Svar: Døgnvagter og vuggestue
19. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Det lyder bestemt som om at Frederikke er en dejlig lille pige, der trives rigtig godt og jeg er som du helt sikker på at det kommer til at gå fint, at skulle starte i vuggestue:o)
De fleste børn vil i 8 måneders alderen være parate til at tygge mad i små stykker. Det vil sige små rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle osv. og derfor er det fin i denne alder, at tilbyde mere og mere familiemad og mad i stykker. Det er dog også sådan at det kræver rigtig meget koncentration fra barnets side at spise mad i stykker og derfor vil det fortsat være nødvendigt at tilbyde grøntsagsmos ved siden af. Barnet bliver simpelthen for træt inden det har tygget sig igennem sit egentlige behov - så i en periode er man altså nødt til at give begge dele - mad i stykker og mos ved siden af. Derfor skal hun have begge dele med i vuggestuen.
Det er rigtig godt at Frederikke er vant til at få flaske og kan finde ud af at spise af denne. Det gør det betydeligt lettere at få trappet amningen ned og få andre til at passe. Den bedste måde at gøre det på, er ved at erstatte en amning af gangen med flaske og så skære stille og roligt ned.
I 7 måneders alderen har de fleste børn behov for 4 amninger/flasker for at få deres mælkebehov dækket. I 8-9 måneders alderen kan dette ofte sættes ned til 3 gange dagligt og efter 10 måneder, vil det være passende med 2 flasker dagligt (400ml ialt). Det er med til at sikre hendes jernbehov.
Omkring 12 måneders alderen stopper flaskerne og barnet kan så drikke af letmælk af kop, spise familiemad, ost, sovs, yoghurt osv og behøver ikke længere mme.
Du må derfor forsøge at erstatte en amning af gangen med flaske og på den måde få hende fuldt over på flasken. I takt med at du ammer mindre og mindre, vil din mælkemængde naturligt falde og brystet bliver således ofte mindre interessant og barnet begynder ofte selv at vælge brystet fra - det er jo det bedste, hvis I på den måde kan blive enige om at stoppe ...
Når du begynder at arbejde, så er det naturligvis vigtigt at der er genkendelighed i dagligdagen selvom du er væk. Det at rutinerne er som de plejer, at tingene ligner hinanden er med til at gøre din datter tryg og jeg tænker her at far og datter naturligt vil få nogle rutiner og vaner sammen, som de vil nyde og dele.
Det behøver ikke give problemer at du ikke er der, ej heller i forhold til amning. Det er tit sådan at barnet reagerer helt anderledes, når mor er væk og det går ofte fint. Frederikke vil sandsynligvis fint acceptere flasken inden putning osv. hvis hun er vant til at få den i løbet af dagen også og far og datter skal så finde deres måde at putte på og få tingene til at køre. Hvis I har et putteritual som I allerede bruger og som hun føler sig tryg ved, så skal I naturligvis bibeholde dette, fordi det så er det genkendelige og trygge for hende. Men hvis putte ritualet indeholder amning, så skal der jo findes et nyt ritual indeholdende sutteflaske ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske