Svar: Kramper i benene gravid

22. juni 2023

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine korte spørgsmål - og stort tillykke med at du venter jeres første barn :)

Det er meget normalt at gravide får kramper i benene, lægkramper. Det er, som du beskriver, når læggen spænder op og det gør ondt. Smerten holder dog normalt op igen, når lægmusklen atter slapper af. Derfor er det rigtig godt, at din mand forsøger at hjælpe dig med lidt massage, så lægmusklen kan blive afslappet igen:)

Det er vigtigt her lige at nævne, at hvis smerten ikke forsvinder men bliver ved med at være der (mere end 10 min), så er det vigtigt, at du kontakter din læge, da det kan være tegn på DVT - dyb venetrombose (blodprop i benet). Symptomerne på DVT vil ud over smerte normalt også være rødme, varme og en følelse af nedsat funktion af benet.

Man skønner at godt ca. halvdelen af alle gravide på et tidspunkt oplever lægkramper. Det er ikke farligt for hverken dig eller jeres baby, men det forstyrrer ...

Annonce

... naturligt både din og din mands nattesøvn. Årsagen til kramperne kendes ikke helt, men man mener, at det er forbundet med den øgede vægt og ændringer i blodcirkulationen. Der er også undersøgelser som viser, at der kan være en sammenhæng mellem lægkramper og mangel på f.eks. calcium og magnesium. Tager du en daglig multivitamintablet? Ellers kunne det måske være en overvejelse værd:)

Det anbefales også, at du strækker og masserer dine benmuskler før sengetid. Det er også en god idé at lave venepumpeøvelser. Du kan finde illustrationer og små filmklip, der viser dig, hvordan du gør det:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover skal du sørge for ikke at sidde eller stå i for lange perioder af gangen, men forsøge at gå lidt rundt i løbet af dagen. Nogen kvinder har glæde af at bruge støttestrømper.

Det er også vigtigt, at du husker at drikke godt med vand:)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre, og jeg glæder mig til at følge dig og jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie