Svar: Tør hud - 4 mdr.
17. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Er du sikker på at dine drenge ikke lider af børneeksem og dermed ikke bare 'almindelig tør hud'. Det er meget normalt at helt små børn får eksem over det hele og ikke kun i albue og knæbøjninger som man ellers hører og det starter ofte i hovedbunden og i ansigtet, men kan også senere komme på arme, ben og krop ... Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos børn uden børneeksem. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og det gør at huden tørrer ud og føles ru. Dette behandles bedst ved at smøre med en fed creme flere gange dagligt.
Du skriver at du ammer, men derfor kan børn jo godt reagere allergisk på forskellige ting. Det kan være mad du indtager, men det kan også være allergener i jeres omgivelser. Allergi er ikke årsag til børneeksem, men allergi kan forværre eller vedligeholde eksemen og da begge børn tilsyneladende har problemer, så synes jeg du skal overveje at få tjekket om der er noget de reagerer på. Det kan være fødevareallergi, pelsdyr osv.
Jeres læge kan lave en priktest af storebror, som måske kan give et billede af om der er noget han ikke kan tåle ...
Babyolie kan godt gøre det værre, for det er ikke et spørgsmål om kun at tilføre fedstof, det er også vigtigt at der kommer luft til huden, så huden kan ånde. At smøre huden med olie er som at lave en hinde, hvor eksemen så vil blusse op nedenunder, fordi der simpelthen bliver lukket helt af.
Der findes rigtig mange gode cremer du kan smøre med, prøv at tale med dem på apoteket. Du kan også købe en speciel shampoo. Apoteket sælger f.eks. A-Derma Exomega som er en hudplejeserie uden parfume og parabener. Der er blandt andet en skumhårshampoo i denne serie, som du kan forsøge at vaske din drengs hovedbund med.
Med hensyn til levertran så anbefales dette ikke længere til børn, da det har et højt indhold af A-vitamin. Hvis du ønsker at give levertran så skal dette ordineres af lægen.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske