Svar: Gravid og børnehavestart
26. januar 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tillykke med at du er gravid, jeg kan forstå at I ved at I får en lillebror, hvor er det dejligt, jeg er sikker på at de to drenge vil få masser af glæde af hinanden, selvom der ganske sikkert også bliver brydekampe en gang imellem :o)
Der er en ting, som er alfa omega i det du skriver til mig i dag og det er at du skal ligge ned, slappe af og koncentrere dig om at holde på barnet i din mave. Det er det absolut vigtigste, alle dage tæller og jo længere tid den lille er i maven, jo bedre får I det alle bagefter.
Jeres dreng tager på ingen måde skade af at ligge på sofaen sammen med mor, læse bøger, se film, blive hentet hyppigere af bedsteforældre osv. Alt hvad du fortæller lyder rigtig fint. Hårdest er det nok for far, men han klarer det jo og det er godt at have en god mand i en sådan situation!
Det er et spørgsmål om ganske kort tid, det er uger vi taler om at du skal ligge ned og det er vanvittigt vigtigt at du gør det. Hvis du føder før tid, så vil indlæggelsen vare længere end normalt, lillebror kommer ikke med hjem lige med det samme, der skal tages specielle hensyn og det hele vil vælte meget mere op og ned på jeres hverdag end det er lige nu. Det handler altså ikke kun om at du lige nu skal prøve at holde på barnet, for barnets skyld. Det handler faktisk også om at du skal holde på barnet for storebrors skyld. Det er generelt svært at blive storebror, men det er endnu sværere, når mor føder før tid - fordi det fjerner dig endnu mere fra ham, fordi du er nødt til at være rigtig meget på sygehuset.
Så slap alt det af du overhovedet kan og glem alt om dårlig samvittighed overfor den store, glem alt om hvad der er 'politisk korrekt' i forhold til børneopdragelse, se film osv. Lige nu er det ikke vigtigt, lige nu skal tingene bare kører og det gør det og du skal slappe af!
Det kan godt være at du ikke er en super sjov tumle mor lige nu, men du er faktisk smadder hyggelig og han ved præcis hvor han har dig - mor, hun ligger på sofaen og der er hun tilrådighed med film, puslespil, bøger og et putteknus, når man har behov for det. Fedt!
Lad være med at tage de store kampe lige nu, det har ingen af jer behov for. Det betyderikke at der skal være fuldstændig laissez faire, hvor I er fuldstændig passive og lader alt flyde. Der skal naturligvis stadig være store og overordnede regler der skal følges - men lige nu behøver I altså ikke gå op i det på samme måde, gør hvad der skal gøres og forsøg så at skabe ro på den bedste måde for alle parter.
Med hensyn til start i børnehave, så er det naturligvis hårdt at skulle gøre dette samtidig med at man bliver storebror. Det er to store skift på en gang og det kræver rigtigt mange ressourcer af jeres lille dreng. Normalt ville det være godt, hvis de to ting kunne ligge lidt forskudt ... Men lige netop i jeres situation, så lyder det fantastisk, hvis han kunne få lov til at være hvor han er, indtil du har født. Netop fordi I voksne efter fødslen, så har større mulighed for at være der om ham, du kan trille i børnehaven med barnevognen og hente ham tidligere og vil naturligt kunne favne ham på en anden måde end nu.
Selvom I på det tidspunkt har en lille, så vil muligheden for at flekse og være der for den større dreng være mere tilstede end den er lige nu. Han tager ikke skade af at være den ældste i et par måneder, det kan være fint nok at prøve det, være den der sætter legen igang osv. Modsat, vil han sikkert synes det er meget rart at være den yngste, få lov til at være den lille i børnehaven, når babyen så er derhjemme, hvor han jo så skal være stor ... Det behøver således ikke være problematisk for ham at være den lille lige pludselig, måske det viser sig at være helt rart ...
Jeg synes derfor jeres fornemmelse af at han skal blive i vuggestuen indtil maj måned, hvor det store skift også sker, lyder rigtig fint. Med det store skift mener jeg at det mange steder er sådan, at de ældste børnehavebørn går ud og starter i SFO og derved rykker vuggestuebørnene op i børnehaven og de mindste børn kan starte i vuggestue. Det er altså et tidspunkt, hvor der normalt sker et skift og han vil således ikke være den eneste der flytter ...
Det lyder som om at der er en god ordning i institutionen, det virker som om at vuggestue og børnehave arbejder tæt sammen og jeres dreng lyder tryg ved begge steder og har allerede tilbragt lidt tid i børnehavedelen. Viser det sig derfor at han bliver nødt til at flytte før maj måned, så er det også okay, men jeg er enig med jer i at en optimal løsning nok ville være at lade ham vente, til begge hans forældre er mobile og har lidt mere overskud i hverdagen :o)
Med hensyn til renlighed, så tænker jeg at det må skærpe hans interesse, at der kommer en lillebror til. Lad ham være med til at skifte, finde vaskefad, ny ble osv. frem og lad ham se og lugte afføringen når I skifter. Tal med ham om at bruge ble, ikke nedværdigende eller belærende, men snarere sådan lidt oplysende, at babyer bruger ble og at I også har brugt ble, men store børn og voksne bruger ikke ble ...
Når han starter i børnehave, så vil han også begynde at lægge mærke til at andre børn ikke bruger ble og nogle vil måske kommentere at han lugter, hvis han har noget i bleen ... Det kan være det skub han skal have for at komme igang, selvom det er lidt hårdt. Så lige i forhold til renlighed, så giv det lidt tid. Når det bliver sommer kan han løbe rundt med numsen bar eller bare et par badebukser på, så opdager han pludselig at der kommer noget ud og hvordan han fungerer. Det er langt lettere at træne renlighed i sommerhalvåret og så har han også vænnet sig lidt til lillebror osv.
Håber mine tanker giver den ro der skal til, rigtig god weekend og fortsat held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske