Svar: Gravid
21. januar 2016
Alder:
0 mdr.
Kære A.
Stort tillykke med at du venter dig :)
Det kan være helt normalt med muren og spænden i livmoderen de første mange uger. Mange kvinder oplever en vis form for ømhed, nogle beskriver det som lette menstruationssmerter. Det behøver bestemt ikke betyde, at der er noget galt...
Livmoderen er stille og roligt i gang med at vokse nu, og det kan sagtens være dette du mærker. Slimproppen er i gang med at danne sig i din livmoderhals, så dit barn ligger godt beskyttet. Og hvis din læge undersøger dig, vil han/hun sandsynligvis godt kunne se graviditetsforandringer på din livmoderhals, det vil sige, at din livmodermund har åbnet sig lidt og er blevet blødere og måske lidt blålig. Der sker rigtig meget derinde, og det er naturligt, at du kan mærke disse forandringer:)
Din livmoder bliver holdt på plads i din mave af nogle ledbånd. I takt med at din graviditet skrider frem og livmoderen vokser, så strækkes disse ledbånd. Det giver en stikkende og jagende smerter i lysken, det kan føles lidt som sidestik. Man kalder det ligamentsmerter, og det er en helt naturligt graviditetsgene. Det er måske disse du husker fra den gang, du ventede dit første barn...
Du kan overveje, om du privat vil bestille en tid til en tidlig ultralydscanning. Når du er 5 fulde uger henne, vil man ofte kunne se graviditeten i livmoderen og dermed tjekke, at alt ser normalt ud. Venter du, til du er fulde 6 uger eller mere, så burde du kunne se hjerteblink, altså se dit barns hjerte slå. Det kan måske give dig lidt ro at få lavet en tidlig scanning...
Når det er sagt, så er der jo desværre aldrig nogen garantier så tidligt i forløbet - men jeg krydser alt, hvad krydses kan for, at det skal gå rigtig godt denne gang!
Knus med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske