Svar: Mærke liv i graviditeten

28. maj 2020

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære utålmodige gravide

Tak for dit brev og stort tillykke med at du venter dig, hvor er det dejligt :)

Jeg kan godt forstå, at du savner at mærke den lille. Det er også en rigtig dejlig følelse, når man kan mærke, at den begynder at sparke rundt derinde.. faktisk sparker den jo allerede rigtig meget nu, du kan bare ikke mærke det endnu - måske har du set det på scanninger, da du var til NF scanning omkring uge 12...

Det er helt normalt, at du endnu ikke kan mærke at den lille sparker. De fleste første gangsfødende mærker liv omkring uge 20, altså når du er cirka halvvejs i graviditeten. Har man født før, vil man ofte mærke liv tidligere. Det har også betydning, hvor din moderkage ligger placeret, hvis moderkagen ligger foran den lille ud mod maveskindet, vil det være sværere at mærke.

I begyndelsen mærkes det ofte som små bobler eller små bitte puf nederst i maven (under navlen), nogle beskriver det også som fornemmelsen af "en lille fisk, der slår med halen", andre som "vanddråber der slår mod indersiden af maveskindet". I begyndelsen mærker du det ...

Annonce

... ikke hver dag, men senere vil du mærke det dagligt og bevægelserne vil blive mere og mere tydelige og mere og mere livlige :)

Fra uge 24 skal du mærke dit barn hver dag:

- I takt med at graviditeten skrider frem, så vil barnets bevægelser blive kraftigere.

- Du vil ofte opleve, at dit barn sparker mere på visse tidspunkter af døgnet end på andre. Det følger ofte et fast mønster... børn er dog forskellige, så nogle børn sparker mest om dagen og andre mest aften og nat...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

- Du vil ofte opleve, at barnet bevæger sig fra side til side, så sparkene begynder at komme forskellige steder...

- Du vil ofte bedst kunne mærke barnets bevægelser, når du selv er rolig - det vil sige, hvis du sætter eller lægger dig og slapper af...

- Det skulle kunne hjælpe at drikke et glas isvand, hvis den lille sover, så kan det være med til at vække barnet lidt og gøre, at den bliver lidt mere livlig og derfor lettere at mærke...

Det skal nok komme i løbet af få uger, men jeg kan godt forstå, at du er spændt :)

Rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far