Brev:
Modermælkserstatning og aktivitetsniveau
14. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Modermælkserstatning og aktivitetsniveau
Hej Helen,
Først super brevkasse du har.
Jeg er den heldig mor til en dreng på 11 uger og har lidt spørgsmål til dig af blandet karakter (ting jeg ville bruge min alm. sundhedsplejerske til, men nu gider jeg ikke vente mere).
Først har jeg dog lige en kommentar til et svar du har givet til en anden bruger.
Det omhandler et barn som har blå/sort afføring og moderen mener det er pga. MME mærket NAN - du råder hende til at søge læge, hvis barnets afføring stadig er den farve - jeg kunne godt tænke mig at vide om du hørte fra hende igen?
Grunden til jeg spørger er, at min søn indtil nu udelukkende har fået grøn allomin pga. problemer med maven - da det stadig ikke er helt godt ville jeg skifte over til NAN H.A for at se om jeg så kunne stoppe med at give ham mylicon.
Mylicon giver jeg han på eget initiativ og jeg synes det har hjulpet ham meget og er derfor bange for at fjerne det fra ham, men igen synes jeg heller ikke jeg vil fylde diverse ting i ham, hvis det kan undgås - (han får i snit mylicon 3 x 15 dråber )
Derfor gav jeg ham i går en flaske NAN H.A tænkte at jeg stille og roligt ville køre ham over på det og vil derfor give ham en enkelt flaske hver dag i et par dage og så stille og roligt øge til vi har skiftet alle flasker.
Da jeg så skiftede ham her til morgen efter han havde haft afføring var noget at hans afføring gult som det plejer, men en lille del af det var blåsort, hvilket ikke bekymrede mig (havde set overskriften på læserbrevet, men aldrig læst selve brevet før her til morgen - fra at være ganske afslappet blev jeg lidt panisk jo længere jeg kom ned i dit svar og den flaske NAN jeg egentlig havde tænkt mig at give ham blev erstattet af grøn allomin og mylicon.
SÅ DERFOR: hvis du har hørt fra hende er det så gået over eller har barnets afføring noget med NAN at gøre?
Så lige et par (måske) hurtige:
Hvor meget MME er minimum? Rasmus har indtil nu spist lidt mere end det han burde i følge anvisningerne, men har fået lidt mindre appetit - han spiser ca 850 ml om dagen og vejer omkring 5800 gram (62 cm lang) og burde derfor spise tæt på 1000 ml nu, hvis man retter siger efter 1/6 af hans kropsvægt - han virker til at trives og har det godt smiler og er interesseret ok aktiv, men jeg bliver lidt urolig fordi han tidligere har spist mere end anvist.
Så har jeg lidt dårlig samvittighed fordi han ikke gider sidde hos mig særlig lang tid af gangen (max 10 minutter) og bliver derfor lagt på aktivitetstæppe, sat i skråstol eller i sin gynge når vi ikke pusler eller bader.
Når han ligger eller sidder hos mig bliver han ofte urolig og utålmodig og jeg må lægger ham fra mig hvorefter han virker ganske tilfreds - i disse tider, hvor der er så meget opmærksomhed på nærkontakt, trivsel og stimuli kan jeg føle mig som en dårlig mor, når jeg så må lægge ham fra mig. Når han så f.eks ligger på tæppet og han ser mig (hvis jeg ikke sidder ved siden af) smiler han straks til mig og "svarer" mig når jeg taler til ham.
Kort og godt skal jeg kæmpe hårdere for at få ham til at sidde hos mig eller er det ok som det er ?
Med venlig hilsen
Jeanette