Svar: Mælk - 15 mdr.

8. august 2017

Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hvis jeres datter får 350 ml mælk/mælkeprodukt dagligt, så vil hun være dækket ind og få den mængde kalk, som hun har behov for. Ud over kalk er mælk en vigtig kilde til en række vitaminer og næringstoffer, ligesom mælken også giver hende proteiner.

Det anbefales, at hun tilbydes letmælk af kop, dog max 100 ml. Derudover vil det være rigtig fint, hvis I tilbyder hende neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk. Surmælksprodukter med frugt bør begrænses på grund af det ofte høje sukkerindhold. Men man kan fint selv tilsætte lidt frisk revet frugt eller frugtmos/bærmos på f.eks. A38 (3.5% fedtindhold).

Mælk kan hun også få i form af sovs, mælk på havegrynene om morgenen eller i havregrøden, eller ...

Annonce

... mælk på en frugtgrød og lignende. Det hele tæller med :)

Ost er også en vigtig kilde til kalk, så du kan også med fordel give hende ost i hverdagen. Det kan være smøreost, skæreost, ost som du river hen over den varme mad, ostesovs osv. Der er også kalk i de grove grønne grøntsager som broccoli, grønkål og bønner, ligesom mandler, sesamfrø og hørfrø indeholder kalk. Jo mere varieret du kan få hende til at spise, jo bedre vil hun blive dækket ind :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis det viser sig, at hun slet ikke indtager mælk eller mælkeprodukter, så kan det være nødvendigt at tilbyde hende et kalktilskud, men prøv om I kan sikre hendes indtag via en varieret kost...

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor