Svar: Mad, tænder og autostol
15. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Helene
Naturligvis skal I være ude og nyde at sommeren og det lyse og dejlige vejr er på vej. Det er så få dage om året vi virkelig har sommer i Danmark, så når den er her, så skal den nydes.
Det er helt naturligt at de ikke vil sove dagen væk, hvis I er ude at trille med vognen eller besøger nogen I kender. Der skal ske noget og det er helt okay, - det skal de have lov til.
Du kan erstatte grøden med lidt mos du køber på glas. Det behøver faktisk ikke blive varmet før det skal gives og kan derfor være rigtig praktisk, når man skal på tur. Husk dog at hælde det i en skål, så de stadig forbinder det at spise med at få maden af en tallerken og ikke af et glas - jeg har faktisk være i et par familier hvor moderen udtalte "jeg kan godt få ham til at spise min mad, hvis jeg kommer den i et glas..." så begynder vi at komme lidt ud på et skråplan, synes jeg.
I takt med at de bliver ældre, så vil du naturligvis også kunne give dem brød. Have små rugbrødshapsere med i en madkasse, en frikadelle osv. så på den måde bliver det lidt lettere hen af vejen.
Drengene kan sagtens klare at komme i sommerhus med jer og familien. Du må et eller andet sted gå ud fra at de nok skal sove og spise, de skal bare vende sig til det hele, og når de føler sig trygge, så kører det fint. De vil have en naturlig evne til at regulere deres behov for søvn - hvis I er i byen og de får mange stimuli den ene dag, så vil de sandsynligvis sove lidt mere den næste dag. Samtidig skal du naturligvis medtænke at der skal være perioder med ro ind imellem, hvor de kan koble fra og bare være sig selv. De kan ikke klare fest og postyr flere dage i træk...
Familien vil sikkert elske at være sammen med dem i flere timer end I plejer, de vil få masser af opmærksomhed og de vil sikkert nyde det - bliver det for meget, så må du sætte grænser, gå afsides med dem og skabe ro:o)
Med hensyn til frugt og grønt i hånden, så er det faktisk lidt forskelligt om barnet kan klare skræl eller ej. Ofte kan det, som du selv nævner være en fordel at bibeholde skrællen på f.eks. æble og pære, simpelthen fordi det holder lidt sammen på frugten og gør det letter at sidde med i hånden. På agurk vil jeg også lade skællen være og jeg vil foreslå dig at du skærer en skive på 1½ cm tykkelse, fjerner kernerne i midten, så der bliver et hul midt i skiven og så sætter du skiven på drengens tommelfinger. Så kan de lettere holde fast i den og de vil elske det.
Kiwi skal skælles og du skal naturligvis være opmærksom på om det du køber kan være sprøjtet.
Det lyder sandsynligt at der er tænder på vej, men love det kan jeg naturligvis ikke. Det at de skærer gummer kan også være fordi de begynder at være lidt mere klar til at bruge deres mund, har behov for lidt grovere mad, mad som skal tygges og i det hele taget lidt som udfordrer dem mundmotorisk. Du kan købe et mørkt helt rugbrød uden kerner, skære nogle humpler og riste dem i ovnen, så kan de få en rugbrødshumpel og gnaske i. Agurk er forøvrigt godt mod tandfrembrud.
Om gummerne og tandfrembrud er værre på visse tidspunkter end andre tør jeg ikke sige. Man kan jo godt forestille sig at hvis man i forvejen er lidt træt, så skal der ikke så meget muren til i gummerne før det går helt galt...:o)
Med hensyn til sommer, sol, solcreme, sommertøj osv. så er det generelt bedst at iklæde barnet tyndt bomuldstøj med lange ærmer og lange ben. Derudover anbefales det at barnet så vidt muligt opholder sig i skyggen. Hvis man er ved stranden, ved vand eller sand, som kan reflektere solens stråler, så skal man være opmærksom på at smøre barnet med solcreme, selvom man opholder sig i skyggen.
Som udgangspunkt er det bedre at give barnet lidt let tøj på der kan skærme for solens stråler end det er at klæde barnet af og smøre det ind i solcreme. Tøj er med til at suge sved og selvom solcreme er godkendt til babybrug, så er det stadig en udefrakommende påføring til barnets hud. Modsat, så er det dog meget vigtigt at man smører sig barn med solcreme, hvis alternativet er en solskoldning.
Det er nødt til at være en vurdering hvor meget eller hvor lidt tøj de skal have på i forhold til vind og vejr, der findes ikke nogen fast regel og du må forsøge dig lidt frem. En god regel er at sætte sig der, hvor barnet skal sove og så overveje, hvor meget tøj man selv vil have på. Ville det være nok med en bluse og et tæppe, kan tæppet helt undværes eller skal man have en dyne osv. og så naturligvis huske på at børnene jo ligger stille. Husk også at barnevognen skal stå i skyggen ellers bliver den hurtigt alt for varm.
Det sker ofte at børn netop i autostol får det rigtig varmt og igen er det jo et eller andet sted vigtigt at de har lidt tøj på, som kan suge sveden. Derfor er jeg nok lidt mere tilhænger af at bruge aircondition i bilen, selvom det kan give lidt træk og give lidt tør luft. Jeg tænker det er en balance - det er dumt at tage meget tøj på og skrue op for aircondition, det er bedre at tage lidt tøj på og indstille aircondition lavere, så det hele passer sammen. Det afhænger også lidt af hvor langt man skal køre - på den ene side er det ikke sundt at sidde i aircondition hele dagen, men det er heller ikke godt at overophede ...
Jeg tror du har ret i at de er lidt kede af det og føler sig utrygge når I kører, sådan er der mange små børn der har det. Jeg ved at man kan købe en bamse med et spejl, som man kan sætte op på nakkestøtten på bagsædet, når så barnet kigger i spejlet, så kan man som fører se på barnet i bakspejlet og på den måde have en kontakt - det kan være rart for både fører og barn - især hvis man er alene i bilen. Det plejer at hjælpe når stolen bliver vendt.
At være fastspændt med ryggen til kørselsretningen er den absolut sikreste stilling i tilfælde af et sammenstød, fordi kraftpåvirkningen bliver fordelt over hele barnets ryg og baghoved. Derved bliver belastningen på barnets svage hals- og nakkemuskler minimeret, og risikoen for alvorlige skader mindskes betydeligt.
Det anbefales derfor at man bruge bagudvendte autostole så længe som muligt og rådet for større færdselssikkerhed siger indtil ca 3 år. Skift af stol vurderes ud fra barnets vægt og længde. Hvis barnets hoved stikker mere end et par centimeter op over stolens kant, er stolen for lille og barnet skal have en større stol. Tag altid barnet med ud at prøve, så I finder en der passer og hvor jeres børn sidder godt.
Det er dejligt at høre at I trives så godt, jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej:o) Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske