Svar: Modermælkserstatning og aktivitetsniveau

14. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Jeanette

Jeg har desværre ikke hørt fra den pågældende igen og kan derfor ikke fortælle hvordan den historie endte - men min umiddelbare tanke er altså at der ikke er grund til panik og slet ikke ud fra det du fortæller. Her er der jo tydeligt en sammenhæng imellem at din dreng netop har fået en flaske med Nan og afføringen så skifter farve. Jeg mener altså at det må have noget med Nan at gøre.

Jeg vil kontakte Nestlé og høre om det er noget de har hørt om tidligere og om den meget mørke og direkte blå-sorte afføring, klistrede og ildelugtende afføring kan tilskrives jernindhold.

Med hensyn til mælkeindtag, så vil det være rigtig godt at Rasmus spiser mellem 800-1000ml mme dagligt. Spiser han mere er det også fint, men gennemsnitligt vil indtaget ligge der omkring. Et minimumsindtag vil jeg sige er 750ml i den alder, kommer han længere ned så skal du drøfte det med lægen.

Derudover skal du naturligvis også se på hvordan han trives. Han skal have godt gang i maven, han skal skal have gode tunge tissebleer, han skal melde sig selv til måltiderne, spise effektivt og gerne, han skal virke mæt og tilfreds efter en flaske og have overskud til at pludre, putte fingre i munden, smile, udforske verden osv. og så skal han naturligvis sove godt og tage godt på. Gør han alt dette, så behøver du ikke være urolig, så må du tro på at han spiser det han har behov for og er i stand til at regulere selv.

Når det er sagt, så er han dog stadig så lille at det fortsat vil være relevant at du sørger for at give ham mest ...

Annonce

... mælk i løbet af dagen og der holde ham lidt til ilden:o) Om natten kan han sove en længere lur, hvis han har lyst til dette, det kan være rart for jer begge:o)

Med hensyn til underholdning og kontakt så sker der ikke noget ved at Rasmus en gang imellem ligger lidt for sig selv, det har han også behov for og bare en lysplet på væggen eller bladende der bevæger sig i vinden kan være interessant for sådan en lille dreng. Men kontakt med dig er det bedste for ham og du skal pludre med ham dagligt, smile til ham, indgå i en dialog - pludre til ham og give ham pause til at svare og så pludre igen, lade ham efterligne dine lyde og din mimik.

Du skal bære ham, vugge ham i dine arme, danse med ham, synge for ham, kærtegne ham, massere ham og give ham masser af kontakt både fysisk og mentalt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når han ikke er hos dig og ikke sover, så vil han have bedst af at ligge på gulvet på et tæppe og han skal ligge på maven. At sidde i skråstol eller i gynge er noget der skal holdes til et absolut minimum. At sidde der kan medføre fladt baghoved og det er en meget passiv stilling, hvor han spænder sine hals og mavemuskler og der hvor han skal styrkes er i nakken og ryggen.

Derfor skal han ikke sidde i forskellige stole, stables op med puder, være for meget i autostol osv. Han skal ligge på maven så meget som overhovedet muligt når han er vågen. Det er fra maveliggende stilling at han lærer at krybe, trille, kravle, bliver stærk nok i ryggen til at sidde osv.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina