Svar: Mulig graviditet eller noget helt andet

15. august 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til. Naturligvis får du svar, jeg svarer alle i den rækkefølge brevene kommer ind :)

Hvor er det dejligt at I prøver at få et barn igen og mon ikke det nok skal lykkes, selvom du har prøvet at abortere et par gange, så har du også født to sunde børn - så lad os tro på at det lykkes igen ...

Det kan godt være at du er gravid. Selvom lægen har stixet din urin, så kan den godt give et forkert svar, fordi du ikke har været langt nok henne i graviditeten.

Når man undersøger for graviditet via en urinstix, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG er gravidtetshormonet og det vil stige i takt med at graviditeten skrider frem. Tester man meget tidligt i graviditeten, så kan man altså godt få at vide, at resultatet er negativt, selv om du rent faktisk er gravid.

Allerede få dage efter befrugtningen er sket og inden at det befrugtede æg har sat sig fast i din livmoder, vil du begynde at producere HCG. Mængderne er dog på dette tidspunkt så små, at ingen test vil kunne fastslå at det drejer sig om en graviditet.

Først omkring 21 dagen i din menstruationscyklus (ca. en uge efter undfangelsen) har ægget sat sig fast eller er ved det og moderkagen er ved at blive dannet.

På dette tidspunkt vil der i en normal graviditet være ca. 5 mIU/ml HCG i både dit blod og i din urin, men det er stadig så lidt, at de forskellige tests ikke kan måle det som en graviditet. De graviditetsteste som måler HCG i urinen, måler som regel først fra ca. 20-25 mIU/ml.)

Man har lavet undersøgelser, der viser at ca 5 % af alle kvinder som er ...

Annonce

... gravide, vil have nok HCG i blodet ca. 8 dage efter undfangelsen, til at man kan konstatere, at de er gravide. Og næsten alle af de resterende 95 % vil man kunne konstatere en graviditet hos ca 10 dage efter undfangelsen.

På 28 dagen i din cyklus (tidspunktet hvor du forventer at få din menstruation) vil HCG mængden være ca. 10-100 mIU/ml, og vil dermed som regel kunne opdages af de urinteste man kan købe. Dette er også grunden til at producenterne ofte skriver, at du kan tage en test på dagen for forventet menstruation. Men der er store variationer i mængden af HCG i urin/blod på dette tidspunkt.

Nogle kvinder har kun 5 mIU/ml mens andre har helt op til 450 mIU/ml.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når lægen siger du er nødt til at vente og se tiden an, så kan det altså hænge sammen med at det er fortidligt at sige noget om hvorvidt du er gravid eller ej ...

Det er naturligvis svært at vente og svært at være tålmodig, især når din menstruation pludselig har været uregelmæssig og du derfor ikke reelt ved, hvornår en evt. test vil kunne vise positiv. Men hvis vi nu forholder os til at du havde sidste menstruations første dag den 30. juli, så vil du i givet fald være 4 uger henne mellem den 26. august og den 2. september. Kommer din menstruation ikke i dette tidsrum, så ville jeg købe en graviditetstest og se hvad den siger :)

Det er rigtig godt at du er opmærksom på at få vitaminer og folinsyre, spis sundt og spis især fisk af forskellig slags - det er meget vigtigt for det ufødte barn :)

Viser det sig at du ikke er gravid denne gang, så må I prøve igen, men jeg krydser fingre for at du er gravid!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger