Svar: Mærke liv i graviditeten
28. maj 2020
Alder:
0 mdr.
Kære utålmodige gravide
Tak for dit brev og stort tillykke med at du venter dig, hvor er det dejligt :)
Jeg kan godt forstå, at du savner at mærke den lille. Det er også en rigtig dejlig følelse, når man kan mærke, at den begynder at sparke rundt derinde.. faktisk sparker den jo allerede rigtig meget nu, du kan bare ikke mærke det endnu - måske har du set det på scanninger, da du var til NF scanning omkring uge 12...
Det er helt normalt, at du endnu ikke kan mærke at den lille sparker. De fleste første gangsfødende mærker liv omkring uge 20, altså når du er cirka halvvejs i graviditeten. Har man født før, vil man ofte mærke liv tidligere. Det har også betydning, hvor din moderkage ligger placeret, hvis moderkagen ligger foran den lille ud mod maveskindet, vil det være sværere at mærke.
I begyndelsen mærkes det ofte som små bobler eller små bitte puf nederst i maven (under navlen), nogle beskriver det også som fornemmelsen af "en lille fisk, der slår med halen", andre som "vanddråber der slår mod indersiden af maveskindet". I begyndelsen mærker du det ikke hver dag, men senere vil du mærke det dagligt og bevægelserne vil blive mere og mere tydelige og mere og mere livlige :)
Fra uge 24 skal du mærke dit barn hver dag:
- I takt med at graviditeten skrider frem, så vil barnets bevægelser blive kraftigere.
- Du vil ofte opleve, at dit barn sparker mere på visse tidspunkter af døgnet end på andre. Det følger ofte et fast mønster... børn er dog forskellige, så nogle børn sparker mest om dagen og andre mest aften og nat...
- Du vil ofte opleve, at barnet bevæger sig fra side til side, så sparkene begynder at komme forskellige steder...
- Du vil ofte bedst kunne mærke barnets bevægelser, når du selv er rolig - det vil sige, hvis du sætter eller lægger dig og slapper af...
- Det skulle kunne hjælpe at drikke et glas isvand, hvis den lille sover, så kan det være med til at vække barnet lidt og gøre, at den bliver lidt mere livlig og derfor lettere at mærke...
Det skal nok komme i løbet af få uger, men jeg kan godt forstå, at du er spændt :)
Rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske