Svar: Gravid i uge 35

26. august 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Mette

Det lyder umiddelbart som om du har nogle lidt kraftige plukveer og det er vigtigt at du fortsat tager den med ro. Hvis det er fortsat her i weekenden, så synes jeg faktisk at du skal ringe til din jordemoder idag og lige tjekke op på om det er okay at du får så ondt. Det er altid bedre at spørge en ekstra gang og især da I nu er på vej på ferie...

Samtidig kan du så lige høre hende om det vil være okay at du går i svømmehal, hvis slimproppen er gået - nu er jeg jo ikke jordemoder, men umiddelbart vil jeg sige at det sandsynligvis ikke er hensigtsmæssigt. Hvis slimproppen er gået, så er der indgangsport for mikroorganismer i livmoderen og selvom barnet naturligvis er beskyttet med fosterhinder, så er der jo mange ...

Annonce

... bakterier i en svømmehal... samtidig har du så de kraftige plukveer... Den bedste til at rådgive dig er dog din jordemoder.

Slimproppen kan se meget forskelligt ud fra kvinde til kvinde. Hos nogle er den gennemsigtig, mens den hos andre virker helt brunlig, fordi der er lidt gammelt blod i den, den kan også være gullig eller hvidlig. Hos nogle gravide er slimproppen tynd slim og hos andre er den meget sej og mere som en klat der næsten ikke kan trækkes fra hinanden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man har normalt ikke slim fra endetarmen, så hvis du har fundet slim i dine trusser eller det har været på toiletpapiret, når du har tørret dig, så må du gå ud fra at det er fra skeden.

Rigtig meget held og lykke med det hele og ha en rigtig god ferie alle sammen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie