Svar: At fravælge institution eller ej?
5. marts 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Camilla
Jeg håber at jeg når at svare dig inden I skal have møde ...
Set udefra, som mor, så synes jeg at du skal tage Isabella ud af dagplejen, som situationen er og i stedet lade farmor og engang imellem mormor passe.
Set som sundhedsplejerske, så synes jeg du skal samarbejde med det tværfaglige team - hvilket ikke betyder at lillepigen skal være i dagpleje eller vuggestue, men betyder at de vel stadig kan se hende en gang imellem, komme med forslag til stimulering, aktiviteter osv. i den periode hvor hun går hjemme. Det må da alt andet lige være muligt at koble de to ting - at hun er hjemme og at de tværfaglige team stadig følger hende ... :)
Det vil sandsynligvis være relevant at det tværfaglige team mødes med jer og også mødes med farmor, som skal passe Isabella. Det vil være helt relevant at alle taler sammen og kender hinanden og det vil være rigtig godt at lave nogle aftaler om, hvordan Isabella støttes bedst muligt. Her vil man også kunne drøfte hvad muligheder der er i kommunen hvor I bor. Jeres kommune har f.eks. mulighed for at man ansætter en privat børnepasser - det kunne f.eks. være farmor.
Der er i jeres kommune også forældrestyrede legestuer, hvor man kan møde op med sit barn (eller barnebarn) og møde andre børn i forskellige aldre 1-2 gange om ugen.
En god aktivitet for farmor og Isabella at gå til kunne også være svømning. De kan sagtens tage i svømmehallen en gang om ugen, måske er der ligefrem et svømmehold de kan deltage på - nogle svømmehaller har tilbud for børn mellem 2-3 år.
I musikskolen kan I gå til rytmik for småbørn og forældre. Det kunne også være en rigtig god idé.
Så selvom man går hjemme med sit barn i ½ år, så behøver man altså ikke at udelukke sig fra andre børn. Der er masser af muligheder for at støtte Isabellas udvikling - I skal bare være bevidst om at hun måske har brug for lidt ekstra støtte, men det er I jo også. Og hvis I så sammen med de pædagogiske konsulenter eller hvem der nu er med i jeres team, kan blive enige om at farmor passer og hvad aktiviteter der vil være godt så Isabella stadig stimuleres - ja så synes jeg det er en god løsning.
At støtte hende i det sociale vil man efter min mening godt kunne gøre netop ved at have en stabil voksen bag sig. Hvis Isabella føler sig fuldstændig tryg ved farmor og har tillid til at farmor er der for hende, hvis farmor for Isabella er en tryg tilknytningsperson, så vil hun naturligt også turde møde verden og være sammen med andre børn - velvidende at den trygge base er med hende.
Man kan efter min bedste overbevisning ikke hærde hende ved at sende hende ekstra meget ud til fremmede - det bedre ikke hendes overgang i børnehave i november. Det må være alfa omega at hun er tryg og fyldt godt op med netop tryghed og tillid til verden, når hun skal starte i børnehave. Og ja, det kan godt være at det bliver lidt hårdt i begyndelsen, men I har jo gode muligheder for at køre hende stille og roligt ind. Du vil ganske givet fortsat være på barsel i november og farmor og også mormor vil kunne hente hende nogle gange, så hun får lidt kortere dage.
Med hensyn til hvad I skal være ekstra opmærksomme på, så er det tværfaglige team bedst til at rådgive jer her, fordi de jo kender Isabella og ved hvad udfordringer hun har brug for og hvor ting er svære for hende. Derfor er det vigtigt at I stadig samarbejder med hende, men som udgangspunkt, synes jeg du har rigtig mange gode tanker og refleksioner og jeg synes det lyder som en god løsning, at lade Isabella passe hjemme det næste ½ år.
Du skriver at du er sikker på at du vil møde stor modstand fra dagpleje pædagogen. Jeg kan ikke ud af dit brev se hvorfor. Hvad er det der gør, at dagplejepædagogen eller det tværfaglige team vil modsætte sig at Isabella passes hjemme? En historie har selvfølgelig flere sider og måske har de ret i at det er bedst for Isabella at blive passet ude blandt andre børn ... Det ved jeg ikke, jeg kan kun forholde mig til det du skriver og her må jeg sige, at dine tanker lyder fornuftige og som situationen er nu, så lyder det relevant at lade hende passe hjemme.
Rigtig meget held og lykke med mødet og jeg regner med at du sender mig en tilbagemelding :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske