Svar: Min datter slår
30. januar 2012
Alder:
4 år
Hej med dig
Dejligt at høre fra dig igen :)
Når børn slår, faktisk uanset hvad alder barnet har, så handler det ofte om at barnet mangler ord.
Jeres datter mangler sandsynligvis ord til at reagerer og sige fra. Og det kan man godt forstå, for nogle gange siger hun sikkert fra - nogle gange siger hun "stop!", "Hold op" og det ændrer ikke noget, de andre børn fortsætter og hører ikke efter. Og hvad skal hun så ..?
Andre gange så ved hun ikke, hvad hun skal sige, for lige gyldigt hvad hun siger, så er det galt. Hvis hun nu siger "du er dum!" så får hun af de voksne at vide, at sådan siger man ikke og ingen er dumme, hvis hun siger "jeg gider ikke lege med dig!" så siger de voksne "I skal kunne lege sammen alle sammen, man må ikke holde nogen uden for legen!" .. så hvad skal hun gøre, når hun føler sig uretfærdigt behandlet - det er naturligt at hun slår, de ord hun har at gøre godt med, de virker ikke og når ord ikke virker, ja så må hun slå fra sig.
Og hun må jo ikke slå, det ved hun godt, men hun ved ikke hvad hun så skal og det kan jeg et eller andet sted godt forstå ... :)
Jeres datter skal hjælpes og guides i situationen. Hun skal ikke altid have straf og skældes ud, men skal I stedet have at vide, hvad hun så skulle have gjort. Hun skal lære andre måder at reagere på - og de andre børn skal naturligvis på samme måde også lære, at høre efter, når hun siger fra. De skal også lære at et nej er et nej, eller at stop betyder stop osv. for hun går jo ikke rundt og slår uhæmmet, hun gør det i bestemte situationer, hvor hun bliver presset til det af en eller anden grund og det er vigtigt at det ikke kun er hende der bliver syndebuk, men at de alle lærer, hvordan man mødes og anerkender hinanden og derfor skal situationerne gribes, når de opstår. Du kan naturligvis sagtens tale med din datter om, hvad der er sket, når du henter hende og I kommer hjem, men det er i situationen, hvor alle parter skal høres, at man kan hjælpe begge de børn der er involveret.
Og det samme gælder naturligvis også derhjemme. Netop det at hun nogle gange siger "så hold da selv op" viser jo faktisk at hun reagerer som hun gør, fordi I har en adfærd, en reaktion, som hun reagerer på med at slå. Og igen, nej hun må ikke slå og det er helt rigtigt og rigtig fint at du siger fra, siger at det gør ondt, at det vil du ikke acceptere osv. men det er vigtigt at du også siger, hvad hun så skal gøre i stedet. At du giver hende løsningsforslag og gør det igen og igen. Lige stopper op, taler med hende om, hvorvidt hun kan huske at I tidligere har talt om, hvad man skulle gøre i den her situation osv. så hun hjælpes til at reagere mere hensigtsmæssigt.
For nogle gange prøver hun jo også disse ting af derhjemme for selv at få løsningsmuligheder, som hun så kan bruge i børnehaven :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske