Svar: B-vitaminer når man er gravid
16. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Hvor er det dejligt at høre at det hele går stille og roligt fremad og at den lille i din mave stortrives - det lyder også som om at du selv har det godt :o)
B vitaminer er både B1, B6 og B12 vitaminer og jeg kan ikke ud af dit brev se, hvad vitaminer du tog sidste vinter. I forhold til graviditet, så anbefales det at man ikke tager et større tilskud en normalt anbefalet under graviditet. Anbefalingerne lyder:
Folinsyre/Folsyre: 400 mikrogram dagligt fra du planlægger at
blive gravid og 12 uger ind i graviditeten
D-vitamin: 10 mikrogram dagligt gennem hele graviditeten.
Jern: 40 – 50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten.
Multivitamin: Sundhedsstyrelsen anbefaler at gravide spiser en multivitamintablet hver dag.
Jeg vil anbefale dig at du i stedet for kun at spise B vitamin, tager en multivitaminpille dagligt, som indeholder de ting du har behov for som gravid. Derudover skal du naturligvis følge de øvrige kostråd for gravide. Du kan her på siden se under artikler, nyheder 24. august 2008 "Nye kost- og motionsråd til gravide" - der ligger de nyeste anbefalinger.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med graviditeten:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske