Svar: Kuldegysninger?

16. juli 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej Line

Nu hvor din datter er 6 måneder gammel, vil det være rigtig fint, hvis du kan forsøge at variere hendes kost så meget som muligt, da netop det er med til at holde hendes mave godt igang. Det vil således være rigtig godt, at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt, give hende havregrød og øllebrød samt flere forskellige grøntsager. Du kan også begynde at komme lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.

Samtidig med dette er det vigtigt at mælkeindtaget fortsat er højt og at du også tilbyder din datter ekstra væske i form af vand, når hun spiser skemad. Derudover er det vigtigt at du hjælper hende med at røre sig, cykle med hendes ben, trille omkring osv. fordi det at bevæge sig rent fysisk er med til at holde maven igang.

Hvis alt dette ikke virker, så må man give laktulose. Laktulose virker ved at blødgøre afføringen i tarmen og påvirker ...

Annonce

... således ikke tarmbevægelserne, hvilket andre former for afføringsmiddel kan gøre. De mave-tarmlæger jeg har talt med siger derfor at der umiddelbart ikke er nogle problemer i at give barnet laktulose. Heller ikke selvom om nogle børn får det i månedsvis. Det er lagt bedre at holde barnets mave igang med laktolose end at have et barn der på grund af forstoppelse ikke spiser, måske har ondt og dermed ikke trives og børn bliver ikke afhængige af laktulose, som de kan blive af afføringsmidler der virker anderledes ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At du oplever din datter få kuldgysninger når hun presser, skyldes sandsynligvis at afføringen er svær for hende at presse ud. Det er en kræftanstrengelse for hende og derfor ryster hun. Netop derfor er det ekstra vigtigt at du sørger for at holde hendes mave igang, så afførigen er blød og lettere for hende at komme af med.

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.