Svar: Madrester og opvarmning

16. september 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Anette

Det kan være en rigtig god idé at genbruge madrester, der kan spares en del penge på den måde og rester fra aftensmaden kan fint bruges til frokost, eller man kan bruge rester til nye retter.

Grundlæggende anbefales det at man overholder de hygiejniske regler, når man bruger madrester. Det betyder at man altid skal vaske hænder før madlavning, at man skal bruge forskellige spækbrætter til kød og grøntsager og at man sørger for at køle maden hurtigt ned, hvis den skal gemmes.

Derudover er det rigtigt, som du skriver, at hvis maden skal genopvarmes, så er det vigtigt at opvarme den til minimum 75 grader.

Hvis man f.eks. genbruger en kødsovs til lasagne eller bruger det som pizzatopping, kommer det i en tærte eller lignende, så vil det naturligt blive varmet godt nok op. Det samme burde gælde ...

Annonce

... f.eks. koteletter, frikadeller eller lignende, som man varmer igen på panden eller i ovnen. Har I fået koteletter eller andre stykker kød og du vil spise det til frokost næste dag, så kan du normalt fint bruge det som pålæg, uden at varme det op. Det gælder f.eks. rostbeef, flæskesteg, frikadeller og lignende, der sagtens kan spises koldt. Hvorvidt maden skal genopvarmes må således komme lidt an på, hvad type fødevarer der er tale om.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg er ret overbevist om at der ikke har været problemer med at genbruge de koteletter I har fået og du kan sagtens spise gennemstegt kød koldt som pålæg. Du kan dog altid kontakte fødevarestyrelsen f.eks. via altomkost.dk og spørge :) Får du noget andet at vide, end jeg har fortalt dig her, vil jeg meget gerne have det at vide.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder