Svar: Søskendejalousi og relationer

19. september 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Det er helt naturligt at jeres ældste dreng prøver at finde sin rolle i jeres familie, prøver at finde ud af, hvad han er god til og hvad betydning han har i forhold til lillebror og i forhold til I andre.

Det betyder også at han nogle gange prøver at 'gøre sig lille' og gøre de ting som lillebror gør, fordi han ser den glæde det giver hos jer og han vil gerne mærke samme glæde fra jer, når han gør noget - da han ikke ved, hvad han skal gøre, så prøver at han at gøre som han ser lillebror gøre.

Andre gange så prøver at gøre der modsatte, så prøver han at virke stor og dygtig "jeg er bare den bedste til det her" ... det handler alt sammen om at han forsøger at finde sin plads sin rolle i familien, finde ud af, hvad det er han er god til og hvor han har sine styrker. Han prøver at finde ud af, hvad der gør jer glade og stolte af ham.

I skal naturligvis prøve at møde ham og anerkende ham, som den dejlige dreng han er og det er en balance mellem nogle gange at spille med og lade ham være den lille "nå er du en lille baby, skal du have sutteflaske" og tage ham i dine arme og konkret give ham en flaske og lege han er en lille baby. At lege med kan være sjovt, men samtidig vil han også fornemme at han jo ikke er en baby og at det på sig måske er sjovere at være den dreng han er ...

Læs f.eks. bogen "Jeg vil også være baby" af Mats Letén. Den er en del af serien Kaj-bøgerne. jeg vil tro du kan finde den på biblioteket - men også andre bøger kan bruges :)

Og så skal du også nogle gange holde fast i at han ikke er en baby eller en hund der skal kravle rundt og pibe, men en stor og dejlig dreng og direkte sige til ham, hvor godt det er at han er blevet stor og så fortælle ham, hvad det er der er så godt ved det, hvad der er ganske særlig ved ham. "Vi to, dig og mig skat, vi kan .... fordi du er blevet fire år og det er bare så dejligt, hvad skulle jeg dog gøre, hvis jeg ikke havde dig".

Nogle gange må du også gerne afbryde han Pibe-Hunde-Leg og sige "vi skal ikke lege hund nu, skal vi ikke spille et spil" eller noget andet, så du på den måde får ham til at gøre alderssvarende ting .... Men når det er sagt, så er der rigtig mange børn i børnehavealderen som netop leger hund, hest eller andet og hvor rollerne er fordelt sådan, at den ene er dyret og den anden 'den der bestemmer' ...

Når børn i børnehaven leger sammen, så lærer de rigtig meget og en stor del af legen, går ud på at opleve sig selv som menneske, at finde ud af egne grænser og også at finde ud hvor de påvirker andre og hvordan andre påvirker dem. Der vil naturligt når børn leger sammen være hierarki og alliancer og børnene vil have forskellig grad af indflydelse. Det er naturligt og det er til en ...

Annonce

... vis grad helt okay.

Det man skal være opmærksom på er, hvorvidt legen udfordrer alle børn på en god måde, om børnene leger en leg, der styrker deres venskab. Det at "lege hund" kan jo være en stor tillidserklæring til et andet barn, men det kan også være det modsatte og være noget der på sigt svækker børnenes venskab. Derfor skal vi som voksne (både som forældre og pædagoger) være opmærksomme på børnenes lege og sikre os at alle børn synes legen er sjov.

Når du oplever at jeres dreng altid er den der skal være hund og således i dine øjnene nede i hierarkiet i forhold til den anden dreng så er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan di dreng har det med det. Han må ikke være i en position som han føler sig presset til, egentlig ikke synes er sjov og som han ikke selv kan komme ud af - så må man gå ind og hjælpe børnene til at bytte roller eller måske lege en helt anden leg.

Det er også vigtigt at medtænke om din dreng altid har en rolle som den de andre bestemmer over, - måske skifter hans rolle efter hvem han leger med. Måske har han det rigtig godt med at få at vide, hvad han skal når han leger med de andre i børnehaven - det kan jo et eller andet sted godt være befriende for ham, netop bare at lege med og gøre det på andre præmisser, fordi han så bare netop 'følger med'. Hvor han derhjemme jo hele tiden skal bruge en masse energi på at finde sin rolle og finde ud af, hvad han skal og hvordan han skal. Så jeres dreng kan altså meget fint opleve situationen i børnehaven, hvor de er den anden dreng 'der bestemmer' som noget rart - og det kan være helt okay :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At han drømmer om adskillelse er helt normalt for hans alder, netop i 3-5 års alderen vil børn ofte få mareridt og de mindste børn vil ofte drømme om hverdagsting, der kan være skræmmende. Det kan netop være drømme om at blive væk fra sin familie. De større børn, det vil sige børn over 5 år vil derimod ofte drømme mere abstrakt og med mere fantasi - der begynder at komme mareridt om monstre, uhyrer og spøgelse.

Med hensyn til udtalen om "Mor, der her kan jeg ordne, jeg er bare den bedste til det her!" - jeg tror ikke din dreng lægger det samme i ordene som du gør, faktisk tror jeg det betyder "åh, det vil jeg rigtig gerne gøre, må jeg ikke godt" og er altså et udtryk for at han rigtig gerne vil det. Han lægger ikke konkurrence i det - det handler ikke om at være bedre end andre.

Jeg synes derfor du over en sådan udtalelse skal anerkende netop hans lyst til at ville forsøge sig og bakke ham op i at prøve :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående, du kan i forhold til børns leg, hieraki osv. evt. læse bogen "Skal vil lege? Leg, identitet og fællesskaber i børnehaven".

Rigtig meget held og lykke, fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder