Svar: Vred og gnaven efter pasning

15. december 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Stine

Jeres dreng har rigtig svært ved at skifte situation, det er helt normalt, sådan har de fleste børn det i perioder. Faktisk taler man om at børn har et dobbeltsocialiseringsrum ...

Man oplever det ofte ved aflevering og hentning i institution. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en anden. Når det sker til en trygt og kendt person, så går det naturligvis bedre, så ved barnet bedre hvad der skal ske og glæder sig og føler sig tryg.

Fordi det er svært at skifte mellem hjemme og ude eller skifte mellem forældre og en anden der passer, så græder børn ofte når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de ofte glade igen, glade for at være der, være sammen med de andre børn, den anden voksne osv.

Oftest så sker det så igen, når barnet hentes - der kommer en ny protest, nu var det jo lige så hyggeligt, hvorfor skal man så hjem, hvorfor skal det slutte nu. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret. Eller som hos jer - det er svært at finde ud af det skift der er mellem at være sammen med bedsteforældre og at det snart er slut. Jeres dreng har svært ved den overgang.

Det bedste I kan gøre er at forsøge at sætte lidt ord på de følelser I tror han har. Så han hører at I forstår ham, når han føler sig forstået og mødt, vil han naturligt også falde bedre til ro. Det giver ham også mulighed for at rette jer "jeg er ikke ked af det, jeg er sur!" og så kan I tage udgangspunkt i den følelse "jeg kan godt forstå du bliver sur, det er også irriterende at ...." og på den måde nå frem til at tale ...

Annonce

... mere om tingene, end at han bliver grænsesøgende og irriterende i alles øjne.

For han gør det helt sikkert ikke for at være irriterende, men fordi det er rigtig svært for ham at dele jer og dele bedsteforældre og i det hele taget finde ud af at agerer i situationer, hvor I er flere samlet.

Man skal også medtænke at børn der laver ballade og er meget urolige, ofte keder sig. De kan ikke sidde stille i denne alder, han har en stor motorisk uro i kroppen, der skal ske noget. Og han har meget svært ved at tackle, at I sidder og taler voksensnak - 20 minutter kan for ham føles som 4 timer.

Derfor er det vigtigt at I søger for at han er underholdt af noget som fanger ham og interesserer ham, hvis I vil have tid og ro til at tale mere voksensnak. I skal aktivere hans lyst til at udforske - men ikke udforske jer og jeres reaktioner, derimod lege med ting som udfordrer ham motorisk og mentalt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han helt primitivt løber rundt og rundt, bare for at løbe, så kan han evt. få lidt tøj på, komme ud og lege udenfor. Det kan også være at du kunne lave en "jorden er giftig" bane, hvor han ikke må røre gulvet, men skal gå på puder, klartre op på stole, gå på et sjippetov, der ligger på gulvet osv. Andre gange skal du måske sætte ham ved siden af jer, give ham papir og farver eller giv ham et spil, han kan sidde og lege med selv, eller med lidt støtte af dig undervejs. På den måde kan han være med ved bordet og stadig føle sig som en del af det der foregår.

Nogle gange vil det også hjælpe ham, hvis han kan få lov til at sidde på skødet, mærker at du holder ham, krammer ham. Det at sidde tæt med dig, mærke din varme og din krop mod hans vil udløse oxytocin der virker som anti-stress og derfor naturligt får ham til at slappe mere af.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger