynder at tænke mere over livet og hvor de store spørgsmål dukker op "hvor kommer vi fra?", "Hvad sker der når man dør?", "Vil jeg dø?", "Vil mor dø?", "Hvornår?" osv. Det at miste og følelsen af "hvad skal der så ske med mig?" lyder til at fylde meget i hende og du skal naturligvis forsøge at betrygge og berolige hende, samtidig med at du også skal være ærlig uden at gøre hende unødigt bekymret. Du skal derfor overveje meget, hvordan du svarer på alle hendes spørgsmål. Du kan f.eks. sige "ingen af os ved, hvor gamle vi bliver, men jeg vil gerne blive 100 år, så vi kan være sammen" eller lignende.

Du skal anerkende at hun savner dig og fortælle hende at du også savner hende. At du også gerne vil være hjemme og at I skal hygge jer sammen og at du vil skynde dig at hente hende, så I igen kan være sammen. Så hun hører at du har det ligesom hende og at du gør hvad du kan for at I kan være sammen - at det også er et ønske du har.

Det kan være en rigtig god idé at læse bøger for hende. Det er ofte lettere at ...

Annonce

... tale om andre, der står i lidt samme situation, end at tale om sig selv. Og det kan stadig sætte lidt tanker igang og hun kan stille spørgsmål og på den måde selv få bearbejdet nogle af sine følelser og tanker. Det kan være bøger om forældre der er skilt, bøger om at få en baby, bøger om når nogen dør. der er mange muligheder, prøv at spørge en bibliotekar.

Der er også bøger om følelser - Maaholms Forlag (Nu under Borgens Forlag) har udgivet en serie om følelser. Den er lavet til oplæsning og samtale med børn i alderen 5-8 år og jeg tænker at din datter godt kan have glæde af dem allerede nu. Der er bøger med titlen "Jeg er ensom", "Jeg er glad", "Jeg er genert", "Når jeg bliver mobbet", "Jeg keder mig", "Det er uretfærdigt", "Når jeg er i dårligt humør" og "Jeg er noget særligt". Og de kan meget fint bruges som udgangspunkt for en samtale om, hvordan din datter har det og om, hvordan vi alle sammen kan have det.

Hver bog indeholder et afsnit til forældre og et afsnit til pædagoger og lærere med forslag til, hvordan der kan arbejdes med emnet i børnehave og i skole... :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Lad hende også tegne og prøve at lægge mærke til tegningerne. Måske ligger der tanker gemt i det hun tegner og en tegning kan være et godt udgangspunkt for en samtale. De fleste børn kan med blyant og papir udtrykke meget mere end de kan med ord og børn tegner altid det, der optager dem lige nu og her. Hun vil også med den alder hun har nu godt kunne tegne følelser - en sur eller glad person eller måske en der græder og er ked af det.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre til at finde ud af, hvad det er for tanker hun tumler med og dermed få hjulpet hende lidt igennem denne periode.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder