Svar: Magtkampe
3. marts 2011
Alder:
5 år, 5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når jeres dreng har ændret adfærd, så må det være fordi, at der er sket en eller anden form for ændring. Børns handlinger afspejler altid et eller andet ønske, noget de vil eller ikke vil og derfor er det interessant at finde ud af, hvorfor jeres dreng reagerer som han gør - hvad er det han vil kommunikere med sine handlinger ...
Når han protesterer overfor dig og de ting du beder ham om, når han svarer igen og siger at du ikke bestemmer over ham og at han bestemmer over sig selv - hvad er det så han vil sige med dette? Måske at han synes du bestemmer for meget.
Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at lave små aftaler med ham, hvor han får en fornemmelse af at hans mening også tæller. Det vil være rigtig godt, at du giver ham små opgaver hjemme, at du lader ham være med til at tage stilling og at du fortæller ham, hvor dejligt det er, at han er blevet så stor nu, at han kan dette og at du sætter pris på det og især på ham.
Når han prøver grænser og ikke hører efter de voksne, så er det vigtigt at medtænke, om han ved, hvad det er I vil. Tit sker det at vi voksne er rigtig gode til at fortælle børn, alt det de gør forkert. Vi er gode til at skælde ud, vi er gode til at sige stop, og forhindre dem i ting de gør. Men vi er ofte ikke særligt gode til at fortælle vores børn, hvad det er vi gerne vil have. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du øver dig på, også at sætte ord på, når din dreng gør noget som du synes er dejligt, når I har det rart. Så han også hører, hvad det er du rigtig godt kan lide, og især kan lide ved ham.
Som udgangspunkt vil børn gerne gøre de ting, de ved gør deres forældre glade for dem - børn ønsker ikke at skuffe deres forældre, men at gøre deres forældre stolte.
Når han opfører sig sjovt i børnehaven, for at få de andre børn til at grine, så er det sandsynligvis et udtryk for at han er meget usikker. Du skriver at han er meget genert og du oplever at han måske næsten kan have en facade, som han gemmer sig bag - en facade som den sjove, som klovnen.
Denne facade handler måske om, at jeres dreng faktisk har et lidt lavt selvværd og at det derfor er hans selvværd du skal arbejde meget på at styrke.
Børn har brug for at blive lyttet til, de har brug for at mærke at deres mening også tæller, de har brug for at føle sig som en naturligt del af familien, at de har en vigtig plads. Børn har brug for at blive set, men der er naturligvis forskel på hvordan man ser dem og også i hvad vi ligger i betydningen "at blive set".
Han må ikke tvivle på at du elsker ham fordi han er den han er. Det at føle at man har værdi, det at føle at der i mors hjerte er en ganske særlig plads til en fordi man er den man er - det giver selvværd og har man selvværd, så kan man klare rigtig meget og vil også bedre kunne finde roen i sig selv, når verden går en imod. Man behøver heller ikke tage en maske på eller spille en rolle og lade som om at man er en anden, hvis man har et højt selvværd ...
Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.
1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.
2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.
3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.
4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.
Dette kan du læse meget mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. Du finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd' og den vil måske hjælpe dig.
Det er vigtigt at du ikke skælder ham ud hele tiden og du kan med dit kropssprog og meget korte ord og præcise meldinger fortælle at nu er grænsen nået. Det er også super vigtigt at du fortæller ham hvad regler I har og hvordan reglerne skal følges, nogle gange går vi som en selvfølge ud fra at barnet kender reglerne, men det er ikke altid tilfældet - igen det med at vi har for travlt med at fortælle hvad barnet ikke må og hvad barnet gør forkert og ikke får fortalt, hvad det er vi gerne vil have ...
Du kan overveje om det ville være godt at have nogle familieregler, nogle simple og enkle regler, som man skal følge når man bor i jeres hus. Det er en god idé at have regler, det er der også i børnehaven og det er der i skolen, hvor han jo skal starte ... Reglerne skal gå begge veje, der skal være regler for både børn og voksne og I skal sætte jer ned og tale om reglerne, så alle kender dem. Regler gør os trygge og det kan være rart for et barn på 5 år at kende til reglerne, fordi det giver retfærdighed.
Derfor vil jeg foreslå, at i holder et familiemøde, hvor I taler om visse regler. I kan også tale om hvilke konsekvenser der er for at bryde en regel og om der skal være en belønning, hvis en særlig regel overholdes. Visse regler skal jo ikke udløse belønning, fordi det er regler som er naturlig del af det at være en familie ...
Han skal have mulighed for at fortælle, hvad han er utilfreds med, hvad han oplever som problematisk, irriterende osv. hjemme hos jer og du skal lytte og være åben og lade ham have de følelser han nu engang har. Måske kommer der noget frem, du slet ikke havde forestillet dig var et problem, måske opfatter han måden du skælder ud på, værre end du oplever det ... måske har han en lillesøster eller lillebror, som han synes tager alt for meget af opmærksomheden ...
I kan også tale om hvordan man trøster, når nogen er kede af det. Hvordan man bliver gode venner igen, hvis man er blevet sure. Hvordan man nogle gange kan undgå at blive uvenner, hvordan man gør nogen glade, hvordan han bliver glad og hvad han bliver ked af det. Ligesom I også kan tale om de ting, som skal gøres og som nogle gange måske giver konflikter - påklædning, oprydning, bad, borddækning, mad osv.
Nogle forældre vælger her at lave et stykke papir hvor tingene skrives ned, de ting som man er enige om skal gøres og så får man en guldstjerne eller lignende, når man har gjort det. Er der et vist antal stjerner, så får man f.eks. en tur i biografen ...
For at lære ham at tale lidt om følelser og hvad der gør en "sej", så ville det være rigtig godt at læse bøger om dette og der findes her en rigtig god bogserie. Maaholms Forlag har udgivet en serie om følelser, der er blandt andet titler som "Jeg er ensom", "Jeg er genert", "Jeg er glad", "Jeg er noget særligt", "Når jeg bliver mobbet" og flere endnu. De har også lavet en bogserie om sociale spilleregler, her er titler som "Jeg tager ansvar", "Jeg er høflig" og "Jeg viser respekt".
Du kan låne dem på biblioteket, flere af dem er udsolgt fra forlaget.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker her lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske