Svar: Vred og gnaven efter pasning
15. december 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Stine
Jeres dreng har rigtig svært ved at skifte situation, det er helt normalt, sådan har de fleste børn det i perioder. Faktisk taler man om at børn har et dobbeltsocialiseringsrum ...
Man oplever det ofte ved aflevering og hentning i institution. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en anden. Når det sker til en trygt og kendt person, så går det naturligvis bedre, så ved barnet bedre hvad der skal ske og glæder sig og føler sig tryg.
Fordi det er svært at skifte mellem hjemme og ude eller skifte mellem forældre og en anden der passer, så græder børn ofte når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de ofte glade igen, glade for at være der, være sammen med de andre børn, den anden voksne osv.
Oftest så sker det så igen, når barnet hentes - der kommer en ny protest, nu var det jo lige så hyggeligt, hvorfor skal man så hjem, hvorfor skal det slutte nu. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret. Eller som hos jer - det er svært at finde ud af det skift der er mellem at være sammen med bedsteforældre og at det snart er slut. Jeres dreng har svært ved den overgang.
Det bedste I kan gøre er at forsøge at sætte lidt ord på de følelser I tror han har. Så han hører at I forstår ham, når han føler sig forstået og mødt, vil han naturligt også falde bedre til ro. Det giver ham også mulighed for at rette jer "jeg er ikke ked af det, jeg er sur!" og så kan I tage udgangspunkt i den følelse "jeg kan godt forstå du bliver sur, det er også irriterende at ...." og på den måde nå frem til at tale mere om tingene, end at han bliver grænsesøgende og irriterende i alles øjne.
For han gør det helt sikkert ikke for at være irriterende, men fordi det er rigtig svært for ham at dele jer og dele bedsteforældre og i det hele taget finde ud af at agerer i situationer, hvor I er flere samlet.
Man skal også medtænke at børn der laver ballade og er meget urolige, ofte keder sig. De kan ikke sidde stille i denne alder, han har en stor motorisk uro i kroppen, der skal ske noget. Og han har meget svært ved at tackle, at I sidder og taler voksensnak - 20 minutter kan for ham føles som 4 timer.
Derfor er det vigtigt at I søger for at han er underholdt af noget som fanger ham og interesserer ham, hvis I vil have tid og ro til at tale mere voksensnak. I skal aktivere hans lyst til at udforske - men ikke udforske jer og jeres reaktioner, derimod lege med ting som udfordrer ham motorisk og mentalt.
Hvis han helt primitivt løber rundt og rundt, bare for at løbe, så kan han evt. få lidt tøj på, komme ud og lege udenfor. Det kan også være at du kunne lave en "jorden er giftig" bane, hvor han ikke må røre gulvet, men skal gå på puder, klartre op på stole, gå på et sjippetov, der ligger på gulvet osv. Andre gange skal du måske sætte ham ved siden af jer, give ham papir og farver eller giv ham et spil, han kan sidde og lege med selv, eller med lidt støtte af dig undervejs. På den måde kan han være med ved bordet og stadig føle sig som en del af det der foregår.
Nogle gange vil det også hjælpe ham, hvis han kan få lov til at sidde på skødet, mærker at du holder ham, krammer ham. Det at sidde tæt med dig, mærke din varme og din krop mod hans vil udløse oxytocin der virker som anti-stress og derfor naturligt får ham til at slappe mere af.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske