Svar: Hvordan forgår en meget tidlig ufrivillig abort?

23. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære mor til 2

Tak for dit ærlige brev og dine pæne ord til mig :) Jeg kan godt høre at det betyder rigtig meget for dig, at få barn nummer tre og jeg er sikker på at det også nok skal lykkes for jer - som du skriver, er det jo gået let de to første gange ..

Der er dog ingen tvivl om at der er flere ting som spiller ind på om det kan lykkes og noget meget vigtigt er naturligvis at ramme ægløsningstidspunktet, hvilket kan være lidt svært at finde, når din menstruation er meget uregelmæssig. Hvis du stadig ammer, kan det også have noget at sige ... Det betyder højst sandsynligt også noget, at du nu går og tænker over det, at du virkelig nu brændende ønsker dig at blive gravid og at I gør en aktiv indsats for det - psyken påvirker meget og nogle gange kan man godt ønske det så meget, at det ikke sker. Men når tankerne slipper, så sker det alligevel ... Det hører man i hvert fald om :)

Om du har været gravid eller om det er naturlige mavesmerter inden menstruation kan jeg naturligvis ikke fortælle dig og du får ikke svar på det nogen steder. En evt. graviditet skulle være konstateret med en graviditetstest (eller scanning) for at kunne sige noget om det og spørgsmålet er om du i givet fald var langt nok henne til at man kunne tage en evt. test.

Hvis du har haft et befrugtet æg i dig som er gået til grunde, så må du tro på at der var en grund til det. Du må gå ud fra at din krop naturligt har udskilt det æg, fordi det var bedst sådan og det handler ikke om at du har været ude at handle eller har båret lidt på dine børn :)

Der kan være mange grunde til at en graviditet går til grunde, det kan være at 2 sædceller har befrugtet ægget, at ægget bliver ...

Annonce

... udstødt på grund af kromosomfejl, at ægget ikke når at sætte sig godt nok fast i livmoderen osv. Masser af årsager, ofte som man aldrig helt får forklaringen på.

Man taler om at kvinder nogle gange oplever det man kalder for en biokemisk graviditet. Det vil sige at man har graviditetsymptomer som brystspændinger, træthed, kvalme, tissetrang eller lignende og du fornemmer helt klart at du er gravid - og så bliver det ikke til noget alligevel.

Jeg har hørt flere kvinder fortælle at de efter at være stoppet med f.eks. p-piller oplever pludselig at få en meget voldsom menstruation, hvor der ud over den kraftige blødning også kommer udstødelse af slimhinden. Det kan se meget voldsomt ud og når man arbejder på at blive gravid, så kan man godt tro at det er en abort .. Ofte handler det dog om at kroppen renser sig selv ud og gør klar til netop at blive gravid.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du er nødt til at give det tid og tro på at det nok skal komme. Du kan evt. bede din læge om at få en henvisning til en gynækolog. Det kan være fornuftigt nok at få scannet dit underliv og du kan få konstateret om alt ser ud som det skal. Det kan give dig en ro at vide det :) I forhold til at du nu er 39 år, hvorfor så ikke få en gynækolog til at tjekke at alt er som det skal være og se om ikke det hele så kommer til at gå fint :) Det kunne jo også være at I sammen kunne finde en årsag til at din menstruation er så uregelmæssig som den er.

Husk at du allerede nu skal spise folinsyre dagligt, det er vigtigt! Også gerne fisk 2 gange om ugen og flere gange til frokost ...

Rigtig meget held og lykke med det hele, krydser fingre for at du snart kan fortælle mig at der atter er en lille spunk på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.