Svar: Tør hud - 4 mdr.

17. juni 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Er du sikker på at dine drenge ikke lider af børneeksem og dermed ikke bare 'almindelig tør hud'. Det er meget normalt at helt små børn får eksem over det hele og ikke kun i albue og knæbøjninger som man ellers hører og det starter ofte i hovedbunden og i ansigtet, men kan også senere komme på arme, ben og krop ... Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos børn uden børneeksem. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og det gør at huden tørrer ud og føles ru. Dette behandles bedst ved at smøre med en fed creme flere gange dagligt.

Du skriver at du ammer, men derfor kan børn jo godt reagere allergisk på forskellige ting. Det kan være mad du indtager, men det kan også være allergener i jeres omgivelser. Allergi er ikke årsag til børneeksem, men allergi kan forværre eller vedligeholde eksemen og da begge børn tilsyneladende har problemer, så synes jeg du skal overveje at få tjekket om der er noget de reagerer på. Det kan være ...

Annonce

... fødevareallergi, pelsdyr osv.

Jeres læge kan lave en priktest af storebror, som måske kan give et billede af om der er noget han ikke kan tåle ...

Babyolie kan godt gøre det værre, for det er ikke et spørgsmål om kun at tilføre fedstof, det er også vigtigt at der kommer luft til huden, så huden kan ånde. At smøre huden med olie er som at lave en hinde, hvor eksemen så vil blusse op nedenunder, fordi der simpelthen bliver lukket helt af.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der findes rigtig mange gode cremer du kan smøre med, prøv at tale med dem på apoteket. Du kan også købe en speciel shampoo. Apoteket sælger f.eks. A-Derma Exomega som er en hudplejeserie uden parfume og parabener. Der er blandt andet en skumhårshampoo i denne serie, som du kan forsøge at vaske din drengs hovedbund med.

Med hensyn til levertran så anbefales dette ikke længere til børn, da det har et højt indhold af A-vitamin. Hvis du ønsker at give levertran så skal dette ordineres af lægen.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder