Svar: At fravælge institution eller ej?

5. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Camilla

Jeg håber at jeg når at svare dig inden I skal have møde ...

Set udefra, som mor, så synes jeg at du skal tage Isabella ud af dagplejen, som situationen er og i stedet lade farmor og engang imellem mormor passe.

Set som sundhedsplejerske, så synes jeg du skal samarbejde med det tværfaglige team - hvilket ikke betyder at lillepigen skal være i dagpleje eller vuggestue, men betyder at de vel stadig kan se hende en gang imellem, komme med forslag til stimulering, aktiviteter osv. i den periode hvor hun går hjemme. Det må da alt andet lige være muligt at koble de to ting - at hun er hjemme og at de tværfaglige team stadig følger hende ... :)

Det vil sandsynligvis være relevant at det tværfaglige team mødes med jer og også mødes med farmor, som skal passe Isabella. Det vil være helt relevant at alle taler sammen og kender hinanden og det vil være rigtig godt at lave nogle aftaler om, hvordan Isabella støttes bedst muligt. Her vil man også kunne drøfte hvad muligheder der er i kommunen hvor I bor. Jeres kommune har f.eks. mulighed for at man ansætter en privat børnepasser - det kunne f.eks. være farmor.

Der er i jeres kommune også forældrestyrede legestuer, hvor man kan møde op med sit barn (eller barnebarn) og møde andre børn i forskellige aldre 1-2 gange om ugen.

En god aktivitet for farmor og Isabella at gå til kunne også være svømning. De kan sagtens tage i svømmehallen en gang om ugen, måske er der ligefrem et svømmehold de kan deltage på - nogle svømmehaller har tilbud for børn mellem 2-3 år.

I musikskolen kan I gå til rytmik for småbørn og forældre. Det kunne også være en rigtig god idé.

Så selvom man går hjemme med sit barn i ½ år, så behøver man altså ikke at udelukke sig fra andre børn. Der er masser af muligheder for at støtte Isabellas udvikling - I skal bare være bevidst om at hun måske har brug for lidt ekstra støtte, men det er I jo også. Og hvis I så sammen med de pædagogiske konsulenter eller hvem der nu er med i jeres team, kan blive enige om at farmor passer og hvad aktiviteter der vil være godt så Isabella stadig ...

Annonce

... stimuleres - ja så synes jeg det er en god løsning.

At støtte hende i det sociale vil man efter min mening godt kunne gøre netop ved at have en stabil voksen bag sig. Hvis Isabella føler sig fuldstændig tryg ved farmor og har tillid til at farmor er der for hende, hvis farmor for Isabella er en tryg tilknytningsperson, så vil hun naturligt også turde møde verden og være sammen med andre børn - velvidende at den trygge base er med hende.

Man kan efter min bedste overbevisning ikke hærde hende ved at sende hende ekstra meget ud til fremmede - det bedre ikke hendes overgang i børnehave i november. Det må være alfa omega at hun er tryg og fyldt godt op med netop tryghed og tillid til verden, når hun skal starte i børnehave. Og ja, det kan godt være at det bliver lidt hårdt i begyndelsen, men I har jo gode muligheder for at køre hende stille og roligt ind. Du vil ganske givet fortsat være på barsel i november og farmor og også mormor vil kunne hente hende nogle gange, så hun får lidt kortere dage.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til hvad I skal være ekstra opmærksomme på, så er det tværfaglige team bedst til at rådgive jer her, fordi de jo kender Isabella og ved hvad udfordringer hun har brug for og hvor ting er svære for hende. Derfor er det vigtigt at I stadig samarbejder med hende, men som udgangspunkt, synes jeg du har rigtig mange gode tanker og refleksioner og jeg synes det lyder som en god løsning, at lade Isabella passe hjemme det næste ½ år.

Du skriver at du er sikker på at du vil møde stor modstand fra dagpleje pædagogen. Jeg kan ikke ud af dit brev se hvorfor. Hvad er det der gør, at dagplejepædagogen eller det tværfaglige team vil modsætte sig at Isabella passes hjemme? En historie har selvfølgelig flere sider og måske har de ret i at det er bedst for Isabella at blive passet ude blandt andre børn ... Det ved jeg ikke, jeg kan kun forholde mig til det du skriver og her må jeg sige, at dine tanker lyder fornuftige og som situationen er nu, så lyder det relevant at lade hende passe hjemme.

Rigtig meget held og lykke med mødet og jeg regner med at du sender mig en tilbagemelding :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre