Svar: Gravid i uge 35
26. august 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Det lyder umiddelbart som om du har nogle lidt kraftige plukveer og det er vigtigt at du fortsat tager den med ro. Hvis det er fortsat her i weekenden, så synes jeg faktisk at du skal ringe til din jordemoder idag og lige tjekke op på om det er okay at du får så ondt. Det er altid bedre at spørge en ekstra gang og især da I nu er på vej på ferie...
Samtidig kan du så lige høre hende om det vil være okay at du går i svømmehal, hvis slimproppen er gået - nu er jeg jo ikke jordemoder, men umiddelbart vil jeg sige at det sandsynligvis ikke er hensigtsmæssigt. Hvis slimproppen er gået, så er der indgangsport for mikroorganismer i livmoderen og selvom barnet naturligvis er beskyttet med fosterhinder, så er der jo mange bakterier i en svømmehal... samtidig har du så de kraftige plukveer... Den bedste til at rådgive dig er dog din jordemoder.
Slimproppen kan se meget forskelligt ud fra kvinde til kvinde. Hos nogle er den gennemsigtig, mens den hos andre virker helt brunlig, fordi der er lidt gammelt blod i den, den kan også være gullig eller hvidlig. Hos nogle gravide er slimproppen tynd slim og hos andre er den meget sej og mere som en klat der næsten ikke kan trækkes fra hinanden.
Man har normalt ikke slim fra endetarmen, så hvis du har fundet slim i dine trusser eller det har været på toiletpapiret, når du har tørret dig, så må du gå ud fra at det er fra skeden.
Rigtig meget held og lykke med det hele og ha en rigtig god ferie alle sammen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske