Svar: Mulig graviditet eller noget helt andet
15. august 2009
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til. Naturligvis får du svar, jeg svarer alle i den rækkefølge brevene kommer ind :)
Hvor er det dejligt at I prøver at få et barn igen og mon ikke det nok skal lykkes, selvom du har prøvet at abortere et par gange, så har du også født to sunde børn - så lad os tro på at det lykkes igen ...
Det kan godt være at du er gravid. Selvom lægen har stixet din urin, så kan den godt give et forkert svar, fordi du ikke har været langt nok henne i graviditeten.
Når man undersøger for graviditet via en urinstix, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG er gravidtetshormonet og det vil stige i takt med at graviditeten skrider frem. Tester man meget tidligt i graviditeten, så kan man altså godt få at vide, at resultatet er negativt, selv om du rent faktisk er gravid.
Allerede få dage efter befrugtningen er sket og inden at det befrugtede æg har sat sig fast i din livmoder, vil du begynde at producere HCG. Mængderne er dog på dette tidspunkt så små, at ingen test vil kunne fastslå at det drejer sig om en graviditet.
Først omkring 21 dagen i din menstruationscyklus (ca. en uge efter undfangelsen) har ægget sat sig fast eller er ved det og moderkagen er ved at blive dannet.
På dette tidspunkt vil der i en normal graviditet være ca. 5 mIU/ml HCG i både dit blod og i din urin, men det er stadig så lidt, at de forskellige tests ikke kan måle det som en graviditet. De graviditetsteste som måler HCG i urinen, måler som regel først fra ca. 20-25 mIU/ml.)
Man har lavet undersøgelser, der viser at ca 5 % af alle kvinder som er gravide, vil have nok HCG i blodet ca. 8 dage efter undfangelsen, til at man kan konstatere, at de er gravide. Og næsten alle af de resterende 95 % vil man kunne konstatere en graviditet hos ca 10 dage efter undfangelsen.
På 28 dagen i din cyklus (tidspunktet hvor du forventer at få din menstruation) vil HCG mængden være ca. 10-100 mIU/ml, og vil dermed som regel kunne opdages af de urinteste man kan købe. Dette er også grunden til at producenterne ofte skriver, at du kan tage en test på dagen for forventet menstruation. Men der er store variationer i mængden af HCG i urin/blod på dette tidspunkt.
Nogle kvinder har kun 5 mIU/ml mens andre har helt op til 450 mIU/ml.
Når lægen siger du er nødt til at vente og se tiden an, så kan det altså hænge sammen med at det er fortidligt at sige noget om hvorvidt du er gravid eller ej ...
Det er naturligvis svært at vente og svært at være tålmodig, især når din menstruation pludselig har været uregelmæssig og du derfor ikke reelt ved, hvornår en evt. test vil kunne vise positiv. Men hvis vi nu forholder os til at du havde sidste menstruations første dag den 30. juli, så vil du i givet fald være 4 uger henne mellem den 26. august og den 2. september. Kommer din menstruation ikke i dette tidsrum, så ville jeg købe en graviditetstest og se hvad den siger :)
Det er rigtig godt at du er opmærksom på at få vitaminer og folinsyre, spis sundt og spis især fisk af forskellig slags - det er meget vigtigt for det ufødte barn :)
Viser det sig at du ikke er gravid denne gang, så må I prøve igen, men jeg krydser fingre for at du er gravid!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske