Svar: Graviditet og kønssygdomme
20. april 2005
Alder:
0 mdr.
Kære gravide
Kondylomer eller kønsvorter kan opstå og udvikle sig når som helst og altså også i graviditeten. Der behøver ikke at være tale om ny smitte, men at din 'gamle smitte' blomstrer op og det er ikke usædvanligt at se dette under graviditet.
Hverken din graviditet, din fødsel eller dit kommende barn behøver at blive påvirket af kondylomerne, og udbruddet af kondylomer skal være meget voldsomt, før man anbefaler f.eks. at få lavet kejsersnit. Det er meget sjældent.
Det er rigtigt at de sædvanlige midler mod kønsvorter frarådes i graviditeten. Man kan dog så vidt jeg ved godt 'fryse' dem væk, men det skal vurderes individuelt hvorvidt det er nødvendigt at gøre dette. Om man vil gøre noget aktivt for at fjerne dem, handler altså om udbrudets størrelse.
Så vidt jeg ved er det ikke farligt for barnet. Jeg er dog ikke læge eller jordemoder, så jeg vil foreslå dig at du taler med en af disse omkring dine bekymringer.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske