Svar: Kuldegysninger?
16. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Hej Line
Nu hvor din datter er 6 måneder gammel, vil det være rigtig fint, hvis du kan forsøge at variere hendes kost så meget som muligt, da netop det er med til at holde hendes mave godt igang. Det vil således være rigtig godt, at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt, give hende havregrød og øllebrød samt flere forskellige grøntsager. Du kan også begynde at komme lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Samtidig med dette er det vigtigt at mælkeindtaget fortsat er højt og at du også tilbyder din datter ekstra væske i form af vand, når hun spiser skemad. Derudover er det vigtigt at du hjælper hende med at røre sig, cykle med hendes ben, trille omkring osv. fordi det at bevæge sig rent fysisk er med til at holde maven igang.
Hvis alt dette ikke virker, så må man give laktulose. Laktulose virker ved at blødgøre afføringen i tarmen og påvirker således ikke tarmbevægelserne, hvilket andre former for afføringsmiddel kan gøre. De mave-tarmlæger jeg har talt med siger derfor at der umiddelbart ikke er nogle problemer i at give barnet laktulose. Heller ikke selvom om nogle børn får det i månedsvis. Det er lagt bedre at holde barnets mave igang med laktolose end at have et barn der på grund af forstoppelse ikke spiser, måske har ondt og dermed ikke trives og børn bliver ikke afhængige af laktulose, som de kan blive af afføringsmidler der virker anderledes ...
At du oplever din datter få kuldgysninger når hun presser, skyldes sandsynligvis at afføringen er svær for hende at presse ud. Det er en kræftanstrengelse for hende og derfor ryster hun. Netop derfor er det ekstra vigtigt at du sørger for at holde hendes mave igang, så afførigen er blød og lettere for hende at komme af med.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske