Svar: Jerntilskud, søvn, mad og eksem

3. marts 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Malene

Sikke en masse spørgsmål denne gang.. :o)

Med hensyn til jern, så tænker jeg at du bør holde dig til den svenske eller den danske vejledning - tage en beslutning om hvordan du vil gøre og så sige at sådan må det være. I Danmark er der også en vis mængde jern i modermælkserstatning og man tilsætter ofte også modermælkserstatning til grød og mos. Samtidig kan barnet få jern via lidt kød i grøntsagsmosen osv.

Men på trods af dette, så lyder anbefalingerne her, at børn som ammes bør tilbydes jerntilskud i alderen 6-12 måneder, med mindre barnet med sikkerhed får mindst 400ml jernberiget modermælkserstatning dagligt. Så jeg kan ikke umiddelbart forestille mig at det vil være noget problem at du tilbyder din dreng ekstra jerntilskud, selvom han en gang imellem får jern via sin havregrød. Hvis du lavede havregrøden selv med vand og modermælkserstatning, så ville han jo også få jern via erstatningen og ville i Danmark altså fortsat have behov for jerntilskud ved siden af, når han blev ammet.

Det er ikke forkert at du er stoppet med jerntilskud til dig selv efter fødslen, det afhænger helt af hvordan du har haft det, om du mistede meget blod under fødslen, havde lav blodprocent, følte dig svimmel og meget træt osv. Det handler således mere om at sikre dit behov og at du skal have det godt og have hurtigt overskud til at tage dig af din dreng og handler ikke om at Alexander har manglet noget via modermælken. Så ingen problemer der:o)

Det lyder som en udmærket idé at forsøge at putte ham på eget værelse. Han har en rigtig fin alder i forhold til at forsøge det og netop fordi det lyder som om at I forstyrrer hinanden, når du går i seng, så er det bestemt et forsøg værd. Så kan far også komme tilbage til soveværelset igen og det er en god idé at forsøge nu, fordi Alexander er frisk og rask og virker til at kunne. Om et par måneder er han måske forkølet, brager igennem separationsfasen og det hele er pludselig meget mere besværligt.

Med hensyn til din plan for dagen så ser den fin ud i forhold til tidspunkter, søvn osv. men du har fuldstændig ret i at jeg synes du skal give din dreng lidt at sidde med i hånden. Han skal naturligvis være under opsyn og du skal sikre dig at han ikke får bidt et stykke af, som han kan sluge, som kan sætte sig fast i halsen - det bliver naturligvis en lidt større risiko når han har tænder.... Men du skal jo vurdere hvad du giver ham - hårde skorper, som tvebakker og lignende kan naturligvis lettere knække end en blødere franskbrødsskorpe kan. Et stykke æble er også hårdere end et stykke pære eller en appelsin båd. Mange børn elsker agurkestænger, især når de er ved at få tænder. Du kan også riste noget mørkt rugbrød i ovnen, så du får noget som er lidt hårdt i kanten og lidt blødere indeni, du kan give ham 1/4 bolle eller hvad du nu selv spiser. Hvis du har indtryk af at det er for tidligt, så må du vente lidt, men du ved det jo ikke før du har prøvet:o)

Du kan også overveje, hvornår du skal begynde at tilbyde skemad 3 gange dagligt og så tænker jeg også at han godt må begynde at spise mad som minder lidt mere om jeres mad. Det vil sige at han spiser grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen fordi grøntsagsmosen så kan være lavet af de grøntsager I andre spiser. Han kan få indmaden af en frikadelle i mosen, han kan få lidt sovs på sin mad osv. Så han stille og roligt får mere og mere familiemad.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: Tilbydes lidt brødskorper, frisk frugt eller lignende at sidde med i hånden

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, begynde med flere smagfulde grøntsager og stille og roligt også begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Vand af kop. Tilbydes lidt agurkestænger, brødskorper eller lignende at sidde med i hånden.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15-16: Ammes og kan her også tilbydes lidt frisk frugt i hånden eller måske lidt frugtmos evt. sammen med sit jerntilskud, hvis du vælger at give dette. Vand af kop.

Sen eftermiddag powernapper evt. men de fleste børn begynder at kunne springe denne lur over, hvis de har sove både formiddags- og middagslur.

Aften 18: Grøntsagsmos med udgangspunkt i jeres mad og begynde med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden.

Ammes og puttes til natten ca kl. 20

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske

Nat: 24-05/06: Så vidt muligt ingen mælk - sover:o)

Med hensyn til eksem, så lyder det som om at din dreng har børneeksem. Selvom du har ammet fuldt længe, så er det desværre ikke nogen garanti for at han ikke får eksem. Børneeksem er desværre hyppigt hos små børn. Ca 20 % af alle børn der bliver født i Danmark udvikler børneeksem og ifølge Astma og Allergiforbundet så vil der være 26% risiko for at ...

Annonce

... barnet udvikler børneeksem, hvis den ene forælder har eller har haft astma, høfeber eller børneeksem. Hvis begge forældre har eller har haft astma, høfeber eller børneeksem, er risikoen for, at deres barn får børneeksem oppe på 40%.

Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos børn uden børneeksem. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og huden tørrer meget let ud, den føles ru og den klør. Derfor er det vigtigt at man tilfører huden ekstra fedtstof via en god fed creme. Ved at smøre dit barns hud flere gange daglig med fed fugtighedscreme kan du forebygge, at huden tørrer ud og klør, og dermed forebygge eksemen, så det ikke bliver værre. Det er her vigtigt at vælge en creme som ikke indeholder parfume og hormonforstyrrende stoffer, en creme som er så fed at den kan give huden det ekstra fedt, som huden behøver, men som samtidig ikke er så fed at huden ikke kan få luft.

Der er mange årsager og mange faktorer som spiller ind i forhold til børneeksem og der eksisterer desværre ingen fast måde at gøre tingene på og ingen mirakelkur. Du bliver nødt til at forsøge dig lidt frem, især når det drejer sig om hvilke cremer du skal bruge og hvilken mad du kan give din dreng. Da du oplever at han reagerer på peanuts og æble, så skal du naturligvis ikke give ham det.

I princippet skal børn ikke sættes på diæt, før man ved om barnet kan tåle maden eller ej og du bliver således nødt til at forsøge dig frem og give ham mad, som alle andre også ville spise. Hvis det så viser sig at eksemen blusser op, når han får nogle bestemte fødevarer, så må du prøve at holde en pause med dette og se hvordan virkningen så er.

Jeg giver dig fuldstændig ret i at det kan være hensigtsmæssigt at I får en henvisning til en allergolog (hudlæge med speciale i allergi), som vil kunne vejlede jer mere præcist omkring jeres dreng og hans børneeksem. Uanset børns alder, så er der altid indikation for at allergiudrede, hvis barnet har vedvarende allergiske symptomer, eller hvis barnet har behov for en fast forebyggende behandling for at være uden symptomer. Svær børneeksem kan være eneste symptom på en fødevareallergi og derfor er det vigtigt at I henvises videre.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Helt små børn under 2 år kan godt få lavet priktest, hvor man tester for fødevareallergi over for mælk, æg, fisk, jordnød (peanut), hvede i nævnte rækkefølge. Det er klart, at så længe barnet ikke har fået ret meget andet end mælk, så vil det være begrænset, hvor meget man vil få ud af testen, men det kan være udmærket at tage en test, som så gentages efter ½ år, hvor man så har et sammenligningsgrundlag. Derfor giver jeg ikke din sundhedsplejerske ret i at I ikke skal foretage jer noget aktivt. Det bør være en lægelig vurdering og naturligvis af en læge som har kendskab til disse ting. Det lyder jo som om at din dreng faktisk har ret meget børneeksem, - især taget i betragtning at han er ammet fuldt indtil for en uge siden - han lyder således til at reagere på den mad du spiser og det skal naturligvis undersøges...:o)

Med hensyn til bad, så synes jeg faktisk ikke at æteriske olier er det bedste. Æteriske olier er planteolier, der tilsættes f.eks. plejeprodukter, for at give dem duft. Æteriske olier kan derfor indeholde allergene parfumestoffer, der ikke er hensigtsmæssige til et barn med børneeksem og allergiproblemer. I stedet kan lidt badeolie være godt, men det kan modsat også nogle gange gøre huden værre, da det ligesom ligger en hinde, hvor huden ikke rigtig kan ånde. Så kan det i stedet være bedre at bruge lidt uparfumeret mild flydende sæbe (f.eks. lactacyd) og så smøre creme på kroppen bagefter.

Med hensyn til brug af carbamid creme, så vil jeg ikke anbefale dig dette. Det kan svie og irritere sart hud og det er der jo ingen grund til at udsætte din dreng for. Der findes mange andre rigtig gode fedtcremer, som vil være meget mere egnede til din drengs hud, men hvilken der virker bedst må du forsøge dig frem til. Tal med apoteket.

Med hensyn til bad så er det generelt en god idé, hvis man kan bade lidt tid før barnet skal puttes og sove, så huden efter bad, lige har mulighed for at få lidt luft. Efter et bad så åbner porrerne sig i huden og puttes man så under en varm dyne, så begynder det at klø helt forfærdeligt. Huden har derfor brug for luft efter bad, nogle forældre blæser huden tør med en føntørrer på lavt niveau. Hvor tit I bader jeres dreng afhænger helt af hvordan badet virker på ham, i princippet er der ikke noget i vejen for at bade ham hver anden dag, hvis I oplever at vandet gør ham godt.

Det var en masse overvejelser fra min side. Jeg håber du kan bruge mine tanker videre - jeg ved at jeg i mit svar skriver det modsatte af hvad du har fået at vide af din svenske sundhedsplejerske og jeg håber derfor ikke at du bliver for forvirret... om ikke andet, så er du måske nu forvirret på et højere niveau...:o)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder