Svar: Hvornår skal man mærke liv?

2. april 2023

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære Kristine

Tak for dit brev og kæmpe stort tillykke med, at du venter dig - hvor er det dejligt! Og dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt fremad:)

Det er meget forskelligt, hvornår man mærker liv, når man er gravid. Nogle kvinder mærker liv allerede i uge 13-14, og andre kvinder først omkring uge 18-22. Kvinder, der har født før, mærker ofte liv tidligere, end kvinder, som venter deres første barn. Denne forskel hænger sandsynligvis sammen med, at kvinder, som har født før, kender til hvordan bevægelserne af det lille barn føles, og de genkender derfor bevægelserne tidligere.

Det spiller også ind, hvor moderkagen ligger placeret. Hvis moderkagen sidder foran på maven, altså ud mod dit maveskind, så kan det være sværere at mærke barnets bevægelser. Det kan faktisk også spille ind, når man kommer længere hen i graviditeten, fordi moderkagen kan virke lidt som en stødpude.

Det kan også spille ind, hvad man vejer. Kvinder som er overvægtige kan nogle gange godt kan sværere ved at mærke liv end kvinder, som er meget slanke...

Når man mærker liv tidligt i graviditeten, så føles det ofte som små bobler i maven. Nogen kvinder oplever det, som "en fisk der slår med halen", andre beskriver det som "små bitte slag på et trommeskind", nogen siger, at det føles, som at have "luft i maven". Ofte mærker man det meget svagt og kun en enkelt gang eller to, så er det væk igen.

Når man mærker liv senere i graviditeten, så vil bevægelserne være langt tydeligere. Ofte mærkes det især tidligt om morgenen, og aften og nat - ofte på de tidspunkter, hvor du selv ligger ...

Annonce

... stille og holder dig helt i ro. I takt med at barnet vokser, så vil bevægelserne begynde at føles mere glidende, og man kan ofte også føle, at barnet puffer til maveskindet indefra, eller du vil kunne mærke, at barnet strækker sig, drejer sig rundt. Nogle gange vil du kunne mærke barnets fødder gennem maven, nogle gange vil barnet lægge sig sådan, at maven bliver helt skæv, og nogle gange vil du også kunne se, at din mave hopper, fordi den lille har fået hikke.

Fra uge 24 skal du føle liv dagligt. Selvom bevægelserne ændrer sig, og det kan føles forskelligt i takt med at barnet vokser i maven, så skal du have en følelse af at barnets rytme af bevægelser eller antallet af bevægelser er det samme hver dag.

Hvis du fra uge 24 ikke rigtig føler, at du har mærket barnet i maven, så start med at lægge dig ned og slappe af. Læg dine hænder på maven og snak gerne til den lille, du kan også forsøge at puffe lidt til maven. Hvis dette ikke hjælper, så kan du prøve at drikker et glas koldt vand eller spise lidt is - kulde kan være med til at "vække" barnet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du efter 1/2-1 time stadig ikke mærker liv, eller hvis du oplever, at barnets bevægelser bliver gradvist mindre og mindre, så er det en god idé, at du kontakter fødeafdelingen, som du hører til.

Men lige nu skal du glæde dig over det spirende liv i din mave, og at du højst sandsynligt allerede har mærket liv derindefra - det er så dejligt :)

Jeg glæder mig til at følge dig videre - og jeg vil også anbefale dig meget min podcast "Din graviditet uge for uge" - som du kan høre via Podimo.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor