Svar: Køn og sukkerbelastningsprøve
23. maj 2012
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tillykke med at det er en lille dreng I venter, hvor er det dejligt og spændende ... Det gør det hele lidt mere virkeligt og du kan begynde at kikke på lidt sparkedragter, sengetøj osv. og måske begynde at overveje lidt drengenavne ... :)
Jeg synes bestemt at du skal sige ja tak til at få lavet en sukkerbelastningsprøve, det der også hedder en oral glukosebelastningstest (OGTT). Da din mor har sukkersyge er du arveligt disponeret og glukosebelastningstesten vil give svar på om du har sukkersyge, om dit blodsukker ligger i grænseområdet, eller om sukkerstofskiftet i din krop er helt normalt.
Hvis det viser sig at du har sukkersyge, så er det meget vigtigt at du får den optimale behandling, både for din egen skyld og især også for den lille dreng i din mave. Behandling vil ofte være en kostændring. Hvis glukosebelastningstesten er helt normal, så kan du leve som du hele tiden har gjort ... :)
Hvis man har sukkersyge og er gravid, så kan det give nogle komplikationer i forhold til både graviditeten og fødslen. Man kan f.eks. få problemer med for højt blodtryk, man kan risikere at føde for tidligt og man kan også danne for meget fostervand. Og det er rigtig vigtigt at holde øje med sukkersyge og behandle, hvis nødvendigt.
Det er ikke farligt at få lavet testen og det gør ikke ondt - så det skal du sige ja tak til. Det er kun for at hjælpe dig og jeres lille dreng bedst muligt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske