Svar: Moderkage biopsi

23. august 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt frem som forventet :)

Det er rigtig dejligt, at din nakkefoldsscanning har givet lav risiko, men jeg forstår godt, at du gerne vil have lavet en udvidet kromosomundersøgelse, og at du derfor følger sygehusets anbefaling om en moderkagebiopsi.

Når du skal have lavet en moderkagebiopsi, så vil man først scanne din mave, for at se hvor moderkagen ligger placeret. Selve moderkageprøven tages med en tynd nål, som stikkes gennem maveskindet. Man tager små bitte stykker af væv ud af moderkagen, og det betyder, at "nålen vil køre frem og tilbage et par gange". Dette vil du kunne mærke, nogle kvinder oplever det som at få taget en blodprøve, andre kvinder oplever det værre - og så er der også kvinder, der ikke oplever selve stikket/udtagningen så slemt, men som siger, at det mere er tanken om, at prøven tages, som er svær.

Der scannes hele tiden imens prøven tages, så man holder øje med, at man netop rammer moderkagen, og at man hele tiden er på afstand af det lille barn. Der er ofte to personer til stede, både en læge og en sygeplejerske eller sonograf.

Det hele tager ofte 1/2 times tid, og du ...

Annonce

... skal ligge og vente 15-30 minutter efterfølgende, før du kan tage hjem.

Efter prøven anbefales det, at du tager det med ro i et døgn - og når der er gået 24 timer, så kan du genoptage dine vanlige aktiviteter.

Nogle kvinder oplever at få ubehag i form af tyngdefornemmelse eller menstruationslignende smerter. Disse aftager ofte i løbet af det første døgn. Opstår der sivende fostervand, blødning eller vedvarende stærke smerter skal du kontakte fødestedet, din egen læge eller vagtlægen (1813) - det er lidt forskelligt alt efter, hvor i landet man bor.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Risiko for at abortere er lille. Der er mindre en 0.5 % risiko og undersøgelser tyder på, at risikoen for at abortere er højere, hvis fosteret har en kromosomafvigelse, end hvis fosteret ikke har en kromosomafvigelse.

Det er lidt forskelligt, hvor hurtigt man får svar - men svaret kommer ofte inden for ca. 10 hverdage, og svaret vil komme i din e-boks. Nogle gange vil man også blive ringet op af en læge.

Hvis du ønsker at få at vide, om det er en dreng eller pige, du venter, så vil moderkagebiopsien også kunne give svar på dette:)

Jeg håber, at dette hjælper dig videre og også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre